כשהדוקו "שני ילדים ביום" יצא לראשונה ביולי 2022, הבמאי דוד וקסמן לא צפה את הכותרות שיגיעו כחצי שנה לאחר מכן, כששר התרבות והספורט החדש, מיקי זוהר, סיפר ל-ynet כי הוא פועל לשלילת התקציב שכבר ניתן לסרטו - שעוסק במעצר קטינים בשטחים - בטענה שהוא "מוציא את דיבתה של ישראל". כעת, בריאיון ל"הכול תרבות" ב-ynet radio, מגיב וקסמן לדברים, מסביר למה חשוב שאנשים לא יחששו לומר מה שיושב להם על הלב, ומה היתרון בסערה שחולל הסרט. "זה לא מפתיע", הוא אומר. "אני לא ממציא פה שום דבר, אין פה שום דבר שהוא בדיוני, זה סרט דוקומנטרי שעבדנו עליו שנים רבות עם הרבה אנשים. אין פה שום דבר שלא קורה במציאות, שהוא עובדה".
2 צפייה בגלריה
תמונות סרט הדוקו ישראלי "שני ילדים ביום"
תמונות סרט הדוקו ישראלי "שני ילדים ביום"
תמונות סרט הדוקו ישראלי "שני ילדים ביום"
(צילום: עדי מוזס, באדיבות yes דוקו)
בכמה כסף מדובר? "מדובר במאות אלפי שקלים בודדים. זה תקציב סטנדרטי מהקרן שנותנים לסרט דוקומנטרי. אבל אני לא חושב שעצם העיסוק הוא על הכסף, ההתקפה היא עצם העניין".
"שני ילדים ביום" עוקב אחר ארבעה נערים פלסטינים ממחנה פליטים ליד בית לחם, שמשחזרים את המחיר שהם משלמים מאז הלילה שבו נכנסו כוחות הצבא לביתם כדי לעצור אותם כשהיו ילדים צעירים באשמת זריקת אבנים. הם נחקרו במשך שעות ארוכות, כשבסופו של התהליך הארוך נידונו למאסרים של מספר חודשים. הסרט מציג את החקירות של הארבעה, ודרכם מנסה לתאר את השיטה למעצר קטינים באזור הגדה, כמו גם את סיפורו של מחנה הפליטים שממנו הגיעו.
"ברור לי שהסרט הוא ביקורתי, יש בו אמירה מאוד ברורה", מסביר וקסמן. "יחד עם זאת, היה חשוב לי להעביר את הסיפור דרך העיניים שלי. אני אזרח בישראל, משלם מיסים, האחריות היא עליי, קודם כל. לכן זמן המסך של המערכת הוא מאוד גדול, הם מקבלים במה רחבה".
אתה יכול לתת דוגמה למשהו בסרט שאמרת שאם לא תציג אותו הוא אולי יחטא למטרה אבל לפחות יותר אנשים יתחברו אליו? "אני לא חושב שיש דבר כזה. לא יצאתי מתוך מחשבה שאני הולך לעשות סרט שהולך לעורר הדים ולגרום לשר התרבות לצאת נגדו. המטרה הייתה להעיר מקומות אפלים בחברה שלנו. התעוררה בי תחושת מועקה כשנחשפתי לתופעה הזו, והרגשתי שאני חייב לעשות מעשה וליצור את הסרט הזה".
2 צפייה בגלריה
תמונות סרט הדוקו ישראלי "שני ילדים ביום"
תמונות סרט הדוקו ישראלי "שני ילדים ביום"
תמונות מתוך סרט הדוקו ישראלי "שני ילדים ביום"
(צילום: עדי מוזס, באדיבות yes דוקו)
הרעש שזה עורר - זה יצר אפקט מצנן או מדרבן? "אותי זה רק מדרבן להמשיך וליצור, בעיקר כשאני רואה עד כמה רוצים להשתיק ולהסתיר את מה שהיה פה. אני, כיוצר, מרגיש שהמחויבות הרבה יותר גדולה כשהמצב מתדרדר - והוא רק ממשיך להתדרדר". האזינו לפרק המלא.
בכל יום שני וחמישי בשעה 13:00 ב-ynet radio עינב שיף בודק מה שווה לראות, לקרוא ולשמוע במגזין התרבות
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים