תיאטרון הקאמרי הודיעו היום (א') על ביטול הפקת המחזה "לחסל את הגברת הזקנה" - בשל התבטאויות אנטי-טרנסיות ואנטי-להט"ביות של המחזאי שלו גרהם לינהאן.
2 צפייה בגלריה
גרהם לינהאן
גרהם לינהאן
גרהם לינהאן
(צילום מסך)
המחזאי האירי בן ה-55, שגם עומד מאחורי קומדיית המצבים "צוות איי.טי.", ידוע בדעותיו האנטי-טרנסיות, ובשנים האחרונות עמד במרכזן של כמה סערות בנושא. בשנת 2020 אף הורחק זמנית מחשבון הטוויטר שלו לאחר שכתב ש"גברים הם לא נשים" בתגובה לציוץ שאיחל לנשים טרנסג'נדריות "חג גאווה שמח".
באותה שנה גם קיבל אזהרה ממשטרת מערב יורקשייר לאחר מריבה עם הפעילה הטרנסג'נדרית סטפני היידן בטוויטר, שהאשימה אותו בשימוש ב"שמות מתים" - כינוי לשמם הקודם של טרנסג'נדרים לפני שעברו תהליך התאמה מגדרית. כמו כן, באפריל האחרון דווח כי לינהאן הורחק שוב מטוויטר, כנראה בשל ציוץ שהסית לכאורה לפגיעה במפגינים להט"בים.
ההצגה תוכננה לעלות בקאמרי בעונה הקרובה, כך הוכרז באירוע חשיפת התכנים של התיאטרון בחודש שעבר, והיו צפויים לככב בה השחקנים מרים זוהר, יניב סוויסה, דניאל סטיופין ונוספים.
2 צפייה בגלריה
מתוך "החבדניקים"
מתוך "החבדניקים"
יניב סוויסה ודניאל סטיופין בהצגה "החבדניקים"
(צילום: שמחה ברביבו)
המחזה, ששמו במקור הוא The Ladykillers, מבוסס על סרט קולנוע משנת 1955, שאף עובד לגרסה מחודשת של האחים כהן בשנת 2004. ההצגה, שעלתה לראשונה ב-2011, הוצגה ברחבי בריטניה כשבמרכז העלילה חבורת נוכלים שמתכננים שוד ונתקלים בקשישה שמתעקשת להערים עליהם קשיים.
"מאחר ולא מדובר במחזאי שמוכר לנו, לא היינו מודעים גם ל'צד האפל' שלו", מסר התיאטרון ל-ynet בתגובה לשאלה מדוע מראש בחרו להעלות את המחזה. "ברגע שנחשפנו לדעותיו החלטנו לבטל באופן מיידי".
עוד נמסר מהקאמרי בתגובה: "דעותיו ודבריו של גרהם לינהאן עומדים בניגוד מוחלט לערכי התיאטרון. אמירותיו שוללות למעשה הכרה בזכויות אדם, וכמוסד אשר דוגל בשוויון חברתי ומתנגד לאפליה מכל סוג - החלטנו לוותר על המחזה".