רשת השידור Rai - חברת השידור הציבורית הלאומית של איטליה - חשפה אמש (ה') בטעות בשידור את אחוזי ההצבעה של איטליה למדינות שהשתתפו בחצי הגמר השני. כך נחשף כי ישראל קיבלה באיטליה את הדוז הפואה הנחשק - 12 נקודות, עם 39.31% מקולות הצופים האיטלקים. מדובר בניצחון בפער עצום, כשהמדינה הבאה אחרי ישראל היא הולנד עם 7.32%.
זמן קצר לאחר מכן, זינקה נציגת ישראל, עדן גולן, מהמקום השמיני למקום השני בטבלאות ההימורים, כשנכון לכתיבת שורות אלה, 17% מעריכים כי היא תנצח בשבת. במקום הראשון נמצאת קרואטיה עם 40%.
באמצע השבוע, יחס הזכייה של גולן עמד על 36 ל-1, והבוקר היחס בחלק מהאתרים הוא 4 ל-1. אפשר להסביר את הזינוק המרשים בטעות של איטליה, שחשפה את נתוני ההצבעה אצלה. אם אכן קיבלה גולן כ-40% במדינה שגם בה היו הפגנות נגד ישראל, ניתן להסיק כי ייתכן שהשיר והביצוע המזהיר של נציגת ישראל מאפיל במעט על השנאה לישראל בימים אלה. לא מן הנמנע כי אם גולן הייתה מתמודדת בשנה "רגילה" - הסיכוי שלה לנצח את התחרות היה גבוה בהרבה.
1 צפייה בגלריה
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
(צילום: גיל נחושתן)
ואכן, הקפיצה המשמעותית של גולן בהימורים מצליחה להפתיע, לנוכח האנטישמיות הגואה וההפגנות הנרחבות נגד ישראל בעולם - ובמאלמו בפרט. לצד קריאות הבוז שנשמעו במהלך הביצועים של גולן בחזרות ובמשדר חצי הגמר, הזמרת בת ה-20 הותקלה גם בשאלה בעייתית בזמן מסיבת העיתונאים שהתקיימה אמש למדינות שעלו לגמר - כשעיתונאי מפולין שאל אותה אם היא חושבת שבעצם התמודדותה היא מסכנת את יתר המתמודדים האחרים בתחרות.
גולן היססה אם לענות על שאלה זו, ומנחה האירוע אף הזכיר בפניה שהיא אינה חייבת לתת לו את תשובתה, ולאחר התלבטות עם יואב צפיר - במאי המופע הישראלי - גולן החליטה לענות. "אני חושבת שכולנו כאן מסיבה אחת בלבד. איגוד השידור האירופי מקפיד על כל אמצעי הבטיחות כדי להפוך את זה למקום בטוח לכולם. אני חושבת שזה בטוח לכולם, אחרת לא היינו כאן". זמן קצר לאחר מכן הגיעה תשובה ניצחת נוספת - כשעדן זינקה כאמור אל המקום השני בטבלאות ההימורים.
במקביל, כשהופנו שאלות אל גולן במסיבת העיתונאים, הנוכחים בחדר יכלו להבחין כי הנציג ההולנדי, יוסט קליין, כיסה את עצמו לאורך הזמן בו דיברה, וכשנשאלה את אותה שאלה פרובוקטיבית הוא התערב ותהה "למה שלא [תענה]". כך גם נציגת יוון, מרינה סאטי, נצפתה "מנמנמת" בזלזול כשגולן דיברה.
צפיר, שישב כאמור לצד גולן במסיבת העיתונאים, התייחס לשאלת ynet להתנהגות של השניים, וכן לשאלה של העיתונאי ההולנדי, ואמר: "אנחנו באים מכיוון חיובי ומתעסקים באהבה, כל אחד מביא לעצמו את הקארמה שלו. שים לב להיכן ירד ההולנדי בהימורים".
ביום שבת גולן תעלה על במת גמר האירוויזיון, כאשר היא שובצה לשיר מספר 6. משדר חצי הגמר אמש, אגב, זכה לרייטינג מרשים כשרשם 25.9% צפייה בכאן - יותר מהחצאים של נטע ברזילי ב-2018 ונועה קירל ב-2023. ברגע השיא - עם עלייתה של גולן לבמה - נרשמו 38% צפייה.