5 צפייה בגלריה
רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע הזירה בתל אביב
רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע הזירה בתל אביב
זירת הפיגוע והמחבל רעד חאזם
(צילום: EPA)
בעוד במערכת הביטחון ממשיכים לחקור את נסיבות פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף בתל אביב, שבו נרצחו שני בני אדם, ישנה הערכה שלפיה המחבל רעד חאזם (29) ממחנה הפליטים ג'נין הכיר את הזירה. חאזם חוסל הבוקר (שישי) ביפו על ידי שני לוחמי היחידה המבצעית של שירות הביטחון הכללי.
החקירה העלתה עד כה כי המחבל הלך ברגל חמישה קילומטרים מזירת הפיגוע עד למקום שבו הסתתר ביפו. כ-1,000 שוטרים, לוחמי יחידות מיוחדות וכוחות צה"ל, סרקו בניין אחר בניין במרכז תל אביב עד שבסביבות השעה 05:00 בבוקר התקבל במשטרה מידע מתושב יפו על דמות חשודה באזור המסגד ליד טיילת מפרץ שלמה. בשעה 05:30 לערך איתרו לוחמי שב"כ את המחבל סמוך למסגד, קראו לו לעצור, אולם הוא פתח לעברם באש - ומיד לאחר מכן חוסל בזירה.

"נוכחות הכוחות מנעה ממנו לצאת מגוש דן"

גורם בכיר במשטרה אמר ל-ynet: "מידע מודיעיני והנחת העבודה היו שהמחבל יחקה את הסגנון של נשאת מלחם, ירי והסתתרות במסגד. (מלחם, ישראלי מערערה, רצח ב-2016 שני בני אדם בפאב "סימטא" ברחוב דיזנגוף בתל אביב ואדם נוסף במהלך הימלטותו מהזירה). המידע הזה הוביל את כוחות השב"כ והימ"מ לבצע חיפושים נקודתיים במסגד. הנוכחות הגבוהה של הכוחות מנעה ממנו לצאת מגוש דן".
כאמור, בשלב הזה מעריכים כי המחבל הכיר את האזור שבו פעל. הוא ירה לעבר יושבי הבר "אילקה" ונמלט דרך מעבר בין שני בניינים צמודים. המחבל הגיע לרחוב הירשנברג 11. בשלב זה נתקל המחבל בצעיר שעמד מולו במרחק של כשני מטרים. חאזם כיוון את האקדח לעברו של הצעיר וירה - אולם למזלו של הצעיר הקליעים לא פגעו בו אלא ברכב חונה. משם נמלט המחבל דרומה.
מפה זירה פיגוע תל אביב דיזנגוף

מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי אמר: "אחרי לילה קשה, ולאחר שעות ארוכות של פעילות משטרת ישראל, שב"כ וצה"ל, הצלחנו הבוקר, בשיתוף פעולה מבצעי ומודיעיני לסגור מעגל ולחסל בחילופי אש את המחבל.
"הדגשנו אמש שייקח ככל שייקח, אנחנו נשים את ידינו על המחבל, חי או מת, ואכן המגע שנוצר איתו הבוקר חייב תגובה מהירה ונחושה. פעלנו בשני צירים מרכזיים, מבצעי ומודיעיני, והבוקר שניהם הובילו לסיום האירוע המתגלגל. נגיב בכוחות גדולים ובעוצמה לכל אירוע חריג, כפי שהגבנו מיד לאחר הפיגוע בתל אביב, ונרדוף כל מי שיפגע או יבקש לפגוע באזרחי ישראל".
5 צפייה בגלריה
הזירה בתל אביב
הזירה בתל אביב
הזירה בתל אביב
(צילום: טל שחר)
ראש הממשלה נפתלי בנט עודכן הלילה בהתפתחויות באופן שוטף. הבוקר קיים בנט הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב וראשי מערכת הביטחון. בראשית דבריו ביקש ראש הממשלה למסור תנחומים למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה מהירה לפצועים, וכן שיבח את הפעילות הנחושה לחיסול המחבל.
בנט הנחה לבדוק את המעורבות של סביבתו הקרובה של המחבל באירוע, ולפעול בהתאם כלפי כל מי שסייע או ידע על כוונותיו האלימות. עוד הנחה ראש הממשלה להותיר את מעבר גלבוע (ג'למה) סגור בשלב זה עד להודעה חדשה, במטרה לבודד אפשרויות תנועה מהעיר ג'נין ואליה".

לפני ההתייעצות הביטחונית אמר בנט: "אני מברך את כוחותינו שהצליחו למצוא את המחבל הנמלט, ולחסלו. אנחנו שומרים על דריכות מקסימלית, בתוך תל אביב ובכל הארץ, מחשש לאירועים נוספים או פיגועי חקיינות. עם ישראל כולו כואב את צער משפחות הנרצחים, ומתפלל לבריאות הפצועים. המלחמה שלנו בטרור הרצחני ארוכה וקשה. אנחנו ננצח".
שר הביטחון בני גנץ אמר: "תם ולא נשלם - שמנו את ידינו על המחבל הנתעב. נרחיב את הפעולות שלנו מול גל הטרור בהתקפה, בהגנה ובמודיעין. המחיר שנגבה מהמפגעים ושולחיהם יהיה כבד. אני משתתף בצער משפחות הנרצחים, מאחל החלמה לפצועים ומביע הערכה לכוחות שפעלו וממשיכים לפעול מסביב לשעון. נמשיך לפעול בכל מקום בו יהיה צורך".
השר בר-לב אמר בעקבות איתור וחיסול המחבל: "פעולה נחושה ומקצועית של משטרת ישראל ולוחמי שב"כ הובילה הבוקר לחיסולו של המחבל שביצע אמש את הפיגוע בתל אביב. כל מי שינסה לפגוע או יפגע באזרחי ישראל - דמו בראשו. אני מודה לכלל כוחות הביטחון שעסקו במהלך הלילה בחיפוש אחר המחבל, באיתורו ובחיסולו".

המחבל רעד חאזם התגורר כאמור במחנה הפליטים ג'נין. הוא מזוהה עם גדודי חללי אל-אקצה ושהה בישראל ללא היתר. כניסתו לישראל נאסרה בשל עבר ביטחוני.
פתחי חאזם, אביו של המחבל, הוא פעיל מרכזי בפתח ובעבר היה קצין במנגנוני הביטחון הפלסטיניים. אחרי שנודע לו כי בנו נהרג, אמר האב: "אתם תראו את הניצחון בעזרת אללה. בשנים הקרובות, בימים הקרובים העיניים שלכם יראו את הניצחון. העיניים שלכם יראו את השינוי. אתם תקבלו חירות ועצמאות. מתפלל שאללה ישחרר את מסגד אל-אקצה מהכובשים הטמאים".
בית החולים איכילוב עדכן הבוקר כי נכון לעכשיו מאושפזים שמונה מפצועי הפיגוע. מצבו של אחד מהם מוגדר אנוש ונשקפת סכנה מיידית לחייו. שלושה אחרים שנפצעו קשה בפיגוע יצאו מכלל סכנה ומאושפזים ביחידות טיפול נמרץ. מצבם של ארבעה פצועים נוספים מוגדר קל עד בינוני.

ניצב-משנה שלומי שגיא, קצין אגף המודיעין של מחוז תל אביב במשטרה, אמר הבוקר במשדר המיוחד של אולפן ynet: "הכוחות ערכו סריקות מבית לבית ובשעת בוקר מוקדמת כוח שחלף ביפו זיהה את המחבל. הוא פתח לעבר הכוח באש, והם חיסלו אותו. מתחילת האירועים אנחנו פרושים עם אלפי שוטרים ברחבי הארץ, מותחים מקצה לקצה. אנחנו רואים שפעולות חקיינות זה הנושא כרגע".
אילן לוטן, בכיר לשעבר בשב"כ, אמר במשדר: "זו מציאות מורכבת לסכל מחבל שמחליט ככל הנראה לבדו לבצע פיגוע. כל המודיעין בין שתי אוזניו, היכולת לקבל מודיעין מבעוד מועד על מנת לסכל את פעילותו היא מורכבת. לא שזה לא קורה ולא מתבצע, אנחנו רואים את מספרי הסיכולים. הפתרון לזה הוא פשוט נוכחות משטרתית מאוד נרחבת בקו התפר על מנת לתת מענה בזמן אמת".
-היית מבטל את ההקלות לפלסטינים ברמדאן? "אני אישית לא הייתי מבטל את ההקלות. לאורך השנים, מספר הפיגועים שבוצעו על ידי היתרי כניסה לישראל, פועלים וכו', הוא נמוך מאוד. הבעיה העיקרית שלנו, לא רק היום, זו סוגיית השב"חים. הכניסה השערורייתית לישראל דרך מה שמוגדר קו התפר. אני לא אופתע אם בימים הקרובים נראה מבצע נרחב בצפון השומרון על מנת להעביר את הפעילות לקיני המחבלים".


רז ברוורמן, עד ראייה, סיפר: "ישבתי בבר 'צינה', שתיתי בירה עם חבר ופתאום שמענו יריות. ראינו אנשים רצים והבנו שיש פיגוע. נכנסנו פנימה לתוך הבר. חלק היו במטבח, חלק בשירותים, חלק מאחורי הבר. עובדי הבר עשו עבודה נפלאה להכניס את כולם פנימה. בשלב מסוים תפסתי סכין והצטרפתי לחבר'ה חמושים. היו המון אזרחים שלקחו יוזמה והתחילו לחפש ולתת מענה של לתת ביטחון למי שנמצא מסביב.
"בשלב מסוים הבנתי שזה פחות יעיל ושאני אהיה נטל כי זו סכין ואין לי אקדח, אז חזרתי חזרה. הרגשתי שאני בשליטה ומפוקס, אז הגבתי כמו שלימדו אותנו מגיל צעיר. אני הרגשתי שעם כל הבלבול והבלגן, אנשים היו בשליטה ועם כל הפחד התנהלו בצורה שאפשר להתגאות בה".
עמית, שישב בבר "אילקה" בזמן הפיגוע, אמר: "אלו היו רגעים קשים, הגעתי לשם חמש דקות לפני שזה קרה. בקושי הספקתי לשבת ואז היה הפיצוץ הראשון. בפיצוץ השני הדלת התנפצה וכולם התחילו לרוץ לתוך הבר. זה היה עניין של דקה עד שאתה קולט מה קורה. אני מגיע לפה הרבה, המשפט 'לי זה לא יקרה' סימנתי עליו וי עכשיו. זה קרה לי. היה פה כאוס אחד גדול. פצועים, זכוכיות, מפחיד. רק אחר כך אתה קולט שהחיים שלך ניצלו".
13 בני אדם נרצחו בשבועיים האחרונים בפיגועים בתל אביב, בבני ברק, בחדרה ובבאר שבע.
בהכנת הכתבה השתתף אטילה שומפלבי