4 צפייה בגלריה
לינה קאן, ראשת ה-FTC
לינה קאן, ראשת ה-FTC
לינה קאן, ראשת ה-FTC
(צילום: AP)
לינה קאן (32) נכנסה רק לפני חודש לאחד התפקידים החשובים ביותר בכלכלה האמריקנית וכבר הביאה איתה פאניקה גורפת במטות של ענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. מסיליקון ואלי ועד סיאטל, האור דולק עד שעות הלילה הקטנות בפייסבוק, אמזון וגוגל, כי האקדמאית הצעירה לא רק מתכוונת לגרום לנציבות הסחר הפדרלית (FTC) לחזור לעשות את התפקיד שיועד לה, אלא סימנה עיגול מטרה גדול סביב חברות הביג-טק שמנהלות את העולם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היא נולדה בבריטניה, להורים מהגרים מפקיסטן, והמשפחה עברה לארה"ב כשהיתה בת 11. ב-2010 סיימה ללמוד בויליאמס קולג' (Williams College) היוקרתי במסצ'וסטס ומיד החלה להתעניין בדיני תחרות. "הבנתי שיש מגמה מערכתית בארה"ב והשווקים הגיעו לשליטה על ידי מספר קטן מאוד של חברות", סיפרה קאן בריאיון לרשת BBC.
בהדרגה, המיקוד שלה החל לעבור לתחרות - או יותר נכון לחוסר תחרות - בעמק הסיליקון. בקריירה הקצרה שלה הספיקה קאן לעבוד עם עורכי דין שנאבקו בניסיונות של פייסבוק לרכוש מתחרים והייתה חברה מרכזית בפאנל להגבלים עסקיים שמינה הקונגרס וערך חקירה בת 16 חודשים של פלטפורמות מקוונות גדולות. בשנה שעברה המליץ הפאנל לקונגרס לנקוט בצעדים בכדי לרסן אותן.
קאן התפרסמה במיוחד בעקבות מאמר שכתבה ב-2017 בג'ורנל המשפטים של אוניברסיטת ייל (Yale Law Journal), תחת הכותרת "פרדוקס ההגבלים העסקיים של אמזון", בו היא טענה כי צריך לשנות לגמרי את רגולציית ההגבלים העסקיים באמריקה. עד היום התמקדו החוקים בעיקר בחשש למחירי מוצרים שיימכרו בידי מונופולים, אבל לדברי קאן, חברות כמו אמזון מצאו שיטה הפוכה להזיק לצרכן: הן מוכרות במחירים נמוכים יותר שמקנים לה נתח גדול מהשוק, מה שמאפשר להן לייצר סביבה בה אפילו המתחרים תלויים בהן ובפלטפורמות שלהן.
"מחירים נמוכים עשויים לשמח את הצרכנים בטווח הקצר, אך הם רעים לכלכלה ולצרכנים בודדים בטווח הארוך מכיוון שהם חונקים את התחרות", כתבה קאן, "זה עלול לפגוע בסופו של דבר בחדשנות - וחדשנות היא זו ששומרת על תחרות בכלכלות".

עד היום הנציבות דאגה בעיקר לתאגידים

נציבות (או ועדת) הסחר הפדרלית הוקמה בשנת 1914 כשהמטרה המוצהרת שלה היתה "bust the trusts" - בכוונה של "לרסק את המונפולים". חברים בה חמישה נציבים ולא יותר משלושה יכולים להיות מאותה מפלגה. ה-FTC יכולה לחקור, להביא לאכיפה וליצור כללים ועונשים על הפרות. ההחלטות עוברות בהצבעה, אך היו"ר קובע את סדר היום.
4 צפייה בגלריה
קאן עם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כאשר הוא חותם על צו נשיאותי "לקידום התחרות בכלכלה האמריקנית"
קאן עם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כאשר הוא חותם על צו נשיאותי "לקידום התחרות בכלכלה האמריקנית"
קאן עם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כאשר הוא חותם על צו נשיאותי "לקידום התחרות בכלכלה האמריקנית"
(צילום: רויטרס)
כאמור, לפני כחודש נכנסה קאן לתפקידה בתור ראשת ה-FTC - כלב השמירה על ההגבלים העסקיים בארה"ב. מדובר בגוף שכנראה רוב האמריקנים כלל לא שמעו עליהם, שכן הוא כבר עשרות שנים שומר על הסטטוס קוו ולא ממש עושה דבר כדי למלא את תפקידו בהגנה על הצרכנים ובשמירה על תחרות חופשית. למעשה, הנציבות בעיקר דואגה לאינטרסים של התאגידים הגדולים, מה שהפך אותה למעשה כמעט ללא רלוונטית כלל. כעת, נראה שהתמונה משתנה.
הטענה שהחוקים סביב ההגבלים העסקיים פשוט לא תואמים את המציאות של המאה ה-21 אינה חדשה, אבל המיקוד של קאן בביג-טק, ובמיוחד באמזון, הפך אותה לכוכבת בן לילה. "גם כששירותים טובים לצרכנים, במקרה הזה מחירים נמוכים, הם עלולים לפגוע במערך שלם של אינטרסים אחרים - בין אם זה זכויות עובדים, בין אם זה הקמת עסקים ובין אם זה הדמוקרטיה בכלל", אמרה קאן ל-BBC.
קאן אוהבת להשוות את המצב הנוכחי לסוף המאה ה-19, אז קומץ חברות שלטו במסילות הברזל בארה"ב. "היום אלה חברות הטכנולוגיה שמספקות תשתית לעידן הדיגיטלי. קבוצה קטנה של אנשים פרטיים קובעת מי יכול להשתמש בתשתית ובאילו תנאים", היא טענה.
כעת, קאן עברה מאקדמאית צעירה לתפקיד הכי חזק בהגנת הצרכן באמריקה. היא מגיעה לסוכנות שכבר חוקרת את פייסבוק בטענה ל"שמירה בלתי חוקית על מונופול הרשתות החברתיות האישיות שלה במהלך שנים ארוכות של התנהלות נגד תחרות", והתחילה גם חקירה נגד אמזון.

חברות הביג-טק חוששות, ובצדק

החשש של החברות הגדולות מוצדק. תסריט בו תחליט ה-FTC לנתק את פייסבוק מאינסטגרם או את גוגול מיוטיוב, אינו מופרך לגמרי. במיוחד מכיוון שאחרי אחרי המינוי של קאן, הדמוקרטים מחזיקים ברוב של שלושה מול שניים בנציבות.
4 צפייה בגלריה
אמזון וגוגל
אמזון וגוגל
חוששות, ובצדק. אמזון וגוגל
(צילום: AFP, Shutterstock)
מיד אחרי אישור מינויה, שלחה אמזון בקשה רשמית כי קאן תפסול את עצמה מהחקירות הקשורות לחברה, בטענה שהיא לא יכולה להיות אובייקטיבית. בעתירה טענה אמזון כי קאן "כבר החליטה" שהחברה מהווה איום על התחרות, לאחר שבנתה את "הקריירה האקדמית והמקצועית שלה במידה רבה על כך שקבעה כי אמזון מפרה את חוקי ההגבלים העסקיים".
שבועיים אחרי אמזון, שלחה גם פייסבוק דרישה דומה בטענה שקאן לא יכולה להיות חסרת פניות. "במשך כל הקריירה המקצועית שלה, גברת קאן הסיקה באופן עקבי ופומבי מאוד כי פייסבוק אשמה בהפרת חוקי ההגבלים העסקיים", נכתב בבקשה, "כאשר נציב חדש כבר הסיק מסקנות עובדתיות ומשפטיות, ההליך הראוי מחייב אותו לשחרר את עצמו מהחקירה".
חבר הקונגרס הדמוקרטי, דייוויד סיסילין, שעומד בראש ועדת המשנה להגבלים עסקיים בבית הנבחרים, אמר כי הבקשות האלה רק מחזקות את הקייס של קאן: "זו בדיוק הבעיה כאשר לחברה יש כוח כלכלי ופוליטי עצום כזה. זו רמה של יהירות שקשה להעריך באמת".

קיבלה גם את תמיכת הרפובליקנים

קאן אושרה בסנאט ברוב דו-מפלגתי גדול, מה שאמור להפתיע משתי סיבות: יש מעט מאוד דברים שזוכים לתמיכה דו-מפלגתית באמריקה כיום, אבל הסיבה השנייה מפתיעה הרבה יותר - רפובליקנים הצביעו לטובת מינוי של מישהי שתיכנס לעסקים גדולים לוורידים. זו בעיקר תוצאה של טינה שנוצרה בשני צדי המפה הפוליטית כלפי הביג-טק. בשמאל מאשימים את פייסבוק, גוגל ויוטיוב ביצירת הקרקע שהביאה את דונלד טראמפ לבית הלבן, ובימין מאשימים את הביג-טק בצנזורה של קולות שמרנים.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
בשמאל מאשימים את פייסבוק, גוגל ויוטיוב ביצירת הקרקע שהביאה את דונלד טראמפ לבית הלבן
(צילום: EPA)
הישיבה הראשונה של ה-FTC בראשות יושבת הראש הצעירה ביותר שהיה לה, כבר היתה כמעט חסרת תקדים. היא התקיימה בפומבי בפעם הראשונה ב-107 שנות קיומה של הנציבות הסודית במיוחד, והעבירה סדרה של פעולות כמו קנסות לחברות שמשקרות על מוצרים שהם "תוצרת אמריקה", מתן מרחב גדול יותר להתחלת בדיקות ותביעות והסרת מכשולים בדרך לכתיבת רגולציות חדשות - עוד דבר שה-FTC לא ממש עשה במשך עשרות שנים.
"התקדמנו יותר היום מאשר ברבע המאה האחרונה", אמר ל"פוליטיקו" ג'ף צ'סטר, מהמרכז לדמוקרטיה דיגיטלית (Center for Digital Democracy) שהופיע בפני ה-FTC עוד בשנות ה-90. "זה לא דומה לשום דבר שראיתי ב-FTC בכל שנותיי. אנחנו במשחק חדש לגמרי".