כמדי שנה בחול המועד סוכות ייפתח פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה, שמציין השנה את מהדורתו ה-39. באירוע שיתקיים בין ה-28 בספטמבר ל-7 באוקטובר יוקרנו מבחר סרטים שנוחתים בישראל אחרי שהכו גלים בפסטיבלים ברחבי העולם, בהם קאן, ברלין, ונציה, סאנדנס ועוד.
5 צפייה בגלריה
מתוך "ז'אן דו בארי"
מתוך "ז'אן דו בארי"
מתוך "ז'אן דו בארי"
(צילום: יח"צ)
כידוע, הסרט שנבחר לפתוח השנה את הפסטיבל הוא "ז'אן דו בארי", שפתח השנה גם את פסטיבל קאן ומסמן את חזרתו של ג'וני דפ למסך הגדול לאחר הסכסוך המשפטי המתמשך והמתוקשר עם בת זוגו לשעבר, אמבר הרד. הבמאית מייוון, שגם משחקת בתפקיד הראשי, תהיה אורחת הפסטיבל ותגיע להקרנה החגיגית. אליו יצטרף בפסטיבל שבכרמל גם הזוכה הגדול בקאן "אנטומיה של נפילה" של הבמאית ז'וסטין טרייה.
לכתבות נוספות בנושא:
סרט מדובר נוסף שמגיע אלינו מהפסטיבל הצרפתי היוקרתי הוא "אזור העניין" מאת ג'ונתן גלייזר, שזכה בפרס השני בחשיבותו בפסטיבל, הגראנד פרי. היצירה מתארת את חיי השגרה של משפחתו של מפקד אושוויץ, רודולף הס, בביתם שנמצא ממש מעבר לחומת מחנה ההשמדה, ונחשבת לאחת היצירות המטלטלות שנעשו על השואה בעת האחרונה. עוד יגיע מפסטיבל קאן סרטו החדש והמדובר של פדרו אלמודובר, "דרך מוזרה לחיות", שהינו מערבון בכיכובם של אית'ן הוק ופדרו פסקל.
5 צפייה בגלריה
מתוך "דרך מוזרה לחיות"
מתוך "דרך מוזרה לחיות"
מתוך "דרך מוזרה לחיות"
(צילום: יח"צ)
השנה, התוכנית הבינלאומית של הפסטיבל כוללת סרטים רבים העוסקים במאבק לחופש, והתנגדות, כשבתוך כך יודגש קולנוע איראני חדש וזוכה פרסים. בכלל זה יוצגו הסרטים "במצב קריטי" מאת הבמאי עלי אחמדאדזה, שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל לוקרנו; "האויב הגרוע ביותר" של האיראני מהראן טמאדון, שגם יהיה אורח בפסטיבל חיפה, ו"גבולות חסרי גבולות" מאת עבאס אמיני שעוסק במורכבות בגבול איראן אפגניסטן.
רשימת אורחים בינלאומיים הכוללת את השחקנית הגרמנייה ליאוני בנש מהסרט "חדר המורים", נציג גרמניה לאוסקר, ופאולה קורטלזי הבמאית והשחקנית הראשית בסרט "מחר יום נוסף" שפתח את פסטיבל רומא, צפויים לפקוד את הפסטיבל השנה. והשחקן המוערך ששון גבאי יזכה בו לכבוד מיוחד כשיוענק לו פרס מפעל חיים על תרומתו הגדולה לתרבות, לקולנוע והתיאטרון בישראל.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הרוע אינו קיים"
מתוך "הרוע אינו קיים"
מתוך "הרוע אינו קיים"
(צילום: יח"צ)
סרטים נוספים בפרופיל גבוה שראוי לציין הם מי שנבחר לנעול את הפסטיבל - "קפיטאנו", סרטו האחרון של מתאו גארונה ("גומורה"), שזכה זה עתה בפרס הבימוי ובפרס מרצ'לו מסטרויאני למשחק בפסטיבל ונציה. עוד ינחת היישר מוונציה זוכה הפרס הגדול של חבר השופטים, "הרוע אינו קיים" של הבמאי היפני ריוסוקה המגוצ'י ("הנהגת של מר יוסקה"). הזכייה מעצימה את מעמדו של היוצר כאחד הבמאים העכשוויים הטובים ביותר. עלילת הסרט מתרחשת באזור הררי ונידח, שבו יזמים זוממים להקים אתר גלמפינג, למרות התנגדות התושבים.
מלבדם, יוקרנו גם "מפלצת" (זוכה פרס התסריט בקאן), של היפני הוותיק הירוקאזו קורו-אדה, "ימים מושלמים" של וים ונדרס, "ספר הפתרונות" מאת מישל גונדרי ונציג טורקיה לאוסקר, "על עשבים יבשים", של הבמאי המוערך נורי בילגה ג'יילן. וכן, גם הוא, כמו שג'יילן הרגיל אותנו בעבר, באורך של יותר משלוש שעות. בנוסף, ראוי לציין את "מפקד" (אדוארדו דה אנג'ליס), שפתח את פסטיבל ונציה, החדש של לוק בסון, "דוגמן" והפרויקט המסקרן של אולריך זיידל "משחקים מרושעים" - שהוא בעצם שילוב ועריכה מחדש של שני סרטיו הקודמים, "רימיני" ו"ספרטה".
5 צפייה בגלריה
מתוך "קפיטאנו"
מתוך "קפיטאנו"
מתוך "קפיטאנו"
(צילום: יח"צ)
מלבד הבכורות הנ"ל ורבות נוספות, תוכנית "חיפה קלאסיקס" תוקדש למתן כבוד ליצירות וליוצרים בולטים בתולדות הקולנוע. בכלל זה יוקרן "קליגולה: הגרסה האולטימטיבית", הגרסה המחודשת של הסרט השנוי במחלוקת הוקרנה בבכורה בפסטיבל קאן השנה, וכקודמתה היא אינה מתאימה לכל אחד כשהיא כוללת סצנות רבות של אלימות ומין שמכווצות את הבטן. בנוסף, הפסטיבל יחלוק כבוד גם לוויליאם פרידקין שהלך לעולמו בחודש שעבר, עם הקרנת "מכשף", וליוצר הקולנוע המשפיע ורנר הרצוג, לאור כניסתו של הבמאי אל העשור התשיעי לחייו עם סרט דוקו חדש על פועלו. למעשה, עותקים משוחזרים של ארבעה מסרטיו - "פיצקרלדו", "דיטר הקטן מוכרח לעוף", "נוספרטו הערפד" ו"המסתורין של קספר האוזר" יוקרנו במהלך ימי חול המועד. מחווה נוספת תיעשה גם ליוצר המוערך פיטר גרינוויי עם הקרנה של חמישה מסרטיו.
הפסטיבל גם ישתתף בחגיגות ה-100 לדיסני עם הקרנת קטעים מ"פנטזיה" ו"פנטזיה 2000" בקונצרט חי בהשתתפותם של התזמורת הסימפונית חיפה. עוד יוקרנו מקבץ סרטים קצרים מאת דיסני מכל השנים, עותק משוחזר של "סינדרלה" וחמישה סרטים אהובים שיוקרנו בכל ערב בפיאצה במתחם הפסטיבל, הקרנות שיהיו פתוחות לקהל.
5 צפייה בגלריה
מתוך "אנטומיה של נפילה"
מתוך "אנטומיה של נפילה"
מתוך "אנטומיה של נפילה"
(צילום: יח"צ)