כשחצי הגמר הראשון של האירוויזיון כבר מאחורינו, הגיעה העת להמתין בסבלנות לערב חמישי, שבו תעלה עדן גולן לבמת האירוויזיון במאלמו שבשבדיה ותנסה להעפיל לגמר שיתקיים במוצאי שבת. ונראה שיש למה לחכות - אתרי ההימורים צופים כי גולן תעפיל לגמר וגם נותנים לה סיכוי יפה של 88% לעשות זאת.
על פי אתרי ההימורים, הולנד ושווייץ הן המובילות בחצי הגמר השני, ולאחר מכן נמצאת יוון. ישראל מדורגת רביעית ואחריה ארמניה, נורבגיה, גיאורגיה, אוסטריה, בלגיה ואסטוניה. על פי המאמרים, שש המדינות מהחצי של גולן שלא יעפילו הן דנמרק, אלבניה, סן מרינו, לטביה, צ'כיה ומלטה - שמקבלת 19% בלבד לעלות על הבמה גם במוצאי שבת. יש להדגיש כי אותם אתרים מעסיקים אנליסטים, הלוקחים בחשבון סיבות שאינן קשורות לביצוע או למילות השיר - כמו המלחמה בעזה, שוודאי תשפיע על המיקום של השיר הישראלי, אך מסתמן שלא תמנע ממנו להגיע לגמר הגדול.
לבסוף, 26 מדינות יעפילו לגמר האירוויזיון, בהן המארחת שבדיה, וחמש מדינות שאינן צריכות לעבור את השלב המוקדם: בריטניה, גרמניה, ספרד, צרפת ואיטליה, שהן המממנות העיקריות של איגוד השידור האירופי. יתר 31 המדינות - בהן לוקסמבורג החוזרת אחרי היעדרות של כ-30 שנה - מתמודדות בשלב המוקדמות, כשעשר הראשונות מכל חצי גמר יעפילו לאירוע הגמר הגדול.
4 צפייה בגלריה
עדן גולן
עדן גולן
עדן גולן
(צילום: באדיבות EBU)
אז מה לגבי סיכויינו בגמר? עדן גולן הידרדרה בימים האחרונים מקום, ונמצאת כעת במקום השמיני המכובד עם 3% בלבד להביא את אירוויזיון 2025 לישראל. על פי אתרי ההימורים, מי שיהמר בסכום של אירו אחד על גולן במקומות חוקיים בחו"ל - יקבל בתמורה בין 20 ל-36 אירו אם היא תזכה.
המהמרים נותנים לה גם סיכוי גבוה יותר של 10% להתברג בשלישייה הראשונה, סיכוי של 27% להיות בין חמשת הגדולים וסיכוי של 63% לסיים בין עשרת המקומות הראשונים. המהמרים צופים כי בקרב השופטים המקצועיים תגיע גולן למקום השמיני, בעוד שבקרב המצביעים בבית היא תקבל יותר תמיכה ותגיע למקום החמישי. כאמור, המקום המשוקלל של השופטים והמצביעים בבית הוא המקום השמיני, לפי סיכום של אתרי ההימורים הגדולים.
מי שמובילה את ההימורים היא קרואטיה עם סיכוי של 36% לנצח. אחריה נמצאת שווייץ עם 16%, במקום השלישי מדורגת איטליה ואחריה אוקראינה, אירלנד, הולנד וצרפת.
4 צפייה בגלריה
בייבי לזניה, נציגי קרואטיה באירוויזיון 2024
בייבי לזניה, נציגי קרואטיה באירוויזיון 2024
אם להאמין להימורים, בשנה הבאה בזאגרב הבנויה. החזרה השנייה של קרואטיה
(צילום: Alma Bengtsson, באדיבות EBU)
בקרב השופטים, כך צופים אתרי ההימורים, יתנהל קרב צמוד בין צרפת, שווייץ ואיטליה, ואילו בקרב המצביעים בבית קרואטיה תנצח ובגדול - כשבפער גדול מאחוריה נמצאות אוקראינה, הולנד, אירלנד וכאמור ישראל. יחד עם זאת, בשל השקלול של הצבעות השופטים במדינות עם הצבעות הצופים בבית - חוזים כל אתרי ההימורים כי קרואטיה תנצח והאירוויזיון הבא יתקיים ככל הנראה בזאגרב.
ומיהם השירים החלשים? לפי אתרי ההימורים ספרד תסיים אחרונה, כאשר גם לגרמניה ולבריטניה - שכמו ספרד לא צריכות לעבור את שלב המוקדמות - יש סיכוי גדול לסיים בתחתית. אגב, ישראל, למרות שהיא מדורגת במקום השמיני בסיכוי לנצח - היא מדורגת גם במקום השמיני בסיכוי לסיים אחרונה, עם אפשרות קלושה של 2%. כאן אפשר להריח היטב את הפוליטיקה ואת רוחות האנטישמיות שנושבות במדינות אירופה.
4 צפייה בגלריה
ארוויזיון 2024 - חזרה שניה -ספרד
ארוויזיון 2024 - חזרה שניה -ספרד
כנראה תמצא את עצמה בסוף הרשימה. החזרה השנייה של ספרד
(ALMA BENGTSSON - EBU)
מניתוח הנתונים עולה כי עדן גולן תעפיל לגמר במוצאי שבת, אך לא תצליח להתברג לחמישייה הראשונה, וייתכן שגם לא לעשירייה הראשונה - שהערכה היא שהסיבה אינה נובעת מאיכות השיר או הביצוע, אלא בשל המלחמה בעזה והאנטישמיות הגואה.

הישראלים שלא צלחו את חצי הגמר

בשל ריבוי המשתתפים באירוויזיון, החל מאמצע שנות ה-90 נערך בתחילה סינון. ב-1994 ישראל לא השתתפה בתחרות הגמר שנערכה באירלנד, כיוון ששנה קודם לכן סיימה שרה'לה שרון במקום ה-24, ובהנהלת התחרות הוחלט כי ששת המקומות האחרונים לא ישתתפו בשנה שלאחר מכן.
בשנת 1996 התקיים שלב סינון אחר, שבו ועדות שיפוט העניקו ניקוד טרום התחרות. שבעת השירים שקיבלו את הניקוד הנמוך ביותר, ובהם זה של גלית בל, לא עלו לגמר. באירוויזיון 2004 התקיים חצי גמר, שבו השתתפו 22 שירים, כאשר עשרת הראשונים הצטרפו ל-14 מדינות שכבר העפילו לגמר, בשל הדירוג הגבוה שניתן להן שנה קודם לכן או לחלופין כי הן המדינות הגדולות באירופה. דוד ד'אור סיים במקום ה-11 בחצי הגמר - ובגלל מקום אחד לא העפיל לגמר.
ב-2011 התקיימו שני חצאי גמר, בדומה למתכונת הנהוגה כיום. דנה אינטרנשיונל, שזכתה באירוויזיון כמה שנים קודם לכן, הופיעה עם השיר "דינג דונג", אך למרבה ההפתעה היא לא העפילה לגמר וסיימה רק במקום ה-15 מתוך 19 בחצי הגמר השני.
4 צפייה בגלריה
מיכאל בן דוד
מיכאל בן דוד
מיכאל בן דוד
(צילום: EBU)
ב-2012 להקת איזבו גם לא הצליחה להעפיל לגמר עם השיר "זמן", וב-2013 מורן מזור וב-2014 מיי פיינגולד סיימו במקום ה-14 כל אחת - וגם לא השתתפו בגמר הגדול. הישראלי האחרון שלא העפיל לגמר היה מיכאל בן דוד בשנת 2022, אז סיים במקום ה-13 בחצי הגמר שלו.