עולם התרבות שוב בהקפאה: בעקבות העלייה בנתוני התחלואה, החליטה אתמול הממשלה על סדרה של הגבלות, שמשמעותן ביטול מתווה החזרה לפעילות של עולם התרבות. אנשי תרבות הגיבו בכעס על ההחלטה שמותירה את המוסדות סגורים ומשאירה יוצרים ואמנים רבים ללא פרנסה. באולפן ynet התארחו הבוקר (ג') ארבעה אנשי תרבות כדי לשתף בהשלכותיה של הסגירה ולהשמיע קול זעקה על המכות שהתרבות המקומית סופגת.

"זה מדכדך מאוד", אומרת השחקנית סנדרה שדה. "זה פשוט בלתי נתפס. אנחנו ממשיכים לעבוד במרץ ועם אמונה שאוטוטו זה יקרה. בלי זה - מה אנחנו שווים?"
"אני חסרת אונים", היא משתפת. "אין לנו מה לעשות. נפגין עוד פעם? נדרוש עוד פעם? אני מיואשת ולא יודעת למי לפנות. איזה מקצוע אני יכולה לחפש בגילי? זה מייאש ואין לי שום פתרון מעשי".
שדה מספרת שעבודתה בטלוויזיה אומנם נמשכת, אך היא רואה חשיבות מיוחדת בשיקום של תחום התיאטרון: "אני חושבת שהקהל של התיאטרון זקוק לחוויה של תרבות ושל ניקוי הנשמה - במיוחד בגלל הלחצים בתקופה האחרונה. אני מקווה שיתנו פתרון, כדי שלא תימשך הגסיסה האכזרית".
השחקן דביר בנדק מגדיר את הניסיון לפתוח מבעוד מועד כאינפנטילי. "זה היה בזבוז זמן וכסף", הוא אומר. "אין דבר כזה 'תיאטרון במצוקה' - רק האנשים שעובדים בו מרגישים מצוקה וצריך לדאוג להם. עכשיו, כשברור שלא פותחים מחר או מחרתיים, צריך לקבוע תאריך יעד כמו שנעשה במדינות אחרות. אני מעריך שתאריך היעד הזה הוא בסביבות ינואר. משרד התרבות צריך להתרכז ביצירת מתווה שישמור על האנשים שלנו בחיים".
לנה קריינדלין, מנכ"לית תיאטרון גשר, מתארת את חוסר הוודאות בסביבת העבודה שלה: "השחקנים ממש ברגע זה בחזרות. אני לא יודעת אם נמשיך. הקהל שומע בחדשות שמסוכן להגיע לאולמות סגורים - ונלחץ. אנחנו מנסים לעבוד ולשמור על אופטימיות בתנאים בלתי אפשריים".
1 צפייה בגלריה
דביק בנדק, רן שקד, סנדרה שדה, לנה קריידלין
דביק בנדק, רן שקד, סנדרה שדה, לנה קריידלין
דביק בנדק, רן שקד, סנדרה שדה, לנה קריינדלין
(צילום: אורי דוידוביץ)

"קודם סוגרים - אחר כך מנסחים מתווה"

לדברי קריינדלין, ישראל צריכה ללמוד ממדינות כמו אנגליה וגרמניה, שהשקיעו כסף רב בתרבות - כדי שיהיה לאן לחזור. "הובטח לעולם התרבות סכום מסוים - לא ברור איך הוא יחולק, לא ברור כמה נקבל, לא ברור מתי. כמו שמיהרו לסגור אותנו - כך צריך למהר לעזור לנו ולתת חמצן לעולם התרבות".
"כבר היינו בסרט הזה", אומר רן שקד, מנהל מועדון זאפה באר שבע, שהושק רק לפני שבועיים באיחור של חודשים בהופעה של אביב גפן. "המערכת נכשלה וחייבים לצאת לדרך חדשה. 100 עובדים בזאפה באר שבע נשלחו היום הביתה".
שקד מצביע על המשבר כחלק מבעיה גדולה יותר. "אנחנו צריכים לעצור, לחזור אחורה ולהבין למה ניהול המשבר לוקח אותנו למקומות אפלים. החלטות של בן לילה לסגור, בלי הסברים ובלי שקיפות. בהינף יד חורצים גורלות של עסקים ושל אנשים שעובדים קשה עבור כל שקל. קורונה היא סימפטום למחלה קשה יותר. המשבר הזה חשף את המערכת במערומיה".
גם קריינדלין לא חוסכת בביקורת על הממשלה: "בימים רגילים התרבות יכולה להתקיים בלי ממשלה - אבל ברגעים האלה אנחנו צריכים אותה. שר התרבות, חילי טרופר, עושה את כל המאמצים כדי לעזור לנו. הוא איתנו ואנחנו מרגישים את זה".
שקד מסכים עם קריידלין לגבי טרופר: "הוא באמת נותן לנו אוזן קשבת. השאלה אם יש לו מספיק כוח לאיים בפירוק הממשלה - כמו שעשו חברי הכנסת החרדים - אם לא ייתנו פתרון וסיוע לעולם התרבות. חזרנו לאותה נקודה. קודם סוגרים - אחר כך מנסחים מתווה. בפעם הקודמת לא קיבלנו כלום, שאף אחד לא ישקר, זה אפילו לא נראה באופק".