בית המשפט המחוזי בתל-אביב אסר בצו מניעה זמני להסיר את היצירה של דוד ריב מהמוזיאון ברמת גן וקבע דיון דחוף בעתירה. אלא שראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, הורה כבר אתמול להסיר את היצירה וטען שהיא לא תוצג במוזיאון עד להחלטה אחרת "לא נכנע", אמר.
3 צפייה בגלריה
דוד ריב
דוד ריב
דוד ריב
(צילום מסך, מתוך עמוד היוטיוב של מוזיאון תל אביב לאמנות)
במענה לעתירה שהגישו אתמול בערב (א') האגודה לזכויות האזרח והאמן דוד ריב, בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא הבוקר צו מניעה זמני שאוסר להסיר את היצירה "ירושלים" ממוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית. עוד קבע השופט קובי ורדי דיון דחוף בעתירה שיתקיים בעוד יומיים.
מטעם מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית נמסר כי הוא, "מצר על ההתערבות בתכני המוזיאון והתערוכה. המוזיאון רואה עצמו בראש ובראשונה מחויב לאמנות הישראלית, לפלורליזם, לחופש הביטוי והיצירה, ומשמש מרחב פתוח לכלל הדעות ומגוון הקולות בחברה הישראלית, תוך שמירה על אי פגיעה ברגשות הציבור.
"מוזיאון עירוני, מעצם היותו מוסד ציבורי, נדרש להתחשב במכלול שיקולים מורכבים ולאזן בין עקרונות חופש הביטוי והיצירה אל מול אי הפגיעה ברגשות הציבור ככל שהיא משתקפת בהוראות חקיקה. בצל דרישת ראש העיר להסיר את היצירה לאלתר ועל רקע העתירה שהוגשה על ידי האמן דוד ריב והאגודה לזכויות האזרח, היצירה הוסרה אתמול (26 בדצמבר) בלב כבד ובצער. היות והנושא הועבר להכרעתו של בית המשפט הנהלת המוזיאון ממתינה להחלטתו ונכבד כל הכרעה".
כפי שפורסם אתמול ב-ynet, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן החליט להסיר ממוזיאון רמת גן את יצירתו של דוד ריב, "ירושלים" - שכוללת את הכיתוב "ירושלים של זהב ירושלים של חרא" - בטענה שהיא גזענית ופוגענית.
ההחלטה התקבלה לאחר ששאמה הכהן פרסם פוסט בפייסבוק וקרא לציבור להחליט אם ראוי שיצירה כזאת תישאר בתערוכה. סגנו ומי שמכהן כיו"ר המוזיאון, רועי ברזילי, חשב אחרת ממנו - אך ההחלטה נפלה ועל פי דוברת המוזיאון, היצירה הוסרה אתמול בערב.
בתגובה לסקר, ריב אמר ל-ynet כי "לראש עיריית רמת גן אין שום זכות לקבוע איזו אמנות תוצג או תוסר מהמוזיאון ועל אחת כמה וכמה באמצעות סקר בפייסבוק. המהלך הזה יפגע במוזיאון בצורה משמעותית מאוד שכן לא רק אני אסיר את כלל היצירות שלי אלא גם אמנים אחרים. זאת חוצפה להאשים אותי בגזענות".
3 צפייה בגלריה
יצירתו של דוד ריב
יצירתו של דוד ריב
יצירתו של דוד ריב
(באדיבות האמן)
בתגובה, האגודה לזכויות האזרח והאמן דוד ריב עתרו אתמול לבית המשפט בבקשה דחופה למתן צו ביניים שימנע את הסרת היצירה מקירות מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית. בית המשפט, כאמור, אסר בצו מניעה זמני להסיר את יצירתו של ריב מהמוזיאון וקבע דיון דחוף בעתירה.
ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן פרסם הבוקר כי הוא הורה להסיר את היצירה כבר אמש בטענה שהיא מבזה את ירושלים, הכותל והחרדים והסביר, "לכל צו מניעה זמני כנגד הסתה אין משמעות בפועל עד להחלטה אחרת. העיר לא תממן בכספי תושביה לעולם פגיעה או ביזוי של שום אדם, מגזר, מקומות קדושים גם אם הדבר יחייב להחליף את אופי ונושא המוזיאון".
3 צפייה בגלריה
כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן
(צילום: תומי הרפז)
לטענת שאמה הכהן, "עיריית רמת גן העניקה חופש מוחלט לצוות המקצועי של המוזיאון ולא יכלה לצפות את הבחירה ביצירה הפוגענית, ומצרה על הפגיעה הקשה ברגשות רבים". עוד הוסיף כי, "ארגונים וגורמים קיצוניים מנהלים מתקפה מתלהמת כנגד ריבונות העיר וזכותה להחליט מה אסור שיעשה בכספה שלה. לא נרתע ולא נכנע".
עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, שהגישו את העתירה, אמר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט, ומקווים שבדיון הדחוף שנקבע למחרתיים יעבור מסר חד משמעי לראשי ערים ולכל נבחרי הציבור כי כל התערבות פוליטית בתכנים אמנותיים היא פסולה".