מכירת סותביס של מוזיאון ארצות האסלאם מגיעה לבג"ץ: ביום חמישי האחרון הוגשה עתירה לבג"ץ נגד המכירה המצומצמת של פריטים ממוזיאון אמנות האסלאם. דיון דחוף נקבע ל-19 בנובמבר, לאחר שהמכירה הקודמת נדחתה ל-26 בנובמבר.
כזכור, בעקבות לחץ ציבורי בישראל נדחתה לפני מספר שבועות מכירתם של 286 מוצגים השייכים למוזיאון אמנות האסלאם בירושלים, שהיו אמורים להימכר בבית המכירות הפומביות סותבי'ס. כפי שנחשף ב-ynet, המכירה בוטלה, אך מכיוון שהמוזיאון יצטרך לפצות את בית המכירות בסכום של 1.4 מיליון פאונד, סוכם עם משרד התרבות כי תתאפשר מכירה מצומצמת של מוצגים שאינם בליבת המוזיאון. מומחים מטעם משרד התרבות אמורים לבחון את המוצגים ולאשר את מכירתם.
1 צפייה בגלריה
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
(צילום: Sotheby's)
ביום חמישי האחרון עתרה עמותת השבה – הפורום לאיתור והשבת יצירות אמנות שנבזזו בשואה, באמצעות עו"ד מאיר הלר, קרן אבלו וטלילה דביר, בדרישה לעצור את המכירה. "התנהלות המוזיאון והמדינה פוגעת קשות בהגנה על נכסי תרבות בישראל, באמון הציבור במוסדות השלטון. לא ייתכן שמוזיאון מוכר ומתוקצב מכספי המדינה יתנהל כעסק פרטי של אדם כלשהו", נכתב בעתירה.
בעתירה נטען כי מהדו"חות הכספיים של המוזיאון בשנים האחרונות עולה כי "ספק אם ה"גרעון" ממנו סובלת המוזיאון מצדיק מכירה בהיקף כה משמעותי".
העתירה היא נגד שר התרבות והספורט, רשות העתיקות והיועץ המשפטי לממשלה, והעותרת מזהירה כי למכירה הנוכחית יש השלכה על שאר עולם התרבות "על רקע מגיפת הקורונה ומשבר התקציב אשר משפיעים על כלל המשק אך על עולם התרבות והאמנות במידה יתרה: כל עוד לא יפעיל מנכ"ל משרד התרבות והספורט סמכות זו ולא יקבע כללים ברורים לאופן שבו מוזיאונים יוכלו לגרוע מאוספיהם. קיים חשש כבד כי מוזיאונים נוספים ילכו בדרכו של מוזיאון אמנות האסלאם ויחסלו אוספים ללא פיקוח תוך גרימת נזק תרבותי וחינוכי עצום לציבור כולו של אובדן נכסי תרבות".