מחוץ לפריים
אורנה בנאי פותחת את הלב על הרומן הסודי מלפני 20 שנה
01:00:23
אורנה בנאי רצתה להתרחק משם המשפחה היוקרתי שלה בתחילת הקריירה. מבחינתה, השם בנאי יכול להיות "ברכה אבל גם קללה", היא אומרת בגלוי בפודקאסט "מחוץ לפריים", היא לא רצתה שיגידו שהיא מצליחה בגלל השם. את ה"בעיה" הזאת, היא אומרת, חווה גם בנה - אמיר.
7 צפייה בגלריה
אורנה בנאי
אורנה בנאי
אורנה בנאי
(צילום: רז גרוס)
במקרה או שלא - שני הבנאים, אורנה ואמיר, בן ובת, יחלקו סדרה ראשונה משותפת חדשה, "יניב", שתעלה בקרוב ברשת. "אמיר משחק את האחיין שלי", מספרת בנאי, ומוסיפה כי העבודה המשותפת עם בנה, לצד תיקי דיין וחנן סביון שישחקו בה - הייתה כייפית עבורה.
נדמה שבנאי לא יכולה הייתה לחגוג את שנת ה-30 לקריירה שלה טוב יותר מאשר תפקיד בסדרה עם בנה, אחרי שהייתה קונצנזוס במדינה עם הדמות האהובה לימור ואז החיקויים המושלמים ב"ארץ נהדרת" - ועד להתבטאויות שלה שהובילו לסערות בכל פעם מחדש. גם היום בנאי מוצאת את עצמה בשורה הראשונה של האמנים שמתנגדים למהפכה המשפטית, כולל נאום בהפגנה בירושלים וטור ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet שקרא לאמנים להביע את דעתם. אבל היום היא אומרת שמחיר כבד כפי ששילמה בעבר - היא לא משלמת.
כתבות נוספות בנושא:
בריאיון הזה, שפותח עשור רביעי לקריירה המצליחה שלה - אנחנו מבקשים לשים את הפוליטיקה בצד - ולהבין איך הפכה הצעירה בת ה-25 שקיבלה סירובים משני בתי ספר למשחק, ומכל התיאטראות - לאחת מהקומיקאיות המובילות בישראל לאורך שנים.
למה יש תחושה שיותר קשה לסטנדאפיסטיות בישראל? "אני לא בטוחה, יש כאלו שחושבים שסטנדאפיסטית זה איזה גימיק - אבל סטנדאפיסטים פשוט מדברים מנקודת המבט שלהם. ואני מדברת מנוקדת המבט של אישה. לפני שנים גם דיברתי בתור סטרייטית והיה לי קשה, וסטנדאפיסטית לסבית זה עוד יותר נישתי, זו הצצה למשהו שהקהל לא מכיר".
היית חלוצת הנשים בסטנדאפ? "כן. הרוב היו גברים".
הסטנדאפ הגיע לבנאי מבלי שבכלל ביקשה. היא בכלל חלמה להיות שחקנית דרמטית. בנאי הצעירה הגיעה מבאר שבע כדי לנסות ולהתקבל לשני בתי ספר למשחק, וסורבה. שבורת לב היא חזרה לבית הוריה בבירת הנגב, שם החלה לעבוד במקומון ועבדה במכירות, לצד כתיבת מדור ההומור ששם חתמה בשם אורנה בת יצחק. הפחד ההוא מהקטלוג של שם המשפחה המחייב.
7 צפייה בגלריה
אורנה בנאי
אורנה בנאי
"ביני לבין מאיר היה פער של שש שנים. הוא אמר לי תברחי מזה, אל תיכנסי למקצוע הזה. הוא לא עודד אותי". אורנה בנאי
(צילום: דנה קופל)
כעבור שנה ניסתה את מזלה שוב, והצליחה. אבל אז, אחרי שלוש שנות לימודים בבית הספר למשחק ניסן נתיב, בנאי שוב קיבלה סירובים - אף תיאטרון לא רצה בשירותיה, והיא בכלל חלמה על תפקיד בתיאטרון באר שבע, שגם הוא דחה אותה.
מה זה עשה לך? "אני שוב מקבלת את זה קשה, מנסה הקאמרי, הבימה, תיאטרון ילדים ונוער, ולא מתקבלת. בזמן הזה ניקיתי בתים, ניקיתי חדרי מדרגות, משרדים, עובדת בקונדיטוריות, מלצרית ולא מתקבלת עד שהתחלתי עם הסטנדאפ".
בזמן שאת מקבלת סירוב את שואבת השראה מאחיך, מאיר בנאי ז"ל? "מאיר היה מאז ומתמיד בן אדם לא פשוט, לא היה כל כך קל לדבר איתו. אומנם שנינו היינו דומים ונורא סובלים מרגישות יתר, אבל מאיר תמיד היה לו את הקשיים שלו. ביני לבינו היה פער של שש שנים. הוא אמר לי תברחי מזה, אל תיכנסי למקצוע הזה. הוא לא עודד אותי".
מתוך דאגה אלייך? "כן".
גם אמא שלך, גם אבא שלך, גם מאיר. כולם אמרו לך לברוח. "כן, כולם אמרו לי לברוח. זה היה חזק ממני. המקצוע הזה בוחר אותך. לא יכולתי לוותר, ידעתי שאני חיה מהבמה".
גם במחיר של לנקות בתים? "כן. אבל אם הייתי מגיעה שוב לבתי ספר למשחק ושוב לא מתקבלת, יש מצב שהייתי מוותרת. הולכת ללמוד עבודה סוציאלית. גם אחרי שלא התקבלתי לתיאטראות רציתי לפרוש, המפגש עם הסירוב והכישלון".
אבל בנאי הגדירה היטב - המקצוע הזה בחר בה. הסטנדאפ בחר בה. איש אחד ניגש אליה ברחוב והזמין אותה לעלות על במת מועדון הסטנדאפ שלו. לאיש הזה קוראים עמירם גרוס, בעל המועדון "דומינו גרוס". בנאי אכן אזרה אומץ ועלתה לבמה עם אלתור של אישה "פרחה" שמדברת בטלפון - מה שהביא אותה לשיא הפריים-טיים בטלוויזיה.
7 צפייה בגלריה
מתוך "רק בישראל"
מתוך "רק בישראל"
"כולם רצו לשמוע מי זאת הילדה מבאר שבע, ומשפחת בנאי מן הסתם זה היה עניין". מתוך "רק בישראל"
(צילום מסך: קשת)
"יום אחד הודיעו לנו שדודו טופז בא לחפש כישרונות והתרגשנו כולנו", היא נזכרת, "והוא נדלק על שיחת הטלפון של האישה הפרחה - מי שהפכה להיות לימור במשך השנים. התקשרו אליי ואמרו לי שהוא רוצה אותי לתוכנית. אף פעם לא הייתי בטלוויזיה! ילדה בת 25. ואז אתה לא מבין אני מצלמת את זה ביום חמישי בערב ולמחרת זה משודר, לא היה אדם שלא ראה דודו טופז ביום שישי. ולא יכולתי ללכת ברחוב. אחרי שהופעתי אצל דודו היה דן שילון המעגל וכל מיני תוכניות אירוח. כולם רצו לשמוע מי זאת הילדה מבאר שבע, ומשפחת בנאי מן הסתם זה היה עניין".
עד כמה היה טבוע בך הנושא של הילדה מבאר שבע? "היה מאוד נוכח. יש את משפחת בנאי המורחבת ויש את הסניף הבאר שבעי, שזה אבא שלי השופט זכרו לברכו, באר שבעים מאוד גאים, ואחותו של מאיר. כבר יצא האלבום הראשון שלו. מאיר בנאי כבר היה שם, הוא גר כבר בתל אביב ואני הייתי עדיין מבוהלת מהפריפריה, נורא רוצה לפרוץ ולהתפרסם".
רצית להתפרסם או להפוך לקומיקאית מהפריפריה? "ממש לא את הפרסום אלא להגשים את הייעוד שלי. אני חושבת שאנחנו דור אחר, אני תמיד אומרת שכשהדור של היום משחק 'חי צומח דומם' - במקצוע באות מ' הם כותבים מפורסם. אצלנו זה לא היה העניין. רציתי להגשים את עצמי, החלום שלי היה לשחק בתיאטרון באר שבע. היום החלום של הדור הזה הוא לעשות קמפיין לטיטולים".
למעשה, לימור מלווה אותך מהיום הראשון בקריירה? "כן, האמת שכן. עוד לא היו לי חומרים אחרים".
אותה לימור שנולדה מתוך שיחות מצחיקות בינה לבין אחותה אפרת - לא רק תביא את בנאי לשיא מקצועי - אלא תביא לה גם את בנה היחיד, אמיר.

"עברתי היריון לבדי, שבורת לב. זה קשה, זאת בדידות"

בסוף שנות ה-90 בנאי, כלומר לימור מתחילה לככב ב"רק בישראל" לצידו של ארז טל. התוכנית ששודרה בערב שישי, הצליחה מאוד והתסריטאים החליטו לכתוב, כלומר המציאו ללימור רומן עם מגיש התוכנית ששודרה לפניהם, אולפן שישי, אהרל'ה ברנע. בנאי מספרת כי לא הכירה את ברנע לפני כן, ואחרי כמה תוכניות של הסתלבטות של לימור שמתאהבת באהרל'ה ברנע - הוא הגיע לאולפן ואז החיים שלה, של אורנה, השתנו.
"התסריטאים כתבו על הרומן בין לימור לאהרל'ה ברנע לפני שאני בכלל הכרתי אותו. לימור התאהבה בו, עד שהוא הגיע לאולפן וכשהוא הגיע - אני, אורנה התאהבתי בו". היא מתלוצצת ומוסיפה כי "התסריטאים הכניסו אותי להיריון, הילד הוא בכלל של ארז טל, בן זונה לא משלם מזונות (צוחקת)". המפגש הזה הוביל למערכת יחסים אמיתית בינה לבין ברנע, עד שהיא נכנסה להיריון.
7 צפייה בגלריה
"לימור התאהבה בו, עד שהוא הגיע לאולפן וכשהוא הגיע - אני, אורנה התאהבתי בו". אהרל'ה ברנע
"לימור התאהבה בו, עד שהוא הגיע לאולפן וכשהוא הגיע - אני, אורנה התאהבתי בו". אהרל'ה ברנע
"לימור התאהבה בו, עד שהוא הגיע לאולפן וכשהוא הגיע - אני, אורנה התאהבתי בו". אהרל'ה ברנע
(צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת)
"הגעתי לאהרל'ה וסיפרתי לו. הוא שאל ממי. אמרתי לו, 'זה ממך או מיהודית', מישהי שהייתי איתה ברומן קצר לפניך. ואז אמרתי לו שאני רוצה להביא את הילד. בהתחלה הוא אמר כן ואז לא, ואז אמר, 'תעשי מה שאת רוצה'. ואני בכלל עוד הייתי שבורת לב ממנו. הוא נפרד ממני ולא ידעתי שאני בהיריון, אחרי הפרידה גיליתי. בכל מקום שהייתי, נכנסתי לבית מרקחת ועשיתי בדיקת בהיריון. הייתי בשוק. אני בת 36!".
לא תכננת להביא ילדים? "לא, חשבתי שאני לא צריכה להיות אמא. אמרתי לעצמי שלא כולם חייבים להיות הורים. חשבתי שאולי זה לא המימוש שלי, ופתאום אני בהיריון. התקשרתי לאחותי ולסוכנת שלי והן אמרו לי אלוהים רוצה שהילד יגיע דרכך, אל תפריעי. אני הייתי אז מאוד אתאיסטית ולא מאמינה בכלום ועדיין לסבית בארון שמאוהבת בגבר, ממש הייתי מאוהבת בו. כשאמרתי לו שאני בהיריון הפנטזיה שלי הייתה שהוא יגיד לי, 'אני איתך, בואי נתחתן, בואי נעשה את הברית באולמי בון בון'. והוא לא אמר ואני החלטתי שאני משאירה את הילד. עברתי היריון לבדי בלעדיו, שבורת לב. זה קשה, זאת בדידות. אני תמיד הייתי מוקפת באנשים וחברים טובים ואביתר ומאיר אבל עדיין רציתי את האיש הזה והוא לא רצה".
ביקשת ממנו עזרה? "לא. שחררתי. אני מודה שכשאמיר נולד הרגשתי שהמינימום היה להתקשר ולהגיד מזל טוב, וגם את זה הוא לא עשה. אני בבית חולים, בעמוד הראשי בעיתון כתוב שאורנה בנאי ילדה בן, בלי לדעת למי. היה ביני לבינו סיכום שאני לא חושפת שזה הוא. אני לא יודעת למה הוא לא רצה שיידעו. כל העיתונים מדווחים שנולד לאורנה בנאי וכל העולם מתקשר ורק הוא לא, וזה בן שלו והוא יודע את זה. אז אפרת אחותי הרימה לו טלפון ואומרת לו, 'מזל טוב נולד לך בן'. הייתה שתיקה בצד השני והוא אמר, 'אני אגיע'. והוא באמת הגיע. עם דובי קטן אמר מזל טוב בפה קפוץ וכל מה שאני רוצה שהוא יישאר והוא לא נשאר.
7 צפייה בגלריה
אורנה בנאי ב"מחוץ לפריים" עם רן בוקר
אורנה בנאי ב"מחוץ לפריים" עם רן בוקר
"אני מרגישה שאמיר ניצל. הוא לא יכול לתת לו כלום". אורנה בנאי ב"מחוץ לפריים" עם רן בוקר
(צילום: רז גרוס)
"אחרי בערך שנה, דוד שלי יוסי (בנאי - ר"ב) הלך לעולמו ואהרל'ה ואני נפגשנו בשבעה. הוא בא לנחם את המשפחה וכל המשפחה שם. אמא שלי ניגשת אליו ואומרת לו שהבן שלו פה. ואז הוא ניגש וראה את אמיר שהיה בן קצת יותר משנה, והוא דיבר איתי כמה מילים. אחרי זה הוא התקשר אליי ואמר שהוא רוצה להיות חלק. ואני הייתי מאושרת. שאלתי, 'אתה רציני?' הוא אמר 'כן, אני רוצה לנסות להיות חלק, אני אבוא פעם בשבוע'. אמרתי לעצמי דיר בלאק לאכזב אותו. שתבין, אני עדיין רוצה אותו אבל שחררתי והבנתי שזה לא יהיה. אני משוועת שלאמיר יהיה אבא. והוא אמר שלא יצא איתו מהבית. אני לא יודעת למה. במשך חודשיים הוא הגיע פעם בשבוע ואמיר קרא לו אבא. בוקר אחד אני שומעת שעבר להיות כתבנו בוושינגטון, ואני אומרת מה? איך יכול להיות? אומרים לי שהוא עזב את הארץ".
בלי לדבר איתך? "לא".
הלב נשבר שוב? "אני בשוק. כאילו, למה אתה עושה את זה? אני מתקשרת אליו והוא אמר לי יום אני 'איישב עם אמיר את ההדורים' ובאותו יום אני מוציאה לתקשורת שהוא האבא. אני אומרת מותק יש גבול. עד היום הזה לא דיברתי איתו. אין קשר עם האיש, אני לא רוצה לשמוע ממנו. אני מרגישה שאמיר ניצל. הוא לא יכול לתת לו כלום. בעיניי הוא אדם לא נדיב, אין לו מה לתת לא לי ולא לאמיר. אמיר לא קבצן. אמיר הוא מלך".
בנאי מספרת בגילוי לב על הדרך שעשתה בתור אמא יחידנית. "להיות אמא טרייה לבדך יש בזה קושי מאוד גדול רגשית וגם טכני, אפרת אחותי, ואמא שלי וחברות טובות היו איתי אבל זה לא אותו דבר. ויש גם רגשות אשמה על הילד שאין לו אבא בגללי. אבל כבר נכנסתי למערכות יחסים ואמיר תמיד גדל עם שני הורים. הוא ילד שגדל עם נשים והוא סופר רגיש. חסרה לו דמות גבר". אהרל׳ה ברנע סירב להגיב לדברים.
אחים שלך מילאו לו את החלל? "כן אבל הם לא היו מאוד בחיים שלו, גם המרחק הגאוגרפי וגם החזרה בתשובה, ואבא שלי היה מאוד מבוגר. הוא גדל באמת עם נשים. הוא נכנס אלי לחדר לא מזמן ואמר, 'אמא אני צריך לספר לך משהו אני סטרייט (צחק)'".
בואי ניתן מסר לנשים שהופכות להיות אימהות חד הוריות. "בסוף ילד הוא הכול. אני מאוד שמחה שהבאתי את אמיר, זה הדבר הכי נפלא שקרה לי בחיים. אבל אחרי הקורונה אני גם לא בטוחה שכל אחת צריכה להביא ילד, מי שמרגישה שזה בוער בה ושהיא רוצה להביא ילד כמובן שכן, ושהעובדה שאת לבד לא תימנע ממך להביא ילד. אבל בכלל להביא ילדים, אני לא בטוחה שכל אחת צריכה להביא ילד. זה נראה לי מאוד אגואיסטי להביא ילד, כי זה עולם קשה. אם בן אדם מרגיש שהוא לא חייב להביא ילדים לא צריך לשפוט אותו, צריך לתת מקום לאנשים שלא רוצים להביא ילדים. אני מתלבטת מה יותר אגואיסטי להביא ילדים או לא להביא ילדים בעולם. זה באמת לא חד משמעית בשבילי אני חושבת שזה גם וגם".
7 צפייה בגלריה
אורנה בנאי עם אמיר בנאי
אורנה בנאי עם אמיר בנאי
"אני מאוד שמחה שהבאתי את אמיר, זה הדבר הכי נפלא שקרה לי בחיים". אורנה בנאי עם אמיר בנאי
(צילום: ענת מוסברג)
נקודה מרכזית נוספת בקריירה של אורנה בנאי היא "ארץ נהדרת". בנאי הייתה אחת הדמויות הבולטות והמרכזיות בתוכנית הסאטירה אבל בעונה השביעית החליטה לפרוש. "איכשהו מיציתי, קצת הרגשתי שאני לא מספיק ממומשת שם. את הדמויות הכי שוות של נשים קיבל טל פרידמן שעשה אותן הכי טוב בעולם. לא היו כותבות, היו רק כותבים. זאת הייתה תוכנית גברית. אחרי 'ארץ נהדרת', ב'מועדון לילה' הייתה לי חוויה לא טובה, לא היה לי טוב, היו שם המון צעקות".
לפי מה שאת אומרת ב"ארץ נהדרת" זה לא היה מאה אחוז החלטה שלך. זה לא היה לך שם מקום. "בהרגשה שלי לא היה לי שם מקום. היו לי שיחות עם מולי שגב (עורך התוכנית - ר"ב), ניסינו שהמצב ישתפר ושארגיש יותר מסופקת וזה לא קרה. הלכתי בלב די נקי. לא הייתי ממורמרת או משהו".
7 צפייה בגלריה
"ארץ נהדרת"
"ארץ נהדרת"
"אני חושבת שזה הלך והשתפר היום זה מאוד שוויוני ויש בקאסט יותר נשים". "ארץ נהדרת"
(צילום: צביקה טישלר)
"ארץ נהדרת" אמורה להיות הכי ליברלית זו השאיפה. "כן, אני חושבת שזה הלך והשתפר היום זה מאוד שוויוני ויש בקאסט יותר נשים, הן בולטות יותר. בתקופה שעלמה זק ואני היינו הרגשנו שאנחנו פחות באות לידי ביטוי. היום לדעתי זה שוויוני מאוד, כבר 20 עונות זה יימשך לנצח".
היום היית חוזרת לארץ נהדרת? "יכול להיות שכן. יש שם קאסט של איזה מאתיים, כישרונות אדירים וכמובן שהייתי יכולה להשתלב. הייתי שמחה אולי להגיע לתפקידי אורח".
אם כבר קאמבקים - יש מצב שנראה קאמבק של לימור? "תמיד. הייתי מתה שתהיה לה פינה אקטואלית. לימור ביביסטית אגב".
יש את התוכנית של קטורזה וארז טל. "ארז יודע שהוא רק קורא לי ואני באה, הוא הגבר היחיד שאבוא".
האזינו לפרק המלא של "מחוץ לפריים" עם רן בוקר.
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים