"מנאייכ", דרמת המתח החדשה של כאן, מציגה את עולם המשטרה כעגום למדי - שוטרים מושחתים, חקירות מטויחות ומעל הכל שוררת אווירה מלאה בפוליטיקה פנימית, אגו ושאלות מוסריות. ככל שהסדרה מתקדמת והבאזז סביבה מתגבר, כך מתחילות לצוף שאלות שיוצרי התוכנית נדרשים להתייחס אליהן. זה התחיל בשאלה המתבקשת - כמה "מנאייכ" דומה למציאות המשטרתית אותה היא מנסה להציג, וממשיך בסוגיה הנוכחית - האם מדובר בסדרה שוביניסטית?
בעקבות שידורו של פרק 6, העוסק בתלונת שווא של הטרדה מינית, ברשתות החברתיות החלו לעלות טענות נגד הייצוג הנשי השטחי בסדרה, ובעיקר - מדוע בחרו יוצרי הסדרה לדון דווקא בתלונת שווא של מתלוננת, ולא במקרה של אונס או הטרדה מינית. "הלכה עוד סדרה שאני אוהבת", צייצה אתמול (ד') שלי יחימוביץ' בחשבון הטוויטר שלה, "לא יאמן שמכל עולם ההטרדות המשגשג במשטרה, בחרו דווקא בסיפור על תלונת שווא. רבאק, אתם לא יכולים להיות גם אנשים מוכשרים וגם להיות בני אדם, במקביל? מתעקשים לשרת אתוס שקרי או זניח במקום באוקיינוס הסבל האמיתי? עד מתי אלוקים עד מתי". תסריטאי הסדרה, רועי עידן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "תלונות שווא הן דבר לא מאוד נדיר ובסדרה הזאת כולם כלי שרת של כולם ללא אפליה מגדרית".
ברכה ברד, מנכ"לית עמותן "כולן" למען קידום השיח והעשייה הפמיניסטית בישראל, הגיעה הבוקר לאולפן ynet כדי לדון בסוגיה. "אני חושבת שהזעם הגדל הוא על העלילה שלוקחת תלונת שווא - שזה דבר זניח לעומת כמויות הפעמים שאלימות מינית ואונס מתרחשים כל רגע, ומתמקדים בדבר הזה כאילו זו תופעה אמיתית", אמרה.
על פי ברד, ברגע שיוצר הסדרה, רועי עידן, בחר קו עלילה של תלונת שווא במקום להציג את האופן בו המשטרה מתמודדת עם מקרי אונס ואלימות מינית, שם השובינזם מתגלה. "ברגע שבן אדם משתמש בכוח שלו כדי לדבר על תלונות שווא ולא על אלימות מינית - הוא מקדם את תרבות האונס", היא אומרת. "תרבות האונס זה לא גבר שקם בבוקר ואומר 'אני אחנך בנים להיות אלימים', תרבות האונס זו תרבות שמלמדת אותנו שנשים הן שקרניות וממציאות אונס כדי לקבל תשומת לב או כדי להתקדם, בעוד שעל גברים מעלילים עלילות והם חפים מפשע, גם כשמדובר בגברים בני 27 וילדה בת 15 בבית ספר - לא קשה למצוא מקרים מזעזעים של אונס", היא ממשיכה, "אתמול שמענו על אחד המקרים המזעזעים, לפני שבוע הוצאנו את איבגי בלי עונש ולפני שבועיים את רונן ביטי. אלימות מינית כמגיפה היא כל הזמן סביבנו".
1 צפייה בגלריה
מתוך "מנאייכ"
מתוך "מנאייכ"
ייצוג נשי בעייתי. מתוך "מנאייכ"
(צילום: רואי רוט)
כשהיא נשאלת האם סדרה כמו "מנאייכ" בכלל יכולה לעמוד בסטנדרטים שהחברה מציבה לה, ברד עונה: "תמיד אפשר לבוא בטענות, ואם לא נמשיך לבוא בטענות התרבות לא תשתפר, ונחיה בעולם שבו אנחנו שומעים על מישהו שהעביר נערות בנות 15 מיד ליד ונגיד שזה בסדר גמור, ואז גם ניתן לו פרס בכנסת. אני מעדיפה לחיות בעולם שכאשר יש בו אלימות מינית - אנו לוקחים אותה בחומרה ולא מחפשים את המקרה הזניח של מישהי שהמציאה משהו".
מהפקת "מנאייכ" נמסר בתגובה: "שמחים לכל ביקורת ושיח על הסדרה ועל הנושא החשוב של הטרדות מיניות גם במשטרה הדמיונית בסדרה וגם במשטרה האמיתית".
פורסם לראשונה: 14:00, 20.08.20