ביום שני הקרוב, אם ירצו האלים הקלטיים, יש סיכוי לא רע בכלל שבארי קיהוגן ייצא מתיאטרון דולבי שבלוס אנג'לס כשבידו פסלון מוזהב נאה – פרס האוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר. התחרות העזה ביותר מבחינת השחקן האירי הצעיר (30) ניצבת מצד קי הוי קואן מ"הכול בכל מקום בבת אחת", כמו גם מצדו של ברנדן גליסן – שחקן אירי כביר נוסף, שכמו קיהוגן מועמד לאוסקר על תפקידו בסרטו המהולל של מרטין מקדונה "רוחות אינישרין".
6 צפייה בגלריה
בארי קיהוגן
בארי קיהוגן
בארי קיהוגן
(AP)
אם קיהוגן יזכה הוא יהיה השחקן האירי הראשון שזוכה בקטגוריה הספציפית הזאת מאז בארי פיצג'רלד, שזכה בפרס ב-1944 על תפקידו בסרט "הולך בדרכי". למעשה, קיהוגן יהיה השחקן האירי השלישי שזוכה באוסקר על משחק בהיסטוריה של הפרס, אחרי פיצג'רלד וברנדה פריקר ("כף רגלי השמאלית", 1989). לא רע ביחס למי שגדל בשכונת עוני באירלנד לאב שלא היה נוכח בחייו ואם שנלחמה בהתמכרות להרואין עד שמתה כשהיה בן 12; מי שיחד עם אחיו עבר ב-13 בתי אומנה שונים במהלך ילדותו, עף מבית הספר בשל התנהגותו הפרועה - ואלמלא נדבק בחיידק המשחק ועשה כל מה שהיה יכול כדי להיכנס לתחום, לגמרי היה יכול למצוא את עצמו במקום אחר לגמרי כרגע. האמת? עזבו את פרס האוסקר: עצם מועמדותו של קיהוגן, שמאשרת את מעמדו כאחד מהצעירים המדוברים והמבטיחים ביותר בתעשייה, היא כבר ניצחון עצום שהוא הכול פרט למובן מאליו.

בלי עתיד, בלי תקווה. עם חלום

בארי קיהוגן נולד באוקטובר 1992 בסאמרהיל: שכונה קשת-יום, שורות על שורות של בתי-רכבת אפרוריים במרכז דבלין. אמו, כאמור, הייתה מכורה – ויחד עם אחיו הצעיר קיהוגן מצא את עצמו נע ונד דרך בתי אומנה שונים עוד בטרם מלאו לו שש. כשהיה בן עשר, ניאותה סבתו לטפל באחים, והם עזבו את מעגל שירותי הרווחה ועברו לביתה. בשלב הזה החל קיהוגן לפתח אובססיה לקולנוע ההוליוודי הקלאסי. מול טלוויזיה קטנה בסלון של הסבתא, הוא היה צופה שעות על גבי שעות במי שהפכו לגיבוריו: מרלון ברנדו, ג'יימס דין, פול ניומן ועוד. "הבעתי את עצמי", סיפר בריאיון למגזין GQ הבריטי. "עשיתי חיקויים, סיגלתי מבטאים למתיחות טלפוניות, הלכתי לחנויות בדמויות שונות". לבנו הבכור, שנולד לו ולזוגתו אליסון סנדרו באוגוסט האחרון, קרא ברנדו.
כשהיה בן 16 סולק מבית הספר התיכון שבו למד עקב בעיות התנהגות – אבל האובססיה החדשה כבר החלה לבעור בקיהוגן, וכשראה קריאה לאודישן במודעה על חנות במרכז העיר, החליט ללכת על זה בכל מחיר. "לקחתי את המספר בלי שאף אחד יראה והתקשרתי כשהגעתי הביתה. הם אמרו שהם ממתינים למימון, אבל לא ידעתי מה זה. כל מה שראיתי זה 'זמן מחוץ לבית הספר, ישלמו לי'. פאק, אני הולך על זה".
במשך מספר שבועות לא הפסיק קיהוגן להתקשר לבמאי הסרט שעבורו נערכו האודישנים, דרמת פשע עצמאית קטנה בשם "בין התעלות" (Between the Canals), עד שלוהק. ב-2011 יצא הסרט עם קיהוגן בתפקיד קטן, אולם כבר שם הותיר חותם – ובמאי הסרט מארק אוקונור ליהק אותו לשני סרטים נוספים. מהנקודה הזו החלו לזרום ההצעות, וקיהוגן מצא את עצמו משתתף בסרטים עם פרופיל גבוה יותר, ביניהם דרמת המלחמה "71" (2014), Trespass Against Us (2016) לצד מייקל פאסבנדר, ועוד. אבל הבום הגדול בקריירה של קיהוגן, זה שבאמת ובתמים הפך אותו לכוכב עולה, הגיע ב-2017, עם תפקידים בסרטים של שניים מהבמאים המוערכים ביותר בעולם.
6 צפייה בגלריה
בארי קיהוגן
בארי קיהוגן
אין בית ספר ומשלמים? אני בפנים! בארי קיהוגן
(AP)
ביולי 2017 עלה על האקרנים "דנקרק", סרט המלחמה האפי של כריסטופר נולאן ("האביר האפל", "התחלה"), שהפך לשובר קופות. קיהוגן אמנם אייש בו תפקיד משני, וגילם נער סיפון בסירה אזרחית היוצאת לסייע בפינוי החיילים הבריטיים על אדמת צרפת – אולם התפקיד הגיע עם ההזדמנות לעבוד לצד אחד מהשחקנים הגדולים של דורו, זוכה האוסקר מארק ריילנס ("גשר המרגלים"), ועם כריסטופר נולאן, כמובן, שלא חסך בשבחים: "הייתה לו תמימות, אך עם אמת מתוחכמת מדהימה ובגרות. הוא כישרון מסנוור", פרגן לכישרון הצעיר.
"דנקרק" העניק לקיהוגן חשיפה בינלאומית משמעותית, ובנובמבר של אותה השנה הפציע שוב בסרט מדובר, גם אם כזה שהגיח מסצנת הארט-האוס הקולנועית: "להרוג אייל קדוש", סרטו האניגמטי וטורד-המנוחה של יורגוס לנתימוס היווני ("הלובסטר"). הפעם זכה באחד משלושת התפקידים הראשיים של הסרט, לצד ניקול קידמן וקולין פארל (מי שיהפוך למנטור עבורו ויככב לצידו גם ב"רוחות אינישרין"), וגילם נער מסתורי, ספק פסיכופת, הנכנס לחיי המשפחה של קידמן ופארל וזורע בהם כאוס. התפקיד המורכב הותיר חותם בל יימחה – וקיהוגן זכה לשלל שבחים ומועמדויות לפרסים.
6 צפייה בגלריה
מתוך "להרוג אייל קדוש"
מתוך "להרוג אייל קדוש"
מה הסיפור שלו? עם קולין פארל, מתוך "להרוג אייל קדוש"
(באדיבות yes)
וזהו, זה הספיק: קיהוגן סומן כאחד מהכוכבים העולים של הקולנוע העולמי, צעיר עתיר-כריזמה, בעל מראה ייחודי (רחוק מארכיטיפ השחקן הצעיר והחתיך) ובחירות מקצועיות מלאות-השראה. אחרי מספר תפקידים נוספים, הגיעה החותמת הסופית לעלייתו המטאורית בדמות ליהוקו לסרט גיבורי-על של מארוול, "נצחיים" (2021). הדבר בער בקיהוגן במשך שנים, ועוד בתחילת דרכו המקצועית, ב-2013, צייץ לסטן לי (מייסדה של מארוול, שהלך לעולמו ב-2018), "אנא, הפוך אותי לגיבור-על".
בסרט גילם קיהוגן את דרואיג, נצחי המסוגל לשלוט במוחם של אחרים, ומצא את עצמו מככב לצידם של אנג'לינה ג'ולי, סלמה הייק, ריצ'רד מאדן ("משחקי הכס") ועוד. אלא ש"נצחיים", בבימויה של זוכת האוסקר קלואי ז'או ("ארץ נוודים"), נכשל באופן יחסי לשוברי-הקופות הקודמים של מארוול, וזכה לביקורות קוטלות, ברובן. כרגע, לפי התוכניות העתידיות של מארוול, לא נראה שיזדמן לקיהוגן לככב בסרט נוסף בסדרה, אולם עתידו בסרטי גיבורי-על מובטח דווקא מהכיוון הנגדי – היקום הקולנועי של DC.
6 צפייה בגלריה
מתוך "נצחיים"
מתוך "נצחיים"
לא כל כך הלך. מתוך "נצחיים" (קיהוגן הראשון מימין)
כבר ב-2017 החל להסתובב ברשת אודישן של קיהוגן לתפקיד בסרט נוסף הסובב את דמותו של באטמן, שעליו הוכרז באותה העת: רידלר, איש החידות, נבל-העל מחוברות הקומיקס של DC, שאותו כבר גילם ג'ים קארי ב"באטמן לנצח" (1995). היה זה אודישן שקיהוגן צילם על דעת עצמו, בעזרת חברים, אולם הפרשנות הריאליסטית שלו לדמות – הרידלר של קיהוגן נראה יותר כמו פסיכופת רצחני מ"התפוז המכני", ומהווה אנטיתזה די מוחלטת לקאמפיות הזועקת של קארי בתפקיד – סובבה לא מעט מבטים.
כשהגיעה עת הליהוק ל"באטמן", בבימויו של מאט ריבס ובכיכובו של רוברט פטינסון, קיבל קיהוגן טלפון – אולם התפקיד שבו חשק כבר היה מאויש על ידי פול דאנו המוכשר ("הפייבלמנים"), וזה שנשמר לקיהוגן כלל סצנה קצרצרה אחת בלבד בסופו של הסרט. אלא שלא היה מדובר בסתם תפקיד: בסצנה הקצרצרה הזו ב"באטמן", ואף על פי שכמעט ולא ניתן לזהות את השחקן או הדמות, גילם קיהוגן את הג'וקר, הגביע הקדוש של נבלים בסרטי קומיקס. בעצם, אחרי הניסים והנפלאות של הית' לדג'ר ב"האביר האפל" וחואקין פיניקס ב"ג'וקר", ייתכן שניתן לקבוע כי מדובר בגביע הקדוש, נקודה.
סצנה נוספת בכיכובו של הג'וקר, שלא מצאה את דרכה לסרט, יצאה מאז לרשת, והיא יותר ממרמזת את הכיוון המשוער של הסרט הבא בסדרה המחודשת של DC (וכבר הוכרז שיהיה כזה, עם מועד יציאה שנקבע ל-2025): הג'וקר כאויבו המרכזי של באטמן/ברוס וויין, מה שיכניס את קיהוגן לרשימה אקסקלוסיבית שמלבד לדג'ר המנוח ופיניקס יבדל"א, כוללת גם את ג'ק ניקולסון (וג'ארד לטו, אבל ברשותכם בואו נשכח ממנו בתפקיד הזה). ואולי הוא בעצם כבר שם: לפי הכתבה ב-GQ, קיהוגן שלח לבמאי הסרט מאט ריבס רשימה שמצא ובה דירוג של הג'וקרים השונים במהלך השנים (כולל אלו שדיבבו את הדמות בגרסאות המונפשות). "היו שבעה ואני הייתי במקום הרביעי", סיפר בחיוך, "עם ארבע דקות של זמן מסך. לא רע, אה?".

"יכול להבטיח שתראה משהו שמעולם לא ראית"

עבור קיהוגן, האודישן שצילם בעצמו - והעלה לרשת מיוזמתו - היה חלק משיטת פעולה. הוא לא יושב וממתין להצעות, אלא רודף באופן אקטיבי אחר התפקידים והפרויקטים שמעניינים אותו. למשל, בסרט החדש בסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים" שאותו מביים טאיקה וואיטיטי ("תור: אהבה ורעם"). "אני מנסה לפגוש אותו", חלק קיהוגן עם GQ. "אני מבקש מכולם". בריאיון אחר שהעניק ל"ואניטי פייר", הסביר קיהוגן מדוע הוא תר אקטיבית אחר תפקידיו הבאים: "אם אתה רוצה משהו, אתה צריך לצאת וללכת עליו. אם אני רוצה משהו, אני אראה לך את הגרסה שלי. אני לא יכול לוודא שאקבל את התפקיד או להבטיח שאקבל אותו, אבל אני יכול להבטיח לך שאתה תראה משהו שמעולם לא ראית, שזו הגרסה שלי, כי אף אחד אחר לא יכול לעשות אותה".
ואכן, את התפקיד שמגלם קיהוגן ב"רוחות אינישרין", זה שזיכה אותו במועמדות ראשונה לאוסקר, אף אחד אחר לא יכול היה לעשות; לא כך, בתערובת המהפנטת הזו שבין תמימות כובשת ופראות טבעית, מולדת, שמאפיינת חלק גדול מתפקידיו של קיהוגן. דומיניק קירני, בגילומו של קיהוגן, מתחיל את הדרמה הקומית הייחודית של מרטין מקדונה כשוטה הכפר – טיפוס עם פה גדול ואפס עכבות, שככל הנראה סובל מפגם התפתחותי כלשהו. אלא שבהדרגה אנו מבינים את המקור להתנהגותו הביזארית וחרצובות לשונו המשוחררות מדי, וזה פשוט שובר לב. "בארי הוא אחד מהשחקנים הטובים ביותר בדורו בעולם כיום", פרגן לו הבמאי מקדונה בכתבה של GQ, "שלא לדבר על אירלנד. וזה תמיד הצעד הנכון - ללהק את הטוב ביותר, מאשר ללהק את הטיפוס".
6 צפייה בגלריה
מתוך "רוחות אינישרין"
מתוך "רוחות אינישרין"
ללהק את הטוב ביותר. קיהוגן עם קולין פארל, מתוך "רוחות אינישרין"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
אז כך מתייחס אחד מהבמאים המעוטרים והמוערכים ביותר בעולם לקיהוגן – הטוב ביותר. ורשימת הפרויקטים העתידיים שלו בהחלט תומכת בכך. ממש לאחרונה סיים קיהוגן להצטלם ל-Saltburn, המותחן החדש של הבמאית המדוברת אמרלד פנל (זוכת האוסקר על התסריט של "צעירה מבטיחה"), שם הוא מככב לצד רוזמונד פייק ("נעלמת"), ג'ייקוב אלורדי ("אופוריה") וקארי מאליגן ("צעירה מבטיחה").
מעבר לכך ישנו פרויקט מסקרן של הבמאי טריי אדוורד שולץ ("גלים") שבו מככב קיהוגן לצד ג'נה אורטגה ("ונסדיי") והזמר/יוצר דה וויקנד, והמיני-סדרה המלחמתית עתירת-התקציב Masters of the Air שתעלה באפל TV פלוס, מבית היוצר של סטיבן ספילברג וטום הנקס ("אחים לנשק", "הפסיפיק"). ובל נשכח, יש גם את העניין הפעוט הזה של הג'וקר בסרט הבא של "באטמן". והוא רק בן 30, כן? סך הכול לא רע, בינתיים. לא רע בכלל.
6 צפייה בגלריה
בארי קיהוגן
בארי קיהוגן
בארי קיהוגן
(צילום: AP)