נציגת אוקראינה לאירוויזיון, אלינה פאש, הודיעה היום (ד') בחשבון האינסטגרם שלה כי היא פורשת מהתחרות לאחר שבימים האחרונים הואשמה בתמיכה ברוסיה על יד פעילים לאומנים מארצה.
1 צפייה בגלריה
אלינה פאש
אלינה פאש
אלינה פאש
(צילום: מתוך אתר האירוויזיון)
פאש זכתה במוצאי שבת בקדם האירוויזיון האוקראיני עם שירה Shadows of Forgotten Ancestors. יממה לאחר מכן שמה פורסם ברשימת תומכי רוסיה שגובשה על ידי פעילים לאומנים באוקראינה. "בלב כבד אני מסירה בצער את מועמדותי כנציגת אוקראינה בתחרות האירוויזיון. אני מאוד מצטערת", כתבה הזמרת בחשבון האינסטגרם שלה.
"אני אזרחית אוקראינה, אני מצייתת לחוקים של אוקראינה, אני מנסה להביא את המסורת והערכים של אוקראינה לעולם. מה שהסיפור הזה הפך להיות הוא בכלל לא מה שהשיר שלי עוסק בו", כתבה פאש. "אני אמנית, לא פוליטיקאית. אין לי צבא של אנשי יחסי ציבור, מנהלים ועורכי דין שיתנגדו לכל ההתקפות האלה והלחץ, הפריצה לרשתות החברתיות שלי והאיומים. וגם המילים שלחלוטין לא מקובלות עליי. אנשים הרשו לעצמם להגיד דברים מבלי להבין את הסיטואציה".
עוד הוסיפה: "אני לא רוצה את המלחמה הווירטואלית והשנאה הזו. המלחמה המרכזית כרגע היא זו שהחלה בארצי ב-2014. אני לא רוצה להיות חלק מהסיפור המלוכלך הזה".
על פי הדיווחים בסוכנות הידיעות הממשלתית של הקרמלין, פאש ביקרה בחצי האי קרים בשנת 2015, כשנה לאחר שסופח על ידי רוסיה. על פי האתר המנוהל על ידי אותם פעילים, הקרוי Peacemaker, הם רואים בכך "הפרה מכוונת של גבולות מדינת אוקראינה".
בשנת 2019 נודע על ביקורה מעורר המחלוקת של הזמרת, שסיפרה כי בשל כך היא ובני משפחתה מקבלים איומים על חייהם. לדבריה, היא ביקרה בחצי האי קרים עבור חתונה של חברתה, וטוענת כי מאז שהחלה לעבוד עם להקתה היא אינה מופיעה יותר ברוסיה - למעט ביקור במוסקבה בשנת 2017 "כאדם פרטי".
(השיר שפאש הייתה אמורה לשיר באירוויזיון)
אתמול אמר מנכ"ל גוף השידור הציבורי באוקראינה Suspilne כי "נוכלים" לא צריכים לייצג את אוקראינה. הוא הוסיף שהוא מחכה לאישור רשמי מביקורת הגבולות בנוגע לכניסתה הלא-חוקית כביכול של פאש לחצי האי קרים ב-2015. על פי דיווחים ברשתות ברוסיה ואוקראינה, אחד מאנשי הצוות שלה זייף מסמכים כך שביקורה בחצי האי קרים, שסופח לרוסיה ב-2014, יוצג כחוקי.
הבוקר התייחסה פאש לטענות כי מסמכי הנסיעה שלה לקרים היו למעשה מזויפים. לדבריה, היא וחבריה חיכו לאישור רשמי מביקורת הגבולות בעוד אחד מחברי הצוות שלה החליט "לסייע" באיתור המידע וכך למעשה יצר מסמך מזויף. בתגובה פאש הודיעה שהחליטה לפטר את אותו אדם מהצוות שלה. באוקראינה ישנם חוקים מחמירים הנוגעים לביקור בחצי האי קרים. נסיעה לקרים מותרת עם אישור בלבד ודרך ביקורת הגבולות של אוקראינה. הגעה למקום דרך רוסיה נחשבת לבלתי חוקית.
תחרות האירווזיון עתידה להתקיים ב-14 במאי בטורינו שבאיטליה. את ישראל ייצג מיכאל בן דוד, שזכה בשבוע שעבר ב"אקס פקטור".