בעקבות התאונה הטראגית שבמהלכה השחקן אלק בולדווין ירה למוות בצלמת ופצע את הבמאי, יאיר מרטון, מדריך לחימה שבין היתר עבד גם עם הצוות של "פאודה", התראיין באולפן ynet - וסיפר עד כמה קשה לו להאמין שאכן מדובר בתאונה."זה הרבה הרבה יותר מנדיר. כשאני שומע ורואה דברים כאלה מהידיעה וההבנה איך עובדים בעולם, לא רק פה בארץ, זה נשמע לי - תחושת בטן - כאיזו קונספירציה, מישהו ששתל את זה וניסה לעשות נזק. זה פשוט הזוי". צפו בריאיון.

"קורים כל כך הרבה דברים", המשיך מרטון, "אתה מביא רק נשק קר ולא נשק חי, אתה מצמיד מישהו לנשקים שהתפקיד שלו זה לא לזוז מהם ולשמור על הסטריליות שלהם, אתה מכניס תותב, שזה מן מקלון פלסטיק שאתה מכניס לתוך הלוע כך שלא ניתן בשום פנים ואופן שיהיה כדור... אתה מוודא 20 אלף פעם לפני שהשחקן מגיע לסט ולוקח את האקדח, ואתה בודק עוד פעם. אתה מצמיד לעצמך מישהו שיבדוק אותך שאתה בדקת – וידוא על וידוא על וידוא. יש גם כללים מאוד בסיסיים מעבר לבדיקות, יש כלל ברזל שלא משנה אם הנשק אמיתי או לא, אתה בחיים לא מכוון למישהו. גם אם אותה צלמת מסכנה שנהרגה בטרגדיה והבמאי שנפצע קשה, גם אם הם מבינים שמדובר באקדח קר, עדיף תמיד לשבור קצת ימינה או שמאלה ולא לשבת מולו".
יש פרוטוקול ממשי? מה עושים לפני ומה עושים אם במקרה משהו משתבש? "יש פרוטוקול. כששוכרים את שירותיי אתה יכול למצוא קלסר עם פרוטוקול, הוראות בטיחות, תדרוך שחקן, תדרוך צוות, אם זה יום/לילה, כמות האנשים. יש פרוטוקול לכל דבר, ולא סתם אני לוקח מהצבא 'חוקים נכתבו בדם'. אין סיבה שנשק חי, בוודאי ובוודאי עם כדור טעון בתוך הקנה, יימצא על הסט. לא רק באזור של אותו שחקן, בכלל על הסט. בישראל, להרבה מאיתנו יש רישיונות לכלי נשק, כשאתה מגיע עם האקדח שלך לסט צילום אתה מפקיד אותו, אתה לא מכניס אותו לאזור הצילום. גם בנשקים שהם נשקים קרים, שלא יכולים להביא לידי פיצוץ ויציאת כדור מהלוע, גם כשהאקדח מוצהר כאקדח קר, אתה עדיין מגיע שנייה לפני האקשן, ובודק את האקדח. אקדחים קרים, ברובם, המחסנית כבר מולחמת בפנים, כלומר אין סיכוי להוציא מחסנית".
2 צפייה בגלריה
יאיר מרטון
יאיר מרטון
יאיר מרטון
(צילום מסך)
כלומר אין כדורי סרק? "יש אקדחים אמיתיים שיורים סרק, גם אנחנו בפאודה השתמשנו בלא מעט חסרי קליע, אבל זה לא נשקים שהקנה שלהם פתוח. הקנה שלהם סתום, אי אפשר לירות חסר-קליע בלי תנועה של גז עם החומר ולכן הקנה חייב להיות סתום. בכל מקרה לא יכול לצאת כדור קדימה ולפגוע במישהו. גם אקדחים שיורים קפצונים או צבע, יש להם הוראות בטיחות מאוד ספציפיות. יש פרוטוקול התנהלות, וזו לא הייתה סצנה מורכבת. הלכתי לבדוק מה הם בדיוק עשו וזו לא הייתה סצנה מורכבת".
בטח תפסת את הראש בתסכול. "אם זה קרה, היה שם מחדל מקצועי שהוא אלוהים ישמור. אני לא מאחל לאף אחד. אני צריך לבדוק מה היה שם, כי צריך לקרות הרבה מאוד בשביל שאקדח, לא רק שיהיה חמוש עם כדורים, אלא אקדח חי - מישהו היה צריך לדרוך אותו ולהכין את האקדח שם עם כדור בקנה, שכל מה שנשאר זה ללחוץ על ההדק. מישהו צריך לחקור את העניין הזה, זו לא תקלה".
2 צפייה בגלריה
אלק בולדווין
אלק בולדווין
אלק בולדווין אחרי תקרית הירי
(AP)
כזכור, התקרית הקטלנית התרחשה ביום חמישי האחרון בזמן צילומי הסרט Rust בסנטה פה שבניו מקסיקו, כשאביזר האקדח שבו השחקן אלק בולדווין השתמש היה טעון ללא ידיעתו בכדור חי - וירה בשוגג במנהלת הצילומים, הלינה האצ'ינס, שנהרגה ובבמאי, ג'ואל סוזה, שנפצע.
בתצהיר שפורסם על ידי ה"ניו יורק טיימס", עוזר הבמאי העביר לבולדווין אביזר אקדח אחד מבין שלושה שהונחו על עגלה סמוכה, והכריז שהוא "אקדח קר" (Cold Gun) - ביטוי שמשמעותו שאביזר האקדח בטוח לשימוש ולא טעון בתחמושת חיה. אולם כשבולדווין לחץ על ההדק, הוא ירה קליע שפגע בחזה של הצלמת הלינה האצ'ינס ופצע אותה אנושות ולאחר מכן פגע בכתפו של במאי הסרט, ג'ואל סוזה.