מינויו של היוצר והתסריטאי מני אסייג כחבר במועצת הקולנוע על ידי שר התרבות והספורט מיקי זוהר עורר אתמול (ב') סערה בתעשיית הקולנוע הישראלית. אסייג, כמו גם הפרסומאי גיל סמסונוב ואשת השיווק חתונה קיפניס, אמורים להצטרף למועצה, שתפקידה "לגבש מדיניות וקריטריונים שמטרתם לאפשר חלוקה עניינית ושוויונית של תקציב התמיכה בתחום הקולנוע", כך על פי האתר הרשמי של משרד התרבות.
2 צפייה בגלריה
מני אסייג
מני אסייג
מני אסייג
(צילום: צחי אלגיא)
אסייג, שמציג עצמו בטוויטר כ"פטריוט מושבע ושופר ימני", דיבר הבוקר (ג') עם דוריה למפל ואודי סגל בתוכנית האקטואליה של radio ynet על המינוי הטרי והביקורת שאיתה הוא מתמודד מאז ההודעה עליו. האזינו לפרק.
"יש מקומות שעבורנו, המני אסייגים, אין מקום שם", הוא אמר. "אנחנו לא עברנו את המבחן האולטימטיבי שמצדיק את היותנו חברים באיזשהו מקום".
מה הכוונה 'להיות מני אסייגים' שאתה אומר ברבים? זה מזרחיות? זה ליכודניקיות? "הכול ביחד, כן. זה להציג דעה אחרת, עמדה אחרת, אג'נדה אחרת שלא מייצגת ולא דומה לאנשים שנמצאים שם. מישהו בישראל יודע או מכיר מישהו ממועצת הקולנוע? אזרח ישראלי אחד מתוך 1,000 ידע על מי מדובר? לא. אבל החברים האלה אומרים שהזיזו להם את הגבינה.
"הבעיה פה זה עם הדבשת, המון אנשים במדינה צריכים מראת צד כדי לראות את הדבשת של עצמם. הרי גם תוקפים אותי על זה שאני לא מתאים מקצועית לתפקיד, רק מה? אני כמעט היחיד שם במועצה שיוצר תכנים. למה אוהבים אותי מאוד מאוד בימין ולא סובלים אותי בשמאל? כי אני בא נקי. זאת אומרת, בא עם האמת שלי".
אבל האמת שלך היא לא נקייה. מה זו האמת? "לא לא, אני לא בא נקי, זאת אומרת, אני בא עם אג'נדה. כמו שכל אחד מגיע לכל מקום עם אג'נדה, וזה כולל את רופאי ישראל, טייסי ישראל - כולם עם אג'נדה. אני בא עם אג'נדה ימנית, עם תפיסת עולם פטריוטית, ציונית, שדבקה ביהדות ובזהות היהודית פה".
אז דוקו על מה שקורה בחברון, זה משהו שמדינת ישראל לא צריכה לקחת בו חלק? לא צריכה לממן? "כל דבר צריך לבחון. תמיד יש את ההתלהבות לגעת בסכסוך הישראלי-פלסטיני כי זה מוכר בעולם, למרות שזו ביקורת פנימית איומה ונוראה שמרוממת את ה-BDS. הסרטים האלו שנעשים על גב משלם המיסים רוצים לקבל הכרה בינלאומית. אני, כאיש תרבות, אם יש בכוחי להשפיע על מתן תקציבים מכספי משלם המיסים לסרטים או ליצירות דוקומנטריות ואני רואה שמי שצופה ביצירה הזו אומר 'חיילי צה"ל הם קלגסים, הם אנסים, הם רוצחים', נראה לך שמשלם המיסים, כנציג שלו היום, לא יתמוך בזה שאני אחסום תקציב ליצירה הזו?".
כבר לפני חודשיים הגיש הפורום הדוקומנטרי בישראל, הגוף האחראי על היוצרים התיעודיים, התנגדות למינויו הצפוי של אסייג, כשבין היתר נכתב במסמך שהוגש: "עמדותיו הפוליטיות של מני אסייג פרוסות ברחבי הרשת והתקשורת, הוא מתבטא באופן אגרסיבי כלפי יוצרים ועיתונאים, ואיננו סבורים כי הוא יוכל למלא תפקיד רגיש שכזה ללא משוא פנים. אנו מאמינים כי חברי המועצה צריכים להיות כאלו המעודדים שיח מעורב ומסוגלים לייצג את כלל חלקי הציבור. אנו מביעים את חששנו העמוק כי מינוי היוצר מני אסייג למועצת הקולנוע עלול להסב נזק רב לחופש הביטוי ולמקצועיות של המועצה. פגיעה כזו עלולה להוביל בסופו של דבר לנזק רב לתרבות הישראלית העשירה והרבגונית".
ביממה האחרונה אסייג עצמו מגיב לסערה באופן שוטף ברשתות, כשצייץ בין היתר: "תשמעו, זה ממש מלחיץ אותם, כי הרי יהיה בכוחי לחסום מימון ציבורי לסרט דוקו שמפאר ומאדיר את פועלה של עורכת הדין לאה צמל, שמייצגת מטעמים אידיאולוגיים מחבלים מטונפים וחיות אדם הצמאים לדם יהודי. עד כאן! לא תחגגו על כספי משלם המיסים עם היצירות החתרניות שלכם! תחפשו מימון אצל יחיא סנוואר [מנהיג חמאס]".
2 צפייה בגלריה
רני בלייר
רני בלייר
רני בלייר
(צילום: חיים הורנשטיין)
היוצר רני בלייר ("שבתות וחגים", "פרשת השבוע"), שכיהן בעברו כיו"ר איגוד הבמאים, הגיב לדברים הללו ותקף בפוסט בפייסבוק: "עוד טרם נכנסת לתפקידך ההתנדבותי ואתה כבר מודיע בקול גדול אילו סרטים או פרויקטים לא תאשר ולא תאפשר. למה שלא תדבר על מה כן תאשר, למה כן תדאג במועצה, עם איזו אידיאולוגיה אתה בא, עם איזה חזון? אתה יודע מני, קיבלת אחריות לידיים. מועצת הקולנוע זה מקום שיכול לעשות שינויים ולקדם דברים, לא מקום לצרוח בו סיסמאות ריקות מתוכן, בשביל זה יש כנסת. תבדוק אם מישהו שדאג לקרנות האזוריות כאחד שמציג עצמו נציג ישראל השנייה. הכי באופנה היום זה להיכנס באיזה פרויקט ביקורתי על החברה הישראלית ולעשות רעש כאילו מדובר על פעולת טרור מאשר לבדוק מה ניתן באמת לעשות כדי לתקן את העוולות ולחזק את היצירה במקומות המרוחקים. כשאתה עסוק באילו סרטים לא תאשר במקום לעסוק באיזה חזון לקולנוע הפריפריאלי יש לך, אתה כמו כולם, משת"פ של אינטרס, לא נציג ציבור. בטח לא מייצג את הציבור שאתה מתיימר לייצג. בושה!".
"אני ער ואכפתי לפריפריה פי כמה ממה שתהיה אי פעם", השיב לו אסייג באחת התגובות לפוסט. "בעניין תכנים אנטי-ישראליים שמוציאים את דיבתנו רעה בעולם, כדי לקבל הכרה ופרסים בינלאומיים: דעתי ידועה מזמן, וככל שתהיה לי השפעה אני אתאמץ לחסום מימון ציבורי של משלם המיסים ליצירות שפוגעות בציפור נפשו, בצבאו ובעמו. אתה רוצה לשרת את ה-BDS? אז תעשה את זה מכספך".
בהמשך קרא בלייר להרגעת הרוחות ואף הציע לאסייג להיפגש: "אני אשמח לקיים איתך שיחה ברוח טובה ונעימה על הנושא. הביקורת שלי היא על כך שמיד יצאת בהצהרה שתפקידה להבהיר לחצי מהציבור שאתה אמור לייצג שאותו אתה לא מייצג. כולנו פה כדי לעשות יצירה ישראלית יותר מגוונת ויותר טובה".
בכל בוקר בין 11:00-9:00 ב-ynet radio אודי סגל ודוריה למפל דורשים תשובות בלי לעשות חשבון 
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים