כל מי שאוהב מוזיקה ולא סובל מהופעות ענק, לא יכול לשכוח את הפסטיבל הראשון שלו. מהכניסה הראשונית, המראה של עשרות אלפים שנוהרים לאותו מקום, האינטראקציות עם אנשים שלא פגשת וספק אם תפגוש בעתיד, ההופעות המרכזיות ובוודאי הבמות הקטנות שמייצרות רגעים בלתי נשכחים – חוויית הפסטיבל נצרבת בתודעה כמנה הכי מרוכזת ואפקטיבית. ומי שנדפק פעם אחת, לא רק שלא מסוגל להיגמל; הוא גם לא ינסה להיגמל.
לא פלא, אם כן, שעונת ההכרזות היא בעצמה סיבה גדולה להתרכז. מדי יום כמעט האתרים והרשתות החברתיות מתפוצצים מהודעות על חלוקת השלל בין הפסטיבלים של הקיץ. השינויים הטקטוניים בתעשיית התיירות – ובראשם הירידה במחירי הטיסות, לצד אופציות לינה מגוונות כגון אייר בי אנ' בי – מאפשרים יותר ויותר נגישות. מנגד, רף הציפיות ומידת ההשקעה כמו מבטלים את הפער שבין הופעה מלאה של אמן גדול לבין סט של הדליינר בפסטיבל.
(ליזו בגלסטונברי 2019)
מה שנותר להכרעה הוא השאלה איזה מין צרכני פסטיבלים אתם: הקלאסי או האורבני. הקלאסי לא נרתע מנסיעה ליערות, שינה באוהלים והתמסרות למצב הרוח של מזג האוויר, בוודאי באזורים שבהם הגשם לא יוצא לחופש גם בין יוני לאוגוסט. האחרים – כמו החתום מעלה – יוודאו אלפיים פעם מה המרחק בין האתר למלון או הדירה, ואילו אפשרויות תחבורה קיימות בנקודה הקריטית שבה השעה איפשהו לפנות בוקר והרגליים עשויות פירה.
לכן, כרגיל, כדאי לשים לב למה שקורה בלונדון. בעוד הפסטיבלים הפופולריים של אירופה – רוסקילדה, רכטר, זיגט, פרימוורה, מאד קול וכו' – מייצגים את גולת הכותרת של העיר המארחת, בירת אנגליה מציעה יותר פסטיבלים, מקצתם מפולחים ספציפית לפי ז'אנרים ואחרים נועדו לצריכה חד-יומית, מה שמעודד חוויה אחרת. השורות הבאות הן סקירה של כמה מהפסטיבלים היותר מעניינים בגבולות העיר. הם לא מתיימרים להשתוות לטירוף של גלסטונברי, רדינג או לידס, אבל הבה נודה: לא כל אחד אוהב לראות את הלהקה האהובה עליו עם כוס בירה ביד וחצי גוף מכוסה בבוץ.
5 צפייה בגלריה
קנדריק לאמאר טיילור סוויפט
קנדריק לאמאר טיילור סוויפט
קנדריק לאמאר וטיילור סוויפט
(AP, Getty images)

BST Hyde Park

מתי: 12-3 ביולי
מדי שנה הפארק המפורסם מתפנה לטובת יותר משבוע של אירועים חד-יומיים, בראשות האמנים הגדולים ביותר בעולם. והשנה הליין-אפ לא חסך בשמות: טיילור סוויפט תגיע אחרי שנה מרתקת (וזאת הזדמנות להמליץ שוב על הדוקו בנטפליקס), אם כי עדיין לא ידוע אילו אמנים יצטרפו אליה. ההרכב המצליח Little Mix יוביל ליין-אפ על טהרת הפופ, לצד ריטה אורה, קאשה וזארה לארסון. פרל ג'אם יחזרו עם האלבום החדש לצד הפיקסיז ו-White Reaper. והמרתק מכולם: קנדריק לאמאר, עם ליין-אפ חלומי שכולל את ג'יימס בלייק ובריטני האוורד המעולה, סולנית להקת אלבמה שייקס שנמצאת בסיבוב סולו. לכל ההופעות הללו צפויים להצטרף אמנים נוספים – גם הדליינרים וגם גיבורי משנה לאלה שצוינו לעיל.

All Points East

מתי: 30-23 במאי
ויקטוריה פארק, מהמקומות היפים והמרגיעים בעיר, יארח את גולת הכותרת של מזרח לונדון: שני סופי שבוע של הופעות ענק, כשכל יום מוקדש לאמן אחר עם שובל של הופעות אורח שיתכתבו עם הסגנון. השנה מי שקיבלו את ההובלה הם טיים אימפלה (הופעה יחידה בבריטניה), ביום שיכלול גם את קאריבו, Glass Animals, Rolling Blackouts Coastal Fever, וויטני, קלי לי אואנס ועוד; קארפטוורק, ביום משוגע עם איגי פופ, קים גורדון, ג'וני מאר, אנה קאלבי ועוד; ומאסיב אטאק, לצד נילס פרהאם, ננה צ'רי, יאנג פאת'רס ועוד. הדליינר נוסף צפוי להצטרף לרשימה המעולה הזאת.
5 צפייה בגלריה
טיים אימפלה
טיים אימפלה
טיים אימפלה
(צילום: ירון ברנר)

Lovebox

מתי: 14-12 ביוני
פסטיבל אורבני כהלכתו: שלושה ימים ברצף, שמתמקדים בהיפ הופ, גריים, טראפ, פופ וגם מופעים של אמנים שנעים על התפר של הז'אנרים. והשנה, רשימת האמנים קרובה לשלמות: טיילר דה קריאייטור, מהפכן אמיתי וזוכה גראמי טרי, לצד אנדרסון פאאק, רובין, דיסקלוז'ר, קאליד, FKA טוויגס, הוט צ'יפ, ג'ורג'ה סמית', צ'רלי XCX, פטבוי סלים ועוד הרבה שמות פחות מוכרים אך לא פחות מעולים כמו ליטל סימז, תיירה וואק וג'ורג'יה.

Wireless

מתי: 5-3 ביולי
פינסבורי פארק יארח את מה שהוא פסטיבל חובה למי שרוצה להבין עד כמה ההיפ הופ על כל גווניו הוא הז'אנר הכי חזק בעולם כיום, ובוודאי באימפריית הגריים שהיא אנגליה. אפשר למצוא שם, למשל, את הסנסציה שהיא רודי ריץ', שחורך את המצעדים ואת טיק-טוק, אייסאפ רוקי, סקפטה, מיק מיל, ליל עוזי ורט, דה בייבי, AJ Tracy, Doja Cat המעולה, ריקו נאסטי, קיסר הדאנסהול והרגאיי Burna Boy, סיטי גירלז, פלייבוי קרטי ועוד ועוד. גם הלייבל Quality Control, עם מיגוס, יהיה שם. וזאת עדיין רק הרשימה החלקית: הדליינרים נוספים צפויים להיות מוכרזים.
5 צפייה בגלריה
איגי פופ - גם הוא יהיה בלונדון בקיץ
איגי פופ - גם הוא יהיה בלונדון בקיץ
איגי פופ - גם הוא יהיה בלונדון בקיץ
(צילום: AP)

Junction 2

מתי: 6-5 ביוני
לאנשים שאוהבים לרקוד ולא צריכים יער בשביל זה, Junction 2 ב-Boston Manor Park הצפוני מציג ליין-אפ מרשים של די ג'ייז ומפיקים: פור טט, נינה קרביץ, האני דיז'ון, ג'ון הופקינס, בן קלוק, ג'וי אורביסון, מייסאו פלקס ועוד.
אירועים בולטים אחרים באירופה:

פרימוורה, ברצלונה

מתי: 7-3 ביוני
האירוע שכבר הקים לעצמו מושבה ישראלית בתוכה חוגג השנה 20 להיווסדו. המארגנים, שלגמרי התמכרו להייפ של עצמם, כבר הספיקו להכתיר את הליין אפ בתור "הפסטיבל הכי טוב לנצח". אפשר להתווכח על זה, אבל ההיצע עדיין מרשים: בק, הסטרוקס, לנה דל ריי, הנשיונל, דיסקלוז'ר, קייסי מסגרייבס, טיילר דה קריאייטור, באד באני, ברוקהאמפטון, איגי פופ ואיחודים של פייבמנט, באוהאוס וביקיני קיל (!). זאת באמת רשימה מאוד חלקית: אינספור שמות מאזורי האינדי יזכו שם לבמה הגדולה ביותר בקריירה שלהם. לזכותה של פרימוורה יצוין שהיא ממשיכה להציע גיוון כמעט בלתי אפשרי להכלה וגם הקפדה חשובה על מספר הנשים ברשימה - אחת מהן, אגב, היא נגה ארז הישראלית והמצוינת.
5 צפייה בגלריה
לנה דל ריי - תוביל את פרימוורה
לנה דל ריי - תוביל את פרימוורה
לנה דל ריי - תוביל את פרימוורה
(צילום: gettyimages)

מאד קול, מדריד

מתי: 11-8 ביולי
המתחרה המר של פרימוורה לא חסך השנה באמצעים כדי להביא את השמות הבולטים ביותר. בראשן, כמובן, בילי אייליש, המוזיקאית המעניינת בעולם נכון לדקה זו. לצדה רשימה ארוכה ולא פראיירית בכלל: טיילור סוויפט, הקילרז, האיחוד של פיית' נו מור, קינגז אוף ליאון, 21Pilots, אלט-ג'יי, Haim, אנדרסון פאאק, קייג' דה אלפנט, קאליד, הפיקסיז, פול וולר, פיבי ברידג'ס ועוד ועוד.

רוסקילדה, דנמרק

מתי: 27 ביוני – 4 ביולי
על אף התחרות הגוברת, רוסקילדה היה ונשאר פסטיבל מפואר, שהצליח להתאושש מאסון אבטחה חמור בשנת 2000 בזמן הופעה של פרל ג'אם (9 אנשים מתו בעקבות המחדל). השנה יופיעו בו טיילור סוויפט, פיית' נו מור, תום יורק, FKA טוויגס, אנג'ל אולסן המצוינת ועוד. וזה עוד לפני אירוע חשיפת הפוסטר, שבדרך כלל מפציץ עם השמות הגדולים ביותר.
5 צפייה בגלריה
גראמי
גראמי
ואיפה תמצאו את הכוכבת הצעירה בעולם?
(צילום: EPA)

ורכטר, בלגיה

מתי: 5-2 ביולי
ורכטר הוא פסטיבל בלי חוכמות: הכי גדולים, הכי בולטים, הכי מוכרים. והשנה אלה פרל ג'אם, קנדריק לאמאר, לואיס קפאלדי, Tones And I והלהיט הבלתי נגמר שלה Dance Monkey, סיסטם אוף א דאון, ביג ת'יף, פיית' נו מור, הסטרוקס, דה סטריטס, ג'ימי איט וורלד, Haim ועוד.

נוס אלייב, ליסבון

מתי: 11-8 ביולי
פסטיבל יחסית צנוע עם גרף צמיחה מרשים. והשנה הוא בכלל הפציץ: בילי אייליש, קנדריק לאמאר, טיילור סוויפט, הסטרוקס, Haim, בלאק פומאס הנהדרים וגם Fontains D.C המרשימים. למי שעדיין רוצה לשמור על פרופורציות, זה בהחלט המקום ללכת בלי ולהרגיש עם.
חשוב לזכור, שרוב הליין-אפים עדיין חלקיים וכמה פסטיבלים בולטים, כגון גלסטונברי וזיגט טרם הכריזו על התוכניות שלהם השנה. זה אומנם עשוי להכביד על כאב הראש, אבל אם זאת הבעיה שלכם בחיים - אפשר לוותר על משכך הכאבים.