בסוף השבוע האחרון עלה "באטמן" החדש לאקרנים בישראל ועם עלייתו עורר שאלות רבות, במיוחד בנוגע לסצנה המופיעה בדקותיה האחרונות של הסרט. כעת, בריאיון למגזין "וראייטי", במאי הסרט מאט ריבס מסביר את אותה הסצנה ומשיב על כמה מהתהיות שמעסיקות את הצופים (זהירות: המשך הכתבה מכיל ספוילרים לעלילת הסרט).
3 צפייה בגלריה
מתוך "באטמן"
מתוך "באטמן"
מתוך "באטמן". רוברט פטינסון
אומנם הנבל המרכזי בסרט הוא דמותו המאיימת של איש החידות (בגילומו של פול דאנו) המלווה את העלילה לאורכה, אבל ריבס סיפר כי כוונתו הראשונית הייתה לשתול נבלים שונים לאורך כל הסרט. "חשבתי שזה יהיה ממש מגניב אם חלקים נרחבים מהמרקם של גותהאם כבר יהיו קיימים", מספר ריבס בריאיון, "ממש כמו באחד מסרטי הגנגסטרים הישנים של אולפני האחים וורנר - בכל פנייה שתיקח תוכל לפגוש עוד דמות חבויה ברקע".
הדוגמה המובהקת ביותר להמחשת דבריו של ריבס מופיעה בסוף הסרט, בסצנה אחת לפני האחרונה החותמת את שלוש שעות הצפייה. איש החידות נכלא במוסד לאסירים פגועי נפש, ארקהם אסיילום, מיואש מסיכול תוכניתו הגדולה להשמדת גותהאם סיטי על ידי לא אחר מאיש העטלף, כשלפתע, קול מסתורי לוחש לעברו מהתא שלצידו.
"איך הם אומרים?", פונה האסיר בין הצללים לאיש החידות, "יום אחד אתה בפסגה, וביום למחרת אתה ליצן". כשהמצלמה מתרחקת לאחור, השניים פורצים בצחוק פרוע המעיד על החברות החדשה שנרקמה ביניהם. את הדמות המסתורית משחק בארי קיון ("נצחיים") וכעת, הבמאי בעצמו מאשר את זהותה. "אתם צודקים", הוא אומר, "זה הג'וקר".
3 צפייה בגלריה
מתוך "באטמן"
מתוך "באטמן"
מתוך "באטמן"
בעוד מיקומה האסטרטגי של הסצנה עשוי לרמוז על הופעתו של דמות הנבל בסרטי "באטמן" הבאים, הג'וקר החדש בכיכובו של קיון, הבמאי ממהר להרגיע את ההתלהבות ומבהיר שזו אינה כוונתו וכי אין סיכוי שהג'וקר יופיע בהמשך. "זה לא רמז חבוי לצופים (Easter Egg) כמו שיש בכתוביות הסיום של סרטי מארוול או די.סי., שרומזות: 'היי, הנה מה שיקרה בסרט הבא!'. למען האמת, אין לי מושג אם ומתי יחזור הג'וקר בסרטי 'באטמן'".
כשהודעת ליהוקו של קיון לסרט פורסמה, דמותו הוצגה כשוטר בעיר גותהאם בשם סטנלי מרקל. "לא רציתי ליצור ספקולציות לגבי מה אנחנו עושים עם הג'וקר, אז חשבתי לעצמי, 'טוב, בוא נעשה אותו שוטר וככה הצופים לא ישקיעו מחשבה רבה בנושא'", מוסיף ריבס. התשובה לשאלה אם קיון ימשיך לגלם את תפקיד הג'וקר נשארת פתוחה.
3 צפייה בגלריה
בארי קיון
בארי קיון
לא ידוע אם יחזור בעתיד לתפקיד. בארי קיון
(צילום: AP)
כמו כן, ריבס הוסיף כי צולמה סצנה נוספת בכיכובו של הג'וקר שנותרה לבסוף על רצפת העריכה. בסצנה, באטמן חומק לתוך ארקהם אסיילום במטרה לבקר אסיר. כשבאטמן מגיע לפתח תאו, האסיר - שהוא הג'וקר - פונה אליו ושואל "חגיגות השנה שלנו מתקרבות, לא?" - באופן שמבסס את העובדה כי לו ולבאטמן יש עבר משותף. "זו סצנה ממש קריפית ומגניבה," ריבס הסביר, "זו הפעם הראשונה שהיינו אמורים להציג את הדמות הזו לקהל שהיה כנראה מגיב: 'וואו, גם הוא פה? והוא עוד לא ממש הפך לג'וקר? מה עוד הולך לקרות?'".
עם זאת, כאמור, הבמאי החליט לוותר עליה. "זו הייתה אחת הסצנות שמסבירות את המורכבות הקיימת בעלילת הסרט", הוא הסביר. "ברגע שחתכנו את הסצנה החוצה, הסיפור התקדם באופן טבעי מבלי שנצטרך להסביר את המורכבות באופן מפורש".