בתום משפט ארוך שהתפרש על פני כשנתיים, בית המשפט בלוס אנג'לס דחה את התביעה של משפחתו של העיתונאי הישראלי אהוד יונאי נגד האולפן ההוליוודי פרמאונט בגין הפרת זכויות יוצרים על הסרט "אהבה בשחקים: מאווריק", ההמשכון המצליח למקור משנת 1986 בכיכובו של טום קרוז.
פרמאונט רכשה את הזכויות למאמר Top Guns, שפורסם ב-California Magazine במאי 1983 ונכתב על ידי יונאי במטרה לחשוף את עולמם הסודי של טייסי חיל האוויר האמריקני. לפני שהוציא את סרט ההמשך ב-2022, האולפן לא רכש מחדש את הזכויות למאמר, שחזרו מאז לאלמנתו ולבנו של יונאי . סרט ההמשך גרף מיליארד וחצי דולר בקופות.
היורשים תבעו את האולפן בטענה שסרט ההמשך הפר את זכויות היוצרים ביצירתו המקורית של יונאי, אבל השופט, פרסי אנדרסון, קבע בפסיקתו כי אי-אפשר לטעון בעלות על מה שכינה "סצנות מוכרות" - כאלו המתארות טייסי קרב הנוחתים על נושאת מטוסים, מיירטים באוויר או משתכרים בבר. "אלו סצנות A scène à faire (חובה בז'אנר - ד.א.) ועובדות שאינן מוגנות", פסק. הוא הוסיף כי המאמר אינו עלילתי אלא עיוני, וכי דיווח על עובדות, כולל דיאלוג בין אנשים אמיתיים, אינו ביטוי יצירתי בר הגנה. "במידה שיש קווי דמיון בין הדמויות ביצירות, הדמויות בכתבה הן אנשים אמיתיים ולכן אינן מוגנות על ידי חוק זכויות יוצרים", כתב.
השופט ציין גם את ההבדלים הרבים בין הסרט לכתבה, כולל העלילה, הדיאלוג והתפאורה, ובסופו של דבר הגיע למסקנה שהעבודות אינן דומות באופן מהותי. היורשים טענו בכתב התביעה שלהם גם כי יוצרי "אהבה בשחקים: מאווריק" לא נתנו קרדיט ליונאי בכתוביות הסרט, כנדרש בחוזה המקורי שלו. אבל גם במקרה זה השופט מצא כי לפרמאונט לא הייתה מחויבות כזאת, שכן החוזה בוטל וסרט ההמשך לא הופק במסגרת אותו הסכם.
1 צפייה בגלריה
מתוך "אהבה בשחקים: מארוויק"
מתוך "אהבה בשחקים: מארוויק"
מתוך "אהבה בשחקים: מארוויק"
החלטתו של השופט הפתיעה רבים כי בעבר הוא דחה את בקשת האולפן לבטל את התיק ומצא שיש מספיק מהות לתביעה כדי להמשיך במשפט. שני הצדדים זימנו שורה של מומחים שכל אחד שיבח את המאמר ואת הסרט, אך כמובן בדרכים שנועדו לעזור לצד שלהם במשפט. עורך דינם של משפחת יונאי, מארק טוברוף, אמר כי הם מתכוונים לערער על ההחלטה וכי "מעשיה של חברת פרמאונט לנישול זכויות היוצרים מהמשפחה מדברים בקול רם יותר מאשר דברי היועץ המשפטי שלה".
כזכור ביוני 2022 אלמנתו של יונאי, ובנו יובל, דרשו פיצויים וחלק מרווחי "אהבה בשחקים: מאווריק", כמו גם להפסיק את הפצתו של הסרט או המשכונים נוספים. מפרמאונט נמסר אז בתגובה כי "הטענות הללו חסרות כלל בסיס ואנו נגן על עצמנו נמרצות". סרט ההמשך בכיכובו של קרוז, שזכה לביקורות מפרגנות, הפך תוך עשרה ימים לסרט הרווחי בהיסטוריה שבו השתתף השחקן.
משפחת יונאי טענה בכתב התביעה כי היא שלחה לפרמאונט מכתב ב-11 במאי ובתגובה האולפן דחה את העובדה שהתסריט מבוסס על המאמר שנכתב לפני 39 שנים. בנוסף נטען כי מטעם האולפן השיבו בינואר 2020, תאריך פקיעת הזכויות, כי הסרט כבר כמעט הושלם - מה שלדעתם של התובעים היה "ניסיון לא הגון" להפריך את טענותיהם, כשבמקביל נכתב שהסרט הושלם רק במאי 2021.
יונאי, שהלך לעולמו בשנת 2012 אחרי מאבק במחלת הסרטן, נסע לארצות הברית אחרי שירותו הצבאי ושם עבד ככתב בכיר ב-California Magazine. במהלך עבודתו, התכוון לכתוב על מטוס סודי של חיל האוויר האמריקני אך נתקל בהתנגדות מצד הצבא. לאחר התחקיר הראשוני, הכתבה שינתה כיוון ויונאי פנה לשוחח עם טייסים שונים. הם שיתפו איתו פעולה והכתבה התפרסמה לבסוף ב-1983, תחת הכותרת Top Guns - בדומה לשם המקורי של הסרט. תפקידו של יונאי ביצירת "אהבה בשחקים" לא הסתיים שם. מפיקי הסרט והבמאי טוני סקוט ביקשו שיפגוש את צוות השחקנים, ילווה אותם וייעץ להפקה. לאחר הצלחת הכתבה שקל יונאי לעשות כתבת המשך - אבל לבסוף החליט שהנושא המתאים ביותר נמצא דווקא אצלנו, ולכן החליט לכתוב ספר שגולל את ההיסטוריה של חיל האוויר הישראלי.
אחרי עשר שנים שבמהלכן אסף חומרים ללא שיתוף פעולה מצד צה"ל, יצא לאור הספר "עליונות אווירית". במקביל חזר יונאי לארץ, הכיר את אשתו לעתיד שוש, וחזר להתגורר בכפר חסידים שבעמק זבולון. אחרי שהשניים התחתנו הם הקימו שם מסעדה והעבירו הרצאות על המקום - שמשפחתו של יונאי עזרה לייסד.