אחרי שהתקיים באופן מקוון בשנה שעברה בעקבות הגבלות הקורונה, פסטיבל הסרטים הבינלאומי של חיפה חוזר למתכונתו הרגילה והמשמחת עם הקרנות מול קהל - וכמובן, בכפוף למתווה התו הירוק. הפסטיבל, שנערך זו הפעם ה-37, יתקיים בין ה-19 ל-28 בספטמבר. היום (א') התפרסמו הסרטים הישראלים שיוצגו ויתחרו במסגרות השונות של הפסטיבל, ובראשם חמישה סרטים עלילתיים חדשים.

התחרות העלילתית

אומנם "ויהי בוקר", סרטו החדש של ערן קולירין ("ביקור התזמורת"), יצא מפסטיבל קאן האחרון בידיים ריקות, אבל לא לפני שהוא חולל סערה בשל סירובם המחאתי של חברי הקאסט הערביים להתייצב לפרמיירה החגיגית. ובכל זאת, הסרט, על אודות זוג ערבים תושבי ירושלים המגיעים להתארח בכפר ערבי הנתון תחת סגר ישראלי, זכה לשלל שבחים, וכעת הוא מגיע לתחרות הסרטים הישראליים העלילתיים של פסטיבל חיפה. האם הפעם ייצא קולירין, אשר שוב ניפק יצירה אנושית ורגישה, עם אחד הפרסים?
לצד קולירין, כוללת התחרות העלילתית בפסטיבל השנה יצירה נוספת של יוצרים מנוסים אחרים - האחים יואב ודורון פז, שפרצו ב-2010 עם הסרט "פובידיליה", ומאז ניפקו את צמד סרטי האימה "ג'רוזלם" ו"הגולם", שניהם בשפה האנגלית ועם הפנים לשוק הבינלאומי. כעת מגיע מכיוונם סרט נוסף ברוח זו, "תוכנית א'", אלא שהפעם האחים פז נוטשים לרגע את הז'אנר החביב עליהם לטובת דרמת מתח המתרחשת בימים שאחרי מלחמת העולם השנייה, ושעוקבת אחר ניצול שואה המצטרף לחבורת נוקמים - יהודים ניצולי שואה שמקדמים תוכנית שאפתנית לנקמה באומה הגרמנית. לצד שחקנים ישראלים כמו מיכאל אלוני ועוז זהבי, מככבים בסרט גם שחקנים גרמנים כמו אוגוסט דיהל ("ממזרים חסרי כבוד") וסילביה הוקס ("הנערה ברשת העכביש").
9 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים חיפה
פסטיבל הסרטים חיפה
מתוך "תוכנית א'"
(צילום: מוש משעלי)
"הבית ברחוב פין" הוא סרט הקולנוע השני של עמיר מנור ("חיותה וברל"), שעליו הוא עובד עוד מ-2013 ושבין היתר פותח במסגרת ה"אטלייה" של פסטיבל קאן. הסרט מתאר את דרכה של אישה נורמטיבית לסצנת הסמים והזנות של התחנה המרכזית בתל אביב, ומככבים בו ניקה באק, אימרי ביטון, ריימונד אמסלם ורמי הויברגר.
9 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים חיפה
פסטיבל הסרטים חיפה
מתוך "הבית ברחוב פין"
(צילום: גיא רז)
עוד במסגרת התחרות, הבמאי רוי קריספל יציג את סרט הביכורים המסקרן שלו, "אבו עומאר", המגולל את סיפורו של אב פלסטיני שמנסה להחזיר לכפר מגוריו את גופת בנו בן השנתיים שמת בבית חולים ישראלי, אך עוצר שהוטל על השטחים מונע ממנו לעשות זאת. יחד עם בחורה ישראלית הריונית שהוא פוגש בדרכו ושמחליטה לסייע לו, יוצא האב למסע סוריאליסטי על מנת להשלים את המשימה העצובה המוטלת עליו. מככבים קייס נאשף, שני ורצ'יק, הילה מצקר ומיקי לאון.
9 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים חיפה
פסטיבל הסרטים חיפה
מתוך "אבו עמאר"
(צילום: מתן בללתי)
הסרט החמישי והאחרון שיתחרה על פרס הסרט הישראלי העלילתי הטוב ביותר הוא "תל אביב" - סרט ביכורים נוסף, הפעם של הקולנוען, יוצר התיאטרון, יזם התרבות והעיתונאי מרט פרחומובסקי, שגם כתב את התסריט (ושיחד עם שותפיו לעשייה גם הפיק וערך). הסרט מתחקה אחר מיכאל ודנה, בני זוג תל אביבים צעירים ונשואים, שמוצאים את עצמם בצומת דרכים בעקבות משבר שמטלטל את עולמם. בסרט משתתפים יורם גוטל, מיטל נר, גל אמיתי, נעמה פרייס, ענת עצמון, אוהד שחר וניר שטראוס.
9 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים חיפה
פסטיבל הסרטים חיפה
מתוך "תל אביב"
(צילום: הלן יאנובסקי)

התחרות התיעודית

במסגרת התחרות התיעודית של פסטיבל חיפה יוקרנו השנה תשעה סרטים, ועוד אחד מחוץ לתחרות. "בין חומות" הוא סרטם הראשון כבמאים של זוג השחקנים מוריס כהן ורותם זיסמן-כהן, והוא עוקב אחר פלוגה ג' של משמר הגבול - פלוגה מיוחדת הכוללת תמהיל של לוחמים ולוחמות מוסלמים, יהודים, צ'רקסים, דרוזים ונוצרים, המופקדים על ניטור העיר העתיקה בירושלים, הטריטוריה הנפיצה ביותר בעיר הבירה.
9 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים חיפה
פסטיבל הסרטים חיפה
מתוך "בין חומות"
(צילום: רועי פרג')
"דיוקן", סרטם של יעל קיפר, רונן זרצקי וכיפאיה עיאיטי, מתאר את חייה של עיאיטי - תושבת עכו, שורדת אלימות במשפחה, שבעלה האלים צפוי להשתחרר מהכלא. היא מציירת דיוקנאות של נשים שנפגעו ונרצחו על ידי בני הזוג שלהן ונפגשת עם משפחותיהם, המעגל השני של האלימות בתוך המשפחה.
9 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים חיפה
פסטיבל הסרטים חיפה
מתוך "דיוקן"
(צילום: רונן זרצקי)
"הלאפ דאנס האחרון" הוא סרטו של ישראל (ישרי) הלפרין ("רקדנית, עמוד, סרט", זוכה פסטיבל דוקאביב 2013), שמלווה את המאבק לסגירת מועדוני החשפנות של תל אביב מנקודת מבטן של החשפניות עצמן, והמתאר את המאבק הציבורי של עובדי תעשיית המין של ישראל - נושא שנוי במחלוקת שזכה להד תקשורתי זעום יחסית בשנים האחרונות. "הריין זורם לים התיכון", סרטו של עופר אבנון (שגם הפיק, צילם, ערך ועיצב את הפסקול) מציע מבט רפלקטיבי על נוכחותה של השואה בחייו כבן לניצולי שואה שהיגר לגרמניה.
סרט תיעודי נוסף שישתתף בתחרות ועוסק במרחב שבין זיכרון השואה לאפקט שלה על הדורות שאחריה הוא "השיבה לברלין" - סיפורו של במאי הסרט בובי לקס (במאי טלוויזיה עתיר ניסיון, שזהו לו סרט ביכורים), שחוזר למולדתו אנגליה לאחר מות אביו ומוצא מזוודה ישנה ומלאה במסמכים המתארים את סיפור משפחתו שנספתה בשואה, סיפור שאביו הסתיר ממנו כל חייו. לאחר שהוא מזמין את חברו מנואל לתרגם עבורו את המסמכים, חושף בפניו החבר כי גם הוא גילה סוד משפחתי אפל: דודו של אביו הוא הבמאי הנאצי ווייט הרלן, יוצרו של סרט התעמולה "היהודי זיס". יחד הם יוצאים למסע לברלין, שם יתגלו סודות נוספים וחברותם תעמוד במבחן.
9 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים חיפה
פסטיבל הסרטים חיפה
מתוך "השיבה לברלין"
(צילום: דוד זריף)
"מרגלים מבית" של הבמאי איציק לרנר עוקב אחר סוכני החטיבה היהודית של השב"כ, אשר מנהלים חיים כפולים והרי-סכנה ומוצאים עצמם מנודים מכל מה שהכירו לאחר תום פעילותם. "על הסף" של יונתן חיימוביץ' מלווה את תומר, שמתמודד עם דיכאון ומסתגר בחדרו כבר כחמש שנים, אך מגשש את דרכו חזרה לחייו כבעל ואב לאחר שנודע לו כי המטפלת שהיוותה לו דמות אם - גוססת.
9 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים חיפה
פסטיבל הסרטים חיפה
מתוך "מרגלים מבית"
(צילום: ירון ויינשטיין)
הבמאי אבי מאור מרזוק יציג בתחרות את סרטו "קלון", שמגולל את תולדות פרשת השחיתות שהתגלתה ב-1977, ושהובילה להתאבדותו של שר השיכון אברהם עופר. בדיעבד, זוהי פרשה שהובילה להעצמת המיאוס הציבורי מהשחיתות השלטונית ושהייתה מהגורמים שהובילו לניצחונו של בגין בבחירות ולעליית הליכוד לשלטון. "שומרי ים המוות" של עידו גלס ויואב קליינמן מלווה שלושה פעילים - שחיין יהודי ופעיל סביבתי, מציל פלסטיני ומומחה אקולוגי מירדן - שהחליטו לחצות בשחייה את ים המלח בצעד אקטיביסטי כדי להעלות את המודעות להתייבשותו כתוצאה מניצול משאביו.
9 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים חיפה
פסטיבל הסרטים חיפה
מתוך "שומרי ים המוות"
(צילום: רם גיל)
מחוץ לתחרות יוקרן הסרט "פתח תקווה" של הבמאית יעל ראובני ("היה שלום פטר שווארץ") שמצייר דיוקן של דור באמצעות מפגש של הבמאית עם בני כיתתה, שהתבגרו בשנות ה-90 וכעת הם בני 40.