חמשת הסרטים שמועמדים השנה לפרס האוסקר לפיצ'ר האנימציה נסמכים על טווח נרחב של טכניקות אנימציה ותקציבי הפקה. בצד אחד של הסקאלה נמצא "הקול בראש 2", פאר טכנולוגיות ה-CGI של אולפני פיקסאר שנעשה בתקציב של 200 מיליון דולר (והכניס 1.7 מיליארד דולר). בצד השני נמצא פרי עבודתו וחזונו של יוצר לטבי בן 30 בשם גינטס זילבלודיס, שעבד עם צוות מאוד מצומצם על הפקה של ארבעה מיליון דולר, ואמצעים טכנולוגיים שהוגבלו לתוכנת בלנדר (תוכנת אנימציה חופשית לשימוש). חרף פערים אלו יש ל"עם הזרם" (Flow) סיכוי לא רע לזכות בפרס.
"עם הזרם" - טריילר
(באדיבות בתי קולנוע לב)
"עם הזרם" הוקרן במסגרת תחרות "מבט מסוים" בפסטיבל קאן, זכה בפרס חבר השופטים ובפרס הקהל בפסטיבל אנסי, בפרס סרט האנימציה בתחרות פרסי הקולנוע האירופי ובגלובוס הזהב לסרט אנימציה. באוסקר הוא גם מייצג את לטביה כאחד מחמשת המועמדים הסופיים לפרס הסרט הזר.
זילבלודיס הוא סוג של ילד פלא. הוא החל לביים סרטי אנימציה קצרים בגיל 16. בגיל 17 הוא ביים את סרטו הקצר השני "אקווה" (מים) שעסק בחתול בעולם פוסט-אפוקליפטי מוצף מים - סיטואציה שתהיה הגרעין ל"עם הזרם". לאחר שישה סרטים קצרים, הוא יצר ב-2019 (בגיל 25) פיצ'ר אנימציה בשם Away (Projām בלטבית). לשם כך הוא השתמש בתוכנת מאיה וביצע בעצמו את כל העבודה על הסרט: הפקה, כתיבה, עיצוב חזותי, בימוי, סאונד והלחנה. בסרטו השני יש לו שותפים בחלק מהפונקציות, אבל זו עדיין אנימציה כצורת הבעה מאוד אישית.
4 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "עם הזרם"
מתוך הסרט "עם הזרם"
מתוך הסרט "עם הזרם"
(צילום: באדיבות בתי קולנוע לב)
כבר בפיצ'ר הראשון הוצגו מאפיינים שיפותחו בסרט השני. הגיבור היה נער שביצע צניחת חירום באי מוזר. הוא מנסה לחמוק ממפלצת ענקית דוממת ועגמומית שמנסה לבלוע כל דבר חי, בעודו מטפח מערכת יחסים עם גוזל צהוב. אפו ופיו של הגיבור כמעט לא נראים, כך שגם אם היה לו עם מי לדבר לא נדמה שזה אפשרי. זילבלודיס מבהיר שאותו מעניינים דימויים נטולי שפה.
כנושא מרכזי, שיחזור גם ב"עם הזרם", ישנם יחסים בין מינים שונים (במקרה זה אדם וציפור) בתוך סיטואציה של הישרדות. חרף האפשרויות הטכנולוגיות והתקציביות המוגבלות של סרט הביכורים, ניכר הניסיון ליצור לא מעט מראות ונופים השואפים לעורר תחושת התפעמות. בדרך שמזכירה את "הצב האדום" (מיכאל דודוק דה-וויט, 2016) הסיטואציה המופשטת מבחינה עלילתית ו-וויזואלית מעודדת קריאה אלגורית. במעבר ל"עם הזרם" ניכרת קפיצת מדרגה בליטוש הוויזואלי, ובמיומנות של זילבלודיס כמספר סיפור וכאנימטור של תנועה והתנהגות של בעלי חיים.
4 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "עם הזרם"
מתוך הסרט "עם הזרם"
מתוך הסרט "עם הזרם"
(צילום: באדיבות בתי קולנוע לב)
"עם הזרם" עוסק ביכולת של מינים נבדלים לשתף פעולה בעולם פוסט-אפוקליפטי. התרגום המדויק של שם הסרט FLOW הוא "זרימה" - במובן של עולם שהשתנה והוצף במים, ובמובן של תהליך הסתגלות מתמיד שמחייב שינויים בדרכי הפעולה ובשיתופי הפעולה בנסיבות הנתונות.
העיצוב של העולם הפוסט-אפוקליפטי ייחודי. בני האדם נעלמו לחלוטין, ורק חפציהם נותרו מאחור. אין שאריות של אירועים זוועתיים מהסוג שצפוי שייקרו כאשר כלל המין האנושי יהיה, מסיבה כזו או אחרת, עם הגב אל הקיר. אין הריסות, אין רמזים לחורבן אלים ואין גופות, וזאת למרות שחלק ניכר מהעלילה מתרחש במרחבים עירוניים מוצפים. נדמה כאילו המין האנושי נשלף באחת מקיומו הארצי באירוע דמוי ה"התעלות" (Rapture) של האסכטולוגיה הנוצרית. לאורך הסרט יש נוכחות מוזרה, ואף פעם לא מוסברת, של פסלי חתולים החל מגודל קרוב לזה של בעל החיים עצמו, ועד פסל בגודל של פסלי הבודהא הגדולים ביותר במזרח הרחוק. לתוספת המוזרות של העולם המוצג ישנה גם חיה מיתית שמבצעת מספר הופעות אורח. לקראת סוף הסרט יש רמז למהותו של האירוע שחולל כל זאת, אבל גם אז זהו יותר הסבר ברמה סמלית-אלגורית מאשר פתרון התעלומה.
4 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "עם הזרם"
מתוך הסרט "עם הזרם"
מתוך הסרט "עם הזרם"
(צילום: באדיבות בתי קולנוע לב)
הגיבורה היא חתולה שחורה שתנועתה והתנהגותה מבוססת על חתולה שהייתה לזילבלודיס בילדותו. בתחילת הסרט אנו פוגשים אותה נעה בסביבת טבע רווית צמחייה ירוקה ומים, בעודה מנסה לחמוק מעדר איילים שנמלט מפני נחשול מים מתקרב. היא תנסה לגנוב דג שלכדה חבורת כלבים כשאחד מתוכם, כלב לברדור ידידותי במיוחד (לבמאי יש היום כלב ממין זה), יהפוך לאחד משותפיה המשמעותיים. בהמשך יצטרפו למסע, שרובו מתרחש בסירת מפרש קטנה, גם למור בעל נטיות חמדניות, עוף דורס אצילי ממין לבלר, וקאפיברה טוב מזג. כל החיות תעבורנה תהליך של שינוי, הסתגלות ושיתוף פעולה במהלך העלילה.
"עם הזרם" נמנע במידה רבה מביצוע האנשה (אנתרופומורפיזם) לדמויותיו. הן לא מדברות בשפת אנוש, אלא מקיימות אינטראקציה אילמת במחוות גוף וקולות. האתגר בעיצובן הוא בשמירת האיזון בין לכידת התנהגות אותנטית של חיות, ורגעים שבהן יש חריגה מהמגבלות של חיות - למשל, ביכולת של חלק מהחיות להבין כיצד לנווט סירת מפרש באמצעות שליטה על כיוונו. מידה של אנושיות מאפשרת לתהליך שהן עוברות לשאת משמעות רלוונטית עבור הצופים, ולא לתפקד רק כאנימציה המתחזה לסרט טבע.
4 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "עם הזרם"
מתוך הסרט "עם הזרם"
מתוך הסרט "עם הזרם"
(צילום: באדיבות בתי קולנוע לב)
עבודת הסאונד נסמכת על שימוש בקולות אמיתיים של חיות. בין אם זה החתול הפרטי של מעצב הסאונד, או קולות של חיות שמשמשות כתחליף לאלו המוצגות בסרט (במקרה של הקפיבארה שקולו הוא הקלטת קול גמל). כאן נדרשה לא מעט מחשבה לגבי השימוש בקולות של החיות כדי לייצר רגשות ברי זיהוי עבור הצופים. בנוסף, עבודת הסאונד מצליחה גם לעצב אמביאנט של עולם שבו דממו קולות בני האדם ומכונותיהם.
מהרגע הראשון הצופים ממוקמים בעמדה של החיות - ובראשן החתולה המשמשת כגיבורה הראשית. היעדר השפה מאפשר לסרט להתגבר על מחסום תרבותי ועל מחסום הגיל של הצופים. "עם הזרם" מומלץ במיוחד לחובבי אנימציה בוגרים. יכולתם של צופים צעירים יותר ליהנות ממנו תלויה במידה רבה בניסיון שיש להם עם אנימציה החורגת מפסולת רעשנית והיפראקטיבית. זהו סרט המחייב מידה של סבלנות ונכונות לספיגה איטית של העולם המוצג, אך הצופים שנכונים לכך, ללא קשר לגילם, יתוגמלו ביד רחבה.