על רקע המחאה הגואה באיראן בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, השחקנית והזמרת לירז צ'רכי התראיינה הבוקר (ד') ל-ynet radio על האמניות האיראניות שעימן שיתפה פעולה, המחאה שלהן והתקווה שלה לעתיד במדינה המורכבת. האזינו לריאיון שלה עם שרון כידון וישי שנרב:
הזמרת מהמוצא הפרסי, שאף שרה בשפה הפרסית ומשתפת פעולה עם נשים באיראן, מספרת שכיום היא בקשר איתן יותר מתמיד. "אני עוקבת יותר מעשור אחרי מה שקורה שם. יש המון קבוצות של נשים ששורפות את החיג'אב, מסירות אותו ומצטלמות בלעדיו. זו השראה מאוד גדולה לתקווה שלי למה שיקרה באיראן".
מה הן מספרות על הימים האחרונים? "הן מתות מפחד, לא יכולות ללכת ברחוב, יש המון יריות. יש המון פחד מהעתיד אבל יש גם המון תקווה שמה שקורה עכשיו הוא נקודת אל-חזור. הן מאוד מקוות שהעולם הפעם יעזור ולא ישתוק. זה ממש מרגש לראות את זה".
1 צפייה בגלריה
לירז צ'רכי
לירז צ'רכי
" יש הבנה גורפת שהמצב לא יכול להמשיך כך, אנשים מתים על בסיס יומי, זו מלחמה אמיתית".לירז צ'רכי
(צילום: רונן פדידה)
כשנשאלה אם אפשר לראות במחאה התחלה של מהפכה, הגיבה: "אני אולי תמימה, אבל זה מגיע מרצון שהמצב ישתנה. ב-43 השנים האחרונות הנשים כלואות וגם הגברים. אני רואה גברים שמגלחים את שיערם ובאים להגן על הנשים, זה דבר שלא קרה לפני כן. יש הבנה גורפת שהמצב לא יכול להמשיך כך, אנשים מתים על בסיס יומי, זו מלחמה אמיתית ואני מאוד מקווה שהיא תהיה שווה את זה".
מצבן של נשים יהודיות באיראן בעייתי אף הוא, היא מספרת. "הם לא מדברים שם על דת, אין להם דת, לא מעניין אותם. דוחקים אותן לפינה הזו כל כך הרבה שנים שהן חייבות ללכת עם חיג'אב. אמא שלי עזבה את הארץ עם המשפחה שלה ביום שהיא הייתה צריכה לקרוא מהקוראן ואף אחד לא ידע שהיא יהודייה".
לכתבות נוספות במדור תרבות:
מורכב להזדהות עם המחאה כאן. זה מחזק את הקונספירציה שהאויבים של איראן אחראיים לה. "המצב מאוד מורכב, אבל הוא קיים כל כך הרבה שנים וחייבים לפתור אותו. צריך שהעולם כולו לא ירפה מזה ברשתות החברתיות. לא להניח לזה, המדינה הזו כלואה ואנחנו חייבים לעזור לה כמה שניתן. אי אפשר לתת לנשים בעולם לחיות ככה, זה פשוט לא הגיוני. עצם זה שהן לקחו את החיג'אב ושרפו אותו זה מעורר השראה. אני באמת מאמינה שזה לא לחינם".
עוד סיפרה צ'רכי על השיר החדש שלה "עזיזאם", שיצא מתוך אלבומה החדש "רויה": "'רויה' זה פנטזיה, חלום או חזון בפרסית. בשיר מקשיבים לכלי מיתר של נשים מאיראן, שהגיעו להקליט את האלבום הזה כדי לחוות את החופש האמיתי והנשי שלהן מחוץ למדינה הקשוחה שהן חיות בה".
כזכור, בסוף השבוע האחרון פרסמה דודתה של צ'רכי, הזמרת ריטה, הודעת תמיכה לנשים באיראן בשפה הפרסית. "היום אני עומדת לצידכם, לצד העם האיראני ובמיוחד לצד אחיותיי היקרות הנשים האמיצות באיראן, נשים שבימים אלה עומדות כגיבורות מול ירי כדורים כדי להשיג חופש", אמרה באיראן אינטרנשיונל, ערוץ טלוויזיה במימון סעודי. "היום כל הנשים בעולם הן מהסא אמיני. אישה, חיים וחירות".