תכנן פיגוע התאבדות - והיום מועמד לפרס: באסם חונדקג'י היה בן 21 כשסייע בתכנון הפיגוע בשוק הכרמל בשנת 2004, שגבה את חייהם של שמואל לוי, לאה לוין וטטיאנה אקרמן, ופצע למעלה מ-50 בני אדם נוספים. אך שני עשורים לאחר שנשפט לשלושה מאסרי עולם, ספרו "מסכה, צבע השמיים", שכתב בזמן ריצוי מאסרו, מופיע ברשימה הקצרה לפרס הבינלאומי לספרות ערבית (International prize for Arabic fiction) - שמזכה אותו באופן אוטומטי בעשרת אלפים דולר - ואם יזכה בפרס היוקרתי הוא יקבל 50 אלף דולר.
1 צפייה בגלריה
באסם חונדקג'י
באסם חונדקג'י
באסם חונדקג'י
הפרסום אודות הימצאותו של הספר "מסכה, צבע השמיים" ברשימה הקצרה לפרס דווח היום (א') בתוכנית "מה שכרוך" שמשודרת בכאן תרבות, ועלילתו, כך לפי אתר התחרות, מספרת אודות ארכיאולוג בשם נור שחי במחנה פליטים ברמאללה. נור מוצא תעודת זהות כחולה ששייכת לתושב ישראל, מחליט לגנוב את זהותו של בעל התעודה כדי לנסות ולהבין את המנטליות הישראלית, ומצטרף בעזרתה לקבוצת ארכיאולוגים צעירים שפועלים בהתנחלות. עוד לפי אתר התחרות, הספר עוסק בשני הנרטיבים - זה המקורי של נור וזה של המסכה שאותה הוא עוטה.
כאמור, חונדקג'י היה סייענו של המחבל המתאבד עאמר אל-פאר בן ה-16 בפיגוע שהתרחש בנובמבר 2004, והוא זה שהסיע אותו במכוניתו לתל אביב. חונדקג'י הוביל את המפגע באמצעות תעודת עיתונאי שהונפקה לו באוניברסיטה א-נג'אח שבה למד, ובאמצעות התעודה עבר במחסומי צה"ל באין מפריע. לאחר הפיגוע, בדרכו בחזרה לאזור שכם, נבדק חונדקג'י במחסום באזור תפוח - אך הוא הציג את תעודת העיתונאי שלו ושוחרר לדרכו על ידי החיילים.
באתר התחרות נכתב אודות חונדקג'י בן ה-41 שנולד בשכם, לצד פרטים רבים שמעידים לגבי השכלתו כמי שלמד עיתונות ותקשורת באוניברסיטת א-נג'אח, ובזמן מאסרו שהחל ב-2004 השלים תואר במדעי המדינה וכתב עבודת מחקר בנושא ישראל. עוד צוין כי חונדקג'י חיבר בזמן מאסרו סיפורים קצרים, כמו גם שלל מאמרים פוליטיים ופרסם מספר אסופות שירה ורומנים, אך לצד שלל התארים וההישגים הספרותיים שלו שמופיעים בעמוד אודותיו - אין אף לא מילה על סיבת מעצרו.