יצחק קלפטר היה אחד מגדולי המוזיקאים הישראלים. גאון עם גיטרה שחתום על כמה מהשירים הזכורים ביותר במוזיקה שלנו. היום (ה'), אחרי שהלך לעולמו - אמנים וחברים רבים ביקשו לחלוק לו כבוד אחרון. האנשים שהיו חלק בלתי נפרד ממסעו המוזיקלי סופדים לו וחולקים מחוויותיהם המשותפות יחד לאורך השנים.
4 צפייה בגלריה
יצחק קלפטר
יצחק קלפטר
יצחק קלפטר
(צילום: תומריקו)
"זהו ערב עצוב, אני נפרד מחבר יקר וותיק, אמן דגול, שותף לדרך ארוכה ואחד מעמודי התווך של המוזיקה הישראלית", כתב דני סנדרסון, חברו הקרוב ומי ששיתף איתו פעולה בלהקת כוורת. "במפגש האחרון של הלהקה, לפני כמה חודשים, התיישבנו לשיר ולנגן, מעין ג'אם סשן חברי שקיימנו פעם בשנה. על אף היותך שברירי וחלש, ברגע שלקחת את הגיטרה ליד, מכאוביך נעלמו והקסם שלך השתלט על החדר. כולנו הסתכלנו עליך, כמו תמיד - בפליאה ונהנינו כמו ילדים שזה עתה הקימו להקה חדשה. כשנפרדתי ממך באותו יום, לא ידעתי שזו תהיה פגישתנו האחרונה. אנצור את הרגע הזה ורגעים רבים אחרים בליבי לעד. תנחומיי למשפחה ולחברים, אוהב אותך יצחק".
יצחק קלפטר הלך לעולמו, סיקור נרחב:
"אנחנו לא מעכלים, הוא היה אחד הגיטריסטים הנפלאים, זה חבר", ספד לו גידי גוב, סולן כוורת. "זה 50 שנה של כוורת. אני עדיין לא מעכל, זה מצער כל כך".
4 צפייה בגלריה
להקת כוורת
להקת כוורת
להקת כוורת
(צילום: אפי שריר)
גם אלון אולארצ'יק, עוד חבר מכוורת, נפרד מקלפטר: "הוא חלק מהחיים שלנו, ושלי מגיל 23 בערך. מאד עצוב". "יצחק אחי, מורי ורבי, זכיתי להיות בקירבתך שנים רבות של התפעלות ולמידה", ספד אפרים שמיר, הגיטריסט הנוסף של כוורת לצד קלפטר. "אני מודה לך על כל דקה שהיינו ביחד".
מירי אלוני, שהייתה חברה בלהקת הרוק "אחרית הימים" יחד עם קלפטר בתחילת שנות ה-70, אמרה: "הוא לדעתי היה אחד המוזיקאים הענקים, לדעתי ברמה בינלאומית. קודם כל כאדם אני מאוד אהבתי ועדיין אוהבת אותו. מלבד העובדה שהוא היה גיטריסט ברמה בינלאומית, הוא גם היה יוצר ומלחין נפלא, אפשר היה לשמוע את זה בכל הסולואים שניגן בגיטרה שלו. הייתי איתו בקשר בשבועות האחרונים שלו, המוות שלו נחת עליי כרעם ביום בהיר".
"הוא ידוע כאמן מוכשר וטוב מאוד, כתב הרבה דברים יפים", ספד לו מיקי גבריאלוב. "אנחנו מכירים מגיל 15, הקמנו את להקת הצ'רצ'ילים ביחד, היינו כמה שנים טובות ביחד עד שהוא התגייס, ודרכנו נפרדו. קלפטר מהמוזיקאים הכי גדולים שהיו בישראל. הוא הקליט איתי ועם אריק שני אלבומים שלמים. גיטריסט מצוין, מלחין מצוין וכותב שירים מחונן. יהי זכרו ברוך".
"מלך מלכי הגיטרה", כינה אותו שלמה ארצי בפוסט פרידה, "עם הצליל הכי מקורי. יצחק היקר, הערצה גדולה אליך, חבר למקצוע ולנוף. כמה עצוב. וכמה חבל. יהי זכרך ברוך".
ירמי קפלן העלה סטורי עם תמונה משותפת וכתב: "אני חש צער ויגון ובמקביל שולח ניחומים וחיבוקים לכל קרוביו ומשפחתו של יצחק קלפטר. אחד הגיטריסטים וכותבי השירים המעולים שצמחו כאן. איציק, נהניתי מכל המוסיקה שיצאה ממך בכל דרך. אמשיך ליהנות ממנה גם בהעדרך. אבל עכשיו אחשוב עליך ממש ולא רק על השיר או על הנגינה בכל פעם שאשמע אותך".
4 צפייה בגלריה
יצחק קלפטר וירמי קפלן
יצחק קלפטר וירמי קפלן
יצחק קלפטר וירמי קפלן
(מתוך הסטורי של ירמי קפלן)
"קלפטר היה הצליל המכוון שפילח לי את הלב בכל פעם, משום מה בחודשים האחרונים אני מדבר עליו ושר אותו בהופעות שלי", ספד לו אביב גפן, שאביו יהונתן גפן היה קרוב לקלפטר. "מוזיקאי וגיטריסט יוצא דופן, נוח בשלום על משכבך חבר, תודה על שירים נצחיים שחיבקו הרבה אנשים בודדים כמונו" כתב.
"אני מאוד עצובה", אמרה ג'וזי כץ והוסיפה, "הוא היה חבר קרוב ואהבתי אותו. תנחומיי למשפחה ולמעריצים הרבים".
ברי סחרוף, שאף ניגן עם קלפטר בהופעה בהיכל התרבות לפני ארבע שנים, כתב: "עצוב על לכתו של יצחק קלפטר, מגדולי הגיטריסטים והמוזיקאים בארץ, שאהבתי והערצתי, היה לי את הכבוד הגדול לארח אותו. תודה לך יצחק. יהי זכרו ברוך".
המוזיקאי דויד ברוזה היה על הבמה במהלך הופעה בעת ששמע על פטירתו של קלפטר. "אני לא מעכל עוד את הידיעה", אמר זמן קצר לאחר שביצע את "שיר אהבה בדואי". "זה היה השיר השני שהקלטתי ואני מופיע איתו כל ערב בכל מקום בעולם, בכל פינה. יצחק היה מגאוני הדור - אני לא מכיר מישהו יותר פורה ומפרה וחדשני וישראלי. גם הלחנים המדהימים שלו", אמר נרגש על הבמה.
מחווה נוספת על הבמה הייתה של המוזיקאי גיא מזיג, שביצע בהופעה את השיר "צליל מכוון" לעיניי הקהל הנרגש שהצטרף אליו בשירה. מזיג סיפר שהחיבור המיוחד ביניהם נוצר ב-2013 כשהוא החליף את קלפטר בנגינת הגיטרה באיחוד של כוורת.
גם השיר "דמיון חופשי", מהשירים הבולטים ביותר של קלפטר, קיבל ביצוע ספונטני על הבמה לזכרו של המוזיקאי. הזמר והגיטריסט גבע אלון ניגן אותו בהופעה בירושלים לאחר ששמע על פטירתו של ענק הגיטרה.
מלבד המוזיקאים שהביעו את הערכתם למי שנחשב לאחד מעמודי התווך של הפסקול הישראלי, ספדו לו גם פוליטיקאים ברשתות החברתיות. נשיא המדינה יצחק הרצוג כתב: "יצחק קלפטר, צ'רצ'יל, נוף הנעורים של רבים מאיתנו, כוכב 'כוורת' ומלך הגיטרה, מלחין וכותב מחונן. קולו ומנגינותיו ילוו אותנו לתמיד. יהי זכרו ברוך".
ראש הממשלה יאיר לפיד הביע גם הוא את צערו, "'יש טיפוסים שמתייחסים אל החיים כמו טיול מאורגן / אבל אני לא נוסע / אני לוקח ת'זמן...'. סע לשלום קלפטר, ותודה גדולה על הפסקול המופלא שהשארת לנו", כתב.
"יצחק קלפטר נסק אל האופק ונעלם. הותיר לנו נכסי צאן ברזל, חיוכים וגם זיכרון של מאבק במחלה הקשה ורצון עז לנגן ולקבל את אהבת הקהל שאהב אותו כל כך - פעם אחר פעם", כתב שר הביטחון בני גנץ. "לנו נותר לקוות שהוא אי שם צוחק אל השמש ולעננים. יצחק, תודה על השירים, הדמיון החופשי והצליל הכל כך מכוון. נתגעגע אליך, דרך השירים שהשארת לנו. תנחומיי למשפחה".
גם שר התרבות והספורט, חילי טרופר, הגיב לבשורה הקשה. "עצב עמוק על מותו של יצחק קלפטר, שהיה ויהיה תמיד חלק מרכזי מהפסקול הישראלי", כתב והמשיך, "קלפטר היה מוזיקאי ויוצר מחונן והצלילים שיצר היו צליל מכוון הישר אל תוך ליבם של המוני ישראלים, צלילים שיישארו גם אחרי לכתו. משתתף בצער קרוביו וחבריו, יהי זכרו ברוך".