בדרך לגמר אירוויזיון 2024: משדר חצי הגמר השני של תחרות השירה האירופית שודר הערב (ה') ובסופו נודע כי עדן גולן, נציגת ישראל, הבטיחה את מקומה בגמר האירוויזיון שיתקיים בשבת. "תודה רבה-רבה לכולם. לכל מי שהצביע. עם ישראל חי", אמרה גולן לאחר תוצאות ההצבעה. "זו הרגשה מדהימה. היה לי כל כך חשוב לייצג את המדינה שלי בכבוד. עכשיו אנחנו עם הפנים לגמר", הוסיפה ל-ynet. לצד ישראל עלו לגמר גם המדינות לטביה, אוסטריה, הולנד, נורבגיה, יוון, אסטוניה, שווייץ, גאורגיה וארמניה.
אחרי שבחזרות שקדמו למשדר נשמעו קריאות בוז רמות באולם בזמן הביצוע של "הוריקן", כשגולן נציגת ישראל עלתה לבמה בארנה בחצי הגמר נשמעו קריאות מעורבות - עם תחילת הביצוע נשמעו קריאות בוז רמות, אך לצידן גם מחיאות כפיים סוערות ותשואות שהלכו וגברו לאורך השיר. גולן העניקה ביצוע עוצמתי ומרגש, ושמרה על מקצוענות לאורך כל שלוש הדקות של השיר. "אין לי מילים", אמרה באושר בתום הביצוע. "לא שמעתי את הבוז", הוסיפה. "הייתי לגמרי מפוקסת. לא הרגשתי חשש ולא פחד".
2 צפייה בגלריה
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן נציגת ישראל מבצעת את "הוריקן" באירוויזיון 2024
(צילום: גיל נחושתן)
"ביצוע מושלם", אמר במאי הביצוע יואב צפיר ל-ynet עם סיום הנאמבר. "עדן הנסיכה הביאה במאני-טיים את הביצוע הכי טוב שלה. אנחנו גאים בה, והתגובות מהארץ מדהימות עם סיום השיר. הפעם היו יותר תשואות מבוז. היא לא התרגשה מזה ולא הפריע לה. אנחנו לא סופרים את המפריעים". נכון לכתיבת שורות אלה, ישראל העפילה למקום השני בטבלאות ההימורים.
הערב ביצעו את שיריהן גם צרפת, ספרד ואיטליה, שנכללות בין "חמש הגדולות" ועולות אוטומטית לגמר. אלה הן המממנות הגדולות ביותר של התחרות, ובשונה משנים קודמות - השנה הן מבצעות לראשונה את שיריהן בלייב גם במשדרי חצאי הגמר, מתוך הבנה שחוסר החשיפה שהיה נהוג עד כה פוגע בסיכויי הצלחתן בתחרות. את האירוע הנחו המנחה המיתולוגית פייטרה מיידה, והשחקנית והדוגמנית מולין אקרמן, ובקהל נכחו כעשרות בודדות של ישראלים.
מוקדם יותר היום גולן צילמה סרטון עם קארייה ("צ'ה צ'ה צ'ה"), נציג פינלנד שסיים במקום השני בתחרות של 2023. בסרטון המדובר השניים רוקדים ומחייכים למצלמה והוא שותף ברשתות החברתיות של הזמרת בת ה-20. אחרי זמן קצר איש אבטחה מהמשלחת הפינית דרש בתוקף מהצוות של גולן להסיר את הסרטון מהרשתות, והצוות הישראלי נענה לבקשה. בהמשך קארייה פרסם באינסטגרם את הטקסט הבא: "פגשתי היום את נציגת ישראל לאירוויזיון, וסרטון שצילמנו יחד פורסם ברשתות החברתיות ללא אישורי", כתב הכוכב הפיני. "למרות בקשותיי, הוא לא הוסר. אני רוצה להדגיש שהסרטון הזה לא מהווה הצהרה פוליטית משום סוג".
למרות הסתייגותו משיתוף הפעולה עם נציגת ישראל, בשנה שעברה קארייה התראיין ל-ynet, סיפר על חוויותיו מתחרות השירה ואף שיתף במחשבותיו על הופעה עתידית בישראל. "אולי יום אחד אני אוכל לבוא להופיע במדינה שלכם ונעשה יחד משהו משוגע", אמר אז.
‏רשות השידור הפלמית בבלגיה, שהשנה אינה זו שמשדרת את התחרות באופן רשמי במדינה, פתחה את משדר חצי הגמר השני עם שקופית מחאה נגד ישראל: "אנחנו מגנים את הפרות זכויות האדם של ישראל, שפוגעת גם בחופש העיתונות. הפסקת אש עכשיו".
2 צפייה בגלריה
שקופית ששודרה ברשות השידור הפלמית לפני משדר חצי הגמר השני באירוויזיון 2024
שקופית ששודרה ברשות השידור הפלמית לפני משדר חצי הגמר השני באירוויזיון 2024
שקופית ששודרה ברשות השידור הפלמית לפני משדר חצי הגמר השני באירוויזיון 2024
תגובת כאן בעקבות השקופית נגד ישראל ברשת הטלוויזיה VRT הבלגית: "התאגיד פונה לבירור העניין מול איגוד השידור האירופי".
במקביל לחזרת המשפחות שנערכה בשעות אחר הצוהריים בארנה, ובמרחק קילומטרים ספורים ממנה, התקיימה הפגנה פרו-פלסטינית שבה השתתפו כ-5,000 מפגינים, בהם פעילת האקלים גרטה טונברג, שמתחילת המלחמה מביעה תמיכה בתושבי עזה ובחמאס. טונברג היא בתה של הזמרת מאלנה ארנמן שייצגה את שבדיה באירוויזיון 2009 שהתקיים במוסקבה. חלק מהמפגינים צעקו קריאות שונות נגד ישראל, בהן "מהנהר ועד לים", "בדם ואש נפדה את פלסטין" ואף קראו "שלחו את היהודים חזרה לפולין". היו כמה מפגינים שתועדו דורכים על דגל ישראל.
כזכור, 10 מדינות כבר הבטיחו את מקומן בגמר אחרי שהעפילו אליו ממשדר חצי הגמר הראשון שהתקיים ביום שלישי - סרביה, פורטוגל, סלובניה, אוקראינה, ליטא, פינלנד, קפריסין, קרואטיה, אירלנד ולוקסמבורג. באותו המשדר שנפתח במחרוזת של מגוון משתתפי התחרות לאורך השנים, עלה לבמה אריק סעדה השבדי, שייצג את מדינתו ב-2011 עם קטע מהשיר Popular, כשעל ידו השמאלית קשורה כאפייה כאות מחאה.
פורסם לראשונה: 19:57, 09.05.24