האחים שלבי פרצו לחיינו ב-2013 וכמעט מיד התחילו לגרום לצרות, לעשן סיגריות, להשוויץ בגרדרובה שלהם ולשתות אלכוהול. תומאס שלבי הלך והוכיח את עצמו כסופרנו האירי, ורכבת ההרים לא נחה לרגע. היינו איתם בכל הרגעים הלא צפויים: כשהחיים של תומאס ניצלו באופן מפתיע למרות שהיינו בטוחים שהוא גמור, כשהוא איבד את אשתו גרייס, כשכל משפחת שלבי הלכה לכלא, כשאנשים שאהבנו מתו, כשאנשים שחשבנו שמתו התבררו כבועטים וחיים וכשעסקי המשפחה הלכו והתרחבו. "אני לא משלם על החליפות שלי", התרברב תומאס שלבי באוזני אשתו באחד הפרקים, "החליפות שלי הן על חשבון הבית או שהבית יעלה באש". ובכן, העונה השישית והאחרונה מגיעה והבית עומד לעלות באש. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת הפרידה מהשלביז.

מתי ואיפה תשודר העונה האחרונה?

העונה השישית תעלה במלואה בנטפליקס ב-10 ביוני, שישי הקרוב, בעוד שצופים בריטיים יכלו לצפות בה כבר בפברואר השנה, בפרקים שעלו מידי שבוע ב-BBC. גם העונה הזו, כמו אלו שקדמו לה, תכלול שישה פרקים בסך הכול.

מה מבוסס מציאות בעלילה?

אומנם האירועים שמתרחשים בסדרה הם בדיוניים, כמו גם כל הדמויות שמופיעות בה, אבל הפיקי בליינדרז הייתה כנופייה אמיתית ששוטטה ברחובות ברמינגהאם בין 1880 ל-1910. חבריה הגיעו מתוך השכבה הסוציו-אקונומית הנמוכה באזור והם לא בחלו באף ביטוי של שוד, הימורים בלתי חוקיים וסחטנות. הסגנון המאפיין שלהם כלל כובעי בארט שטוחים שנקראו Peaky ובאופן כללי חיבה לאופנה וללבוש מהודר (אליו מתייחסת מילת הסלנג הבריטי Blinders). לפי הסדרה, חברי הכנופיה נהגו לתפור סכיני גילוח לכובעיהם באזור הקודקוד, ששימשו אותם כנשק או אפשרו להם לבצע גילוח ספונטני במקרה שהגיעו עם זיפים לעבודה. בפועל סכיני הגילוח הומצאו רק ב-1903, כלומר לקראת סוף פעילותה של הכנופיה, כך שחבריה נאלצו כפי הנראה להסתמך במציאות על אביזרים חדים אחרים.
4 צפייה בגלריה
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
(צילום: MATT SQUIRE/NETFLIX)

איך נגמרה העונה החמישית?

העונה החמישית החלה עם קריסת שוק המניות שהתרחשה גם במציאות, ב-1929. משפחת שלבי מפסידה לא מעט כסף בעקבות עצה גרועה שהעניק להם כלכלן, במקום לצאת מהשוק לפני הקריסה. מייקל ואשתו, שהיו בארצות הברית באותה תקופה, חוזרים לברמינגהם. תומאס מבטיח למשפחה שערוצי הכנסה נוספים יאפשרו לשבט לשרוד, אבל מייקל חושב שהוא מסוגל לקבל החלטות מוצלחות יותר והקרע בין השניים מתחיל להתהוות. האמון ביניהם הולך ומתערער עד שמגיע לשפל והתרסקות בפרק האחרון, כשפולי נאלצת לבחור בין בנה לבין האחיין שלה, תומאס. בפרק האחרון בעונה החמישית היא מגישה לתומאס את התפטרותה.
בגזרה הנפשית תומאס הולך ומאבד את השפיות שלו ובמקביל חווה חזיונות שהופכים יותר ויותר תכופים, של אשתו המנוחה, גרייס. ואם זה לא מספיק, הבן שלו, פין, מתעקש להיכנס לעסק המשפחתי כמו האחים הגדולים שלו אבל מהר מאוד מתברר שהוא מביא איתו יותר צרות מרווחים. עוד דברים משונים שקרו בעונה הזאת: הבליינדרז משתפים פעולה עם הבילי בויז במישור העסקי, אלפי סולומון מתברר כחי והוא ותומאס מניחים בצד את המחלוקות ומאחדים כוחות נגד אויב חדש - הפשיסט האנטישמי, אוסוולד מוזלי. אלא שההתנקשות במוזלי נכשלת וברקע מהדהדת השאלה מי העז להוליך את תומאס באף?

מי חוזר?

רוב הקאסט, בכיכובו של קיליאן מרפי בתפקיד המרכזי כמובן, יחזור לעונה השישית והאחרונה. השינוי המרכזי הוא היעדרותה של דודה פולי, בגילומה של הלן מקרורי, שנפטרה בשנה שעברה. פולי הייתה דמות משמעותית בקו העלילה של הבליינדרז, שניצחה על מקהלת השלביז והייתה מעורבת בכל העסקים שלהם. מקרורי התמודדה עם מחלת הסרטן שהביאה למותה כשהיא בת 52 בלבד באפריל בשנה שעברה, ממש לפני תחילת צילומי העונה. זה אומר שהבחורים מברמינגהם יאלצו למצוא להם אישה חכמה וקשוחה אחרת שתעמוד מאחוריהם ותניע את הגלגלים. התשובה ככל הנראה תהיה ליזי, אשתו של תומאס שמגלמת השחקנית נטשה או'קיף.
4 צפייה בגלריה
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
(צילום: MATT SQUIRE/NETFLIX)
עם כל החיבה לוותיקים, גם דמויות חדשות זה נחמד. קונרד חאן ("בפטיסט"), ג'יימס פרצ'וויל ("ממלכת החיות") ואמבר אנדרסון ("אמה") יצטרפו בעונה החדשה.

מה מחכה לצופים בעונה השישית?

בינואר 2021 התפרסמה הודעה רשמית מטעם ה-BBC לפיה למרות פרסומים קודמים והבטחות של היוצר סטיבן נייט, העונה השישית תהיה האחרונה בסדרה. הפינאלה של העונה החמישית השאירה את השלביז מפולגים, על הברכיים ומוקפים באויבים, אבל הטריילר כבר הבטיח שלמשפחת שלבי נשארה עוד עסקה אחת אחרונה בקנה.
מכיוון שלספויילריסטים לא תהיה תקומה, נספר על עלילת העונה האחרונה בהחלט לפני הסרט והספין אוף, רק את זה - הסדרה תמשיך מהנקודה שבה הסתיימה העונה הקודמת, עם תומאס שלבי, מעורער אחרי עוד הזיה על אשתו המנוחה, מכוון נשק לראש של עצמו באמצע שדה. כמובן שהעניין הלא פתור מהעונה הקודמת – תעלומת החתול השחור שהונה את תומאס וסיכל את ההתנקשות – יאלץ את המשפחה לאוורר את השורות, וכמו כן השלביז יתמודדו עם האידאולוגיה של מוזלי והחשש שהרעיונות הפשיסטים שלו יתחילו לתפוס תאוצה ברחבי בריטניה.
4 צפייה בגלריה
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
(צילום: MATT SQUIRE/NETFLIX)
התקציר הרשמי של הפרק הראשון מספר שתומאס יוצא לצפון אמריקה, שם האיסור על האלכוהול מזמן לו הזדמנויות חדשות. אולם שם הוא גם ניצב בפני סכנה חדשה מכיוונו של יריב ותיק. כמו כן, כמי שמאמינים באמונות תפלות, השלביז לוקחים מאוד ברצינות חלומות וסימנים שמשגר להם היקום, ונייט הבטיח שהעונה השישית תכלול גם אלמנטים על-טבעיים שיעסקו בנושאים כמו גורל מוכתב מראש או בהטלת קללות. הפרק האחרון בעונה השישית יארך 81 דקות. אנתוני ביירן, במאי הסדרה, נשבע שמדובר בפרק שונה מכל מה שעשו בעבר וש"זה מרגיש כמו סרט קולנוע", אז כדאי להגיע מוקדם ולתפוס מקום טוב על הספה.
4 צפייה בגלריה
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
מתוך "כנופיית ברמינגהם" 6
(צילום: MATT SQUIRE/NETFLIX)

מה אנחנו יודעים על הסרט?

הפקת סרט הקולנוע המיועד, שלמעשה יחליף את העונה השביעית המבוטלת ויסגור סופית את עלילותיה של משפחת שלבי, אמורה להתחיל בשנה הבאה, 2023. בפאנל שנערך בפסטיבל BFI London Film באוקטובר שעבר חשף נייט שהסרט יצולם בברמינגהם. הוא הוסיף כי ייתכנו "סדרות לוויין ליקום ה'פיקי בליינדרז'", והוסיף שהוא לא מחבב את הביטוי "ספין אוף", אבל אם וכאשר יהיו סדרות כאלו בכלל לא בטוח שהוא יהיה זה שינהל אותן מאחר והוא נוטה "להעביר את השרביט הלאה". ההתנצלות מתקבלת.

ועכשיו גם אתם יכולים להיות תומאס שלבי

לאחרונה העלה מותג הוויסקי האירי "בושמילס" פוסט בעמוד האינסטגרם שלו, שבו נרמז שהחברה עומדת לשתף פעולה עם לא אחרים מאשר תאגיד שלבי בע"מ. "הלוואי והיינו יכולים לספר יותר אבל אתם יודעים, ההוראות מטומי..". שבועיים לאחר מכן הסכים המותג להודות ששיתוף הפעולה הוא עם חברת ההפקה של הסדרה, ומהדורת הוויסקי תשוחרר במקביל לעונה האחרונה. הבקבוק עוצב כמו בקבוקי הוויסקי שהיו בשימוש בעידן הפריחה של הפיקי בליינדרז המקוריים והתווית מכילה גם ציטוט של תומאס "ויסקי הוא מי-אמת, הוא אומר לך מי אמיתי ומי מזויף". הוויסקי הזה יעלה לכם 30 דולר והיצרן מדגיש שאת שעון הכיס תיאלצו להשיג בעצמכם. לונג ליב דה שלביז!