שר התקשורת, יועז הנדל, ביקר בחריפות הבוקר (ו') את שידורי החדשות על הדיווחים מאזור הפיגוע הרצחני בדיזנגוף בתל אביב אמש. "לא צנזורה, אחריות לאומית" כתב הנדל בחשבון הפייסבוק שלו, "יש לקחים רבים להפיק מניהול הזירה גם ברמה התקשורתית. אעשה זאת מול המשטרה והגורמים הרלוונטיים. אמש היתה הפקרות. צילומי כוחות תוך כדי פעילות, שידור סרטונים של הפיגוע".
הנדל הוסיף כי "אמא לא צריכה לראות את הפנים של בנה פותח זיג בחיפוש אחר מחבל. שוטרת או חוקרת לא צריכה לבקש ארבע פעמים מצלם להזיז את המצלמה כי היא באמצע תדריך. עם ישראל לא צריך לשמוע בשידור ישיר את קולות הקשר של המשטרה והצבא ובטח לא לראות חדר ניתוח בשידור ישיר. חוקר מיחידה מסווגת לא צריך לדאוג שוב ושוב שזהותו לא תיחשף בדקות הקריטיות שהוא מנהל את האירוע. מה שהיה אתמול פשוט עבר גבול של התנהלות ואחריות בסיסית, מרבית מי שצפה אמש הבין זאת".
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
יועז הנדל
(צילום: שאול גולן)
הנדל המשיך וכתב: "אני מבין את הצורך לדווח ולהתחרות מול הערוץ השני אבל הצרכים הביטחוניים גוברים. בזמן מלחמה ברור לחלוטין שיש שטח צבאי סגור. כתב ייכנס רק בליווי ואישור הצבא או המשטרה. זירת פיגוע שבה המחבל עדיין מסתובב חמוש היא זירת לחימה. אין שום הבדל. גם אם מדובר בדיזנגוף בתל אביב. בפיגועים הקשים שידענו בעבר של מחבלים מתאבדים ידעו כלי תקשורת להפסיק לצלם מקרוב את ההרוגים והפצועים. הם קיבלו החלטה עצמאית. לא היתה רגולציה. גם היום זה נדרש לצד סגירת אזורי לחימה מצד כוחות הביטחון".
על אף שבסיקור הפיגוע אתמול לא שודרו סרטוני יריות והמעשה עצמו, הנדל הדגיש גם את הנושא לאור אירועים אחרים בשבועות האחרונים: "לגבי הסרטונים. פשוט לא לשדר".
2 צפייה בגלריה
הזירה בתל אביב
הזירה בתל אביב
הזירה בתל אביב אמש
(צילום: טל שחר)
"בשומר החומות למדנו שסרטון של פגיעה ביהודים נתנו השראה למחבלים נוספים. אין לנו עדיין עדות לכך בלחימה הנוכחית אבל זה ברור שפיגועי השראה קיימים", כתב והוסיף, "כללי הקהילה של מרבית הרשתות החברתיות לא מאפשרים לפרסם סרטונים מפיגועים. אך זה קורה. גם בגופים המשדרים הישראלים וגם ברשתות. אנחנו בשיח מתמיד עם נציגי הרשתות החברתיות בארץ ובאירופה. אנא דווחו להם על סרטונים כאלה. הם מחוייבים להוריד אותם. או למשרדי ונטפל בכך ישירות. אני לא מבקש צנזורה אלא אחריות לאומית".
גם ארגון העיתונאים והעיתונאיות הגיב לסיקור אמש ופרסם הודעה מטעמו. "ראוי להפיק לקחים משידורי הפיגוע המחריד אמש", נכתב. "בשבועות האחרונים אנו עמלים על הקמת מועצת עיתונות חדשה ומתפקדת, ועוד בטרם תושלם הקמתה, יתכנסו כמה מנציגיה, עם נציגי הארגון, על מנת לגבש המלצות לסיקור אירועי טרור ואסונות, באופן מיטבי מבחינה עיתונאית אך מבלי לפגוע בעבודת כוחות הביטחון, או ברגשות הצופים. הארגון שולח תנחומים למשפחות הנרצחים והחלמה מהירה לפצועים".
בתוך כך יותר מאלף תלונות הגיעו לרשות השנייה שמפקחת על הטלוויזיה על שידורי החדשות אתמול. לפי גורמים התלונות הלינו בין היתר על "הפרעה לכוחות הביטחון בעבודתם". נציב פניות הציבור, דוד רגב, פתח בבירור.