"אם אין נסיך לי" הוא השם המעצבן שניתן לפנטזיית הנטפליקס הלא-מוצלחת Damsel שעלתה בשישי האחרון. השם המקורי יכול להיות מתורגם ל"עלמה" בהקשר של "עלמה במצוקה" - אותה ישות חסרת ישע שנקשרת לפסי מסילת רכבת על ידי פושע משופם, או עומדת להיות טרף למפלצת חדת-שיניים. כמה טוב שישנו הגיבור אמיץ הלב מהאגדות, ואולי הוא אף אביר בשריון מבריק, שיציל את העלמה. אבל "אם אין נסיך לי" הוא אגדה פרוגרסיבית שבה הגיבורה לא ממתינה להצלתה, אלא נלחמת במשך רוב הסרט בדרקונית עם קול אנושי ובבני אדם מפלצתיים. ייתכן שהשם שנבחר בעברית ניסה לגרום לצופים להשלים את החסר בדמיון – "אם אין נסיך לי – מי לי?", כשהתשובה האמורה להיות מילי בובי בראון ("דברים מוזרים") הכוכבת בת ה-20 שבסרט זה מנסה להביס את מפלצת הפטריארכיה והמשת"פיות שלה.
בדקות הראשונות של הסרט קבוצת אבירים המובלת על ידי מלך נכנסת לתוך מערות שבהן חיה דרקונית עצבנית. הדימוי האחרון בפרולוג הוא המלך כורע על הרצפה מול הדרקונית אחרי שכל אביריו חוסלו. בחצי השעה הבאה, כשהסרט ייראה כמו אגדה צבעונית שאין בה דבר שעשוי להפחיד, זה ישמש כרמז לכיוון העתידי שאליו העלילה עומדת לפנות.
שנים רבות לאחר פתיחה זו, אנו עוברים למדינה מושלגת וקרה, שבה תנאי החיים מחשלים אפילו את הנסיכות. אנו פוגשים את אלודי (בראון) בעודה מפצלת באבחות גרזן בולי עץ, כדי שנדע עם מי יש לנו עסק. היא הבת של לורד בייפורד (ריי וינסטון) שהתאלמן מהאמא של אלודי, ומאז התחתן עם מי שהפכה לליידי בייפורד (אנג'לה באסט – זהו עולם אגדה "עיוור צבעים"). לאלודי יש גם אחות צעירה בשם פלוריה (ברוק קרטר).
3 צפייה בגלריה
מתוך "אם אין נסיך לי"
מתוך "אם אין נסיך לי"
שלב האגדה הצבעונית. מתוך "אם אין נסיך לי"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
בתחילת הסרט האב והאם החורגת מבשרים לנערה שהיא עתידה להינשא לנסיך של ממלכת אוריה. בהיותה עצמאית ודעתנית היא לא מתלהבת, ומצד שני יש לה תחושת אחריות כלפי בני עמה המרוששים שמצבם ישתפר לאחר הנישואים. היא ומשפחתה עולים על ספינה שעושה את דרכה לעבר אוריה, שם היא תפגוש את הנסיך הנרי (ניק רובינסון), ואת אימו המלכה איזבל (רובין רייט, בפאזת קלייר אנדרווד מ"בית הקלפים").
ישנם רמזים לכך שממלכת אוריה העשירה והפורחת אינה מה שהיא נראית. בהתקרבות לעבר הנמל של הממלכה אלודי ובני משפחתה רואים פסלים גדולים ומאיימים של דרקונים. שיחה בין לורד בייפורד והמלכה מסתיימת כאשר הוא יוצא ממנה עצבני וטרוד. בהמשך תהיה למלכה איזבל יציאה מתנשאת על ליידי בייפורד כשהאחרונה מנסה לנהל איתה שיחה ידידותית. אלו חריקות קטנות שמאחוריהן מסתתרת אמת הרבה יותר אפלה.
מסתבר שהחתונה של אלודי והנרי היא סוג של תרמית שתכליתה להכניס את הכלה המיועדת למשפחת המלוכה, רק כדי שיהיה ניתן להקריב אותה לדרקונית. למרות שהדמות האנושית האפלה ביותר היא של המלכה איזבל, השורשים של מחויבות זו להקריב לדרקונית קשורים לחטא פטריארכלי שייחשף במהלך הסרט.
3 צפייה בגלריה
מתוך "אם אין נסיך לי"
מתוך "אם אין נסיך לי"
חופה בגן הפקאן. מתוך "אם אין נסיך לי"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
שמו העברי של הסרט רומז כי הוא מכוון לילדים צעירים, אך זהו רושם מטעה. בשליש הראשון הוא צבעוני וקליל למדי, אפילו הרעיון של שידוך עם נסיך שנעשה מעל ראש הגיבורה אינו מוצג כחורג ממתכונת שמרנית של אגדה רומנטית. במעבר לשליש השני הסרט משנה את אופיו והופך לדרמת הישרדות מול מפלצת. משך רוב השליש השני והשלישי הגיבורה נמצאת בסכנת חיים, המחייבת עורמה הישרדותית. בין אם מאש הדרקון, או מבני האדם שמנסים להביא אותה למלכודת מוות. אגדות כוללות לא מעט אלמנטים מפחידים, אבל כאן הבידוד של הדמות ומשך הזמן הכולל שבו היא מנסה לשרוד נראים כמו שילוב של אגדה ומלחמתה של ריפלי בחייזר המבעית ב"הנוסע השמיני", רק שכאן במקום חללית יש מבוך מערות שבהן הדרקונית מנסה לצוד אותה, בעודה רצה, מטפסת, קופצת ומסתתרת.
באיכויותיו הקולנועיות "אם אין נסיך לי" רחוק כמרחק ארץ ושמיים מ"הנוסע השמיני". למרות הרקע של הבמאי חואן קרלוס פרסנדילו בסרטי אימה (סרט הזומבים "28 שבועות אחרי"), אין רגע שבו מוטל ספק בהישרדותה של הגיבורה. הסרט פועל במסגרת המנחמת של אגדה כמוצר בידורי פופולרי, ולא סרט אימה שבו אפשרות המוות של הגיבורה היא ממשית. בנוסף, הדרקונית (בקולה של השחקנית שוהרה אגהדאשולו) היא יצירת אנימציית מחשב, ללא כל שימוש באפקטים פרקטיים. לכן גם נוכחותה נטולת חומריות מאיימת, והאופן בו היא קוטלת בני אדם הוא סטרילי למדי.
3 צפייה בגלריה
מתוך "אם אין נסיך לי"
מתוך "אם אין נסיך לי"
אל תדאגו, היא תהיה ממש בסדר! מתוך "אם אין נסיך לי"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
בגלל שחלק כה רב ממשכו של הסרט מוקדש לפעולות הישרדות של אישה צעירה מול דרקונית, ופעולות אלו ממוסגרות בדרך ששוללת מהן אפשרות למתח אמיתי, הסרט הופך למונוטוני. אז זה לא סרט לילדים קטנים כי הוא אפל מדי, זה לא סרט שעשוי לסקרן בני נוער כי הוא לא באמת מפחיד, והוא לא סרט בעל רעיונות מורכבים המכוונים לקהל בוגר, אלא אם כן זה קהל שמתעניין בשאלות כמו "השינויים בדמות הגיבורה באגדות קולנועיות עכשוויות". לא ממש ברור למי "אם אין נסיך לי" מיועד, וההמלצה שלי היא לא להתאמץ לבדוק אם אתם קהל היעד של הסרט.