האופרה הישראלית הכריזה היום (ב') על תכני עונת 2023-2024 החדשה, ובין האופרות של גדולי המלחינים הקלאסיים תעלה גם בבכורה עולמית אופרה ישראלית מקורית שתשלב מדמויותיו האיקוניות של חנוך לוין. צפו בקטע מתוך האופרה:
ההפקה "חנוך לוין - האופרה" תפתח את העונה בערב אופראי שמתבסס על לקט נבחר ממערכוניו של חנוך לוין, קומיים וטרגיים, לצד שירים קלאסיים שלו, כשכל אותם החומרים הללו עברו עיבוד אופראי מיוחד.
לכתבות נוספות במדור מוזיקה:
הרעיון מאחורי ההפקה הזו נולד עוד בתקופת הקורונה, כשהאופרה החלה בהפקת מערכוני חנוך לוין להפצה ברשת כקטעי וידאו. לאחר שבאופרה ראו כי טוב החליטו לכנס אותם לערב שלם ורצוף.
5 צפייה בגלריה
מתוך "חנוך לוין - האופרה"
מתוך "חנוך לוין - האופרה"
מתוך "חנוך לוין - האופרה"
(צילום: מיכל חלבין)
את המערכונים, שלקוחים מתקופות כתיבה שונות ונושאים שונים: מהיחס הין המינים ועד מערכונים סאטיריים-פוליטיים. הלחינו חמישה מלחינים ישראלים - יוסי בן נון, דוד זבה, רוני רשף, יונתן כנען, יונתן קרת - כולם שונים אומנם זה מזה בסגנונם המוזיקלי, אבל המשותף הוא שהם הלחינו את היצירה ברוח העולם הקלאסי-אופראי. בצד המערכונים המולחנים ומושרים שובצו גם מקצת השירים המוכרים של חנוך לוין שהלחינו בין השאר מתי כספי, רמי קליינשטיין וזוהר לוי - ושעובדו לסגנון אופראי בידי דוד זבה. מדובר על הפקה שכולה על טהרת הישראליות: מהטקסטים והמוזיקה ועד לזמרים - כולם כוכבים צעירים של האופרה הישראלית, רבים מהם בוגרי סטודיו מיתר של האופרה.
"הז'אנר האמנותי הזה, של יצירות שאין להן מבנה תמטי סדור, קיים מאז ומעולם - (כולל יצירות מופת כמו 'עליזה בארץ הפלאות' או 'הנסיך הקטן')", מסביר דוד זבה על התפירה של ערב כל כך הטרוגני טקסטואלית ומוזיקלית. "זה אתגר מעניין, אבל מה שמאחד את כל החומרים זו אומנותו הייחודית של חנוך לוין, שמייצר אמפליטודה אנושית מועצמת, מוגזמת, וכגודל הנלעגות כך גם היא נוגעת ללב ומרגשת".
5 צפייה בגלריה
מתוך "רוסלקה"
מתוך "רוסלקה"
דן אטינגר שגם יחזור לשתף פעולה עם הבמאי סטפנו פודה. מתוך "רוסלקה"
(צילום: Mirco Magliocca)
"נדרשנו לייצר שפה תיאטרלית-אופראית חדשה. כל מערכון עומד בפני עצמו אך יש חוט מקשר שמעביר את 'המקל' מאחד לאחד - נושאית או מבחינת הדמות", אמרה הבמאית שירית לי וייס, שביימה באופרה הישראלית גם את הרקוויאם של מוצרט, שינעל את העונה הנוכחית. בין היתר ישירו ב"חנוך לוין - האופרה" טל גנור, יעל לויטה, ענת צ׳רני, יאיר פולישוק, עודד רייך ואחרים.
בין ההפקות הנוספות שיעלו בעונה הבאה נמצאות גם "אורפיאו ואאורידיצ'ה", יצירתו הנודעת ביותר של גלוק בבימויו של הבמאי והכוריאוגרף הישראלי יחזקאל לזרוב, שזוהי בכורתו כבמאי באופרה הישראלית; "אותלו" מאת ורדי בהפקה חדשה בבימויו של אדריאן נובל ובניצוחו של דן אטינגר שגם יחזור לשתף פעולה עם הבמאי סטפנו פודה בהפקה של "רוסלקה; אשר פיש ינצח על ההפקה "הדיאלוגים של הכרמליטיות", יצירת המופת של פולנק; דניאל אורן ינצח על "לה בוהם" מאת פוצ'יני.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הדיאלוגים של הכרמליטות"
מתוך "הדיאלוגים של הכרמליטות"
יצירת המופת של פולנק. מתוך "הדיאלוגים של הכרמליטות"
(צילום: Vincent Pontet)
5 צפייה בגלריה
מתוך "לה בוהם"
מתוך "לה בוהם"
דניאל אורן ינצח על היצירה מאת פוצ'יני. מתוך "לה בוהם"
(צילום: Iván Martínez )
לצידן יעלו גם ההפקות "ריגולטו" מאת ורדי ו"לוצ'יה די למרמור" מאת דוניצטי, גרסה חדשה להפקה הנודעת של אמיליו סאחי, שהלחין דוניצטי בבימויה של הבמאית הישראלית עומר בן סעדיה.
לצד סולנים בינלאומיים שישירו על במת האופרה בעונה הקרובה יככבו גם סולני האופרה הישראלית בהם עודד רייך וענת צ'רני, שכיכבו באופרה "תיאודור", הילה פחימה שתשיר את התפקיד הראשי ב"לוצ'יה די למרמור" ואת ג'ילדה באופרה "ריגולטו", אלה וסילביצקי שתשיר את מימי ב"לה בוהם", את בת הים ב"רוסלקה", ואת אם המנזר החדשה ב"דיאלוגים של הכרמיליטיות", יעל לויטה שתשיר את מוזטה ב"לה בוהם" ובלאנש ב"דיאלוגים של הכרמיליטיות", שירה פטשורניק שתבצע את תפקיד קונסטנס ב"דיאלוגים של הכרמיליטיות" ורבים נוספים.
בין סולני האופרה האורחים שיגיעו השנה לראשונה לאופרה הישראלית נמצאים זמר הקונטרה טנור הקנדי ממוצא פרסי קמרון שבאזי (אורפיאו ב"אופריאו ואאורידיצ'ה"), הטנור קרלו וטרה (התפקיד הראשי ב"אותלו"), הסופרן אייגול קישמטולינה (התפקיד הראשי ב"לוצ'יה די למרמור"), הבריטון דליבור יניס (יאגו ב"אותלו") ועוד. כמו כן, ישובו הטנורים אלכסיי דולגוב ואורסטה קוזימו, הבריטונים יונוץ פאסקו ומריו קאסי וזמר הבס סימון לים.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הדיאלוגים של הכרמליטות"
מתוך "הדיאלוגים של הכרמליטות"
מתוך "הדיאלוגים של הכרמליטות"
(צילום: Vincent Pontet)