עם תום השימועים לפני פיטורים של 55 מתוך 62 זמרי מקהלת האופרה הישראלית, ואחרי שחבריהם לבית האופרה שלחו מכתבים להנהלה בדרישה לעצור את הפיטורים, מגיעה המחאה לשלב האקטיבי שלה בהפגנה שהתקיימה היום (ד') ברחבת בית האופרה בתל אביב. באופן סמלי, זמרי המקהלה המוחים בחרו לעשות זאת באמצעות ביצוע של קטע האופרה "שירת העבדים העבריים" בניצוחו של ישי שטקלר, מתוך המערכה השלישית של "נבוקו" מאת ג'וזפה ורדי. צפו בקטע מתוך המחאה:
זמרת המקהלה נטשה דיגורה, שנדרשה להגיע לשימוע השבוע, הסבירה את הבחירה בקטע: "הרגשתי כמו עבד בזמן שעבדתי במקהלה. הנהלת האופרה לא התייחסה אלינו, לא העריכה את העבודה והניסיון שלנו ואת הרצון לעבוד. הקדשנו את חיינו. רצינו לעבוד פה ולשמר את התרבות של מדינת ישראל. קיצצו לנו שעות וקיבלנו משכורת מינימום, לפעמים מתחת למשכורת מינימום - 3,000 שקל בחודש. לי אישית זה גרם למצוקה. נהייתי רעבה ופשוט לא היה לי מה לאכול".
2 צפייה בגלריה
מקהלת האופרה הישראלית
מקהלת האופרה הישראלית
מקהלת האופרה הישראלית במחאה
(צילום: מקהלת האופרה הישראלית)
"בדומה לעבדים העבריים עליהם נכתבה היצירה במקור, גם זמרי המקהלה מבכים את חורבן הבית, בית האופרה", מסר משה הס, מזמרי המקהלה שעברו שימוע וחבר בוועד מקהלת האופרה הישראלית, "עבדים הם מי שמשתכרים 50,000 שקלים לשנה בממוצע, ומפוטרים על ידי מי שמשתכר כ- 50,000 שקלים לחודש. עבדים הם מי שלא עולים לקופת האופרה אף לא שקל אחד מה-12 במרץ ולא יעלו לה עד יוני 2021 לפחות. רק אתמול הודיע משרד התרבות כי יועבר סיוע נוסף לאופרה הישראלית, המוסד התרבותי המתוקצב ביותר, של 10 מיליון שקלים. ובמקום לסייע לעובדיו, או יותר נכון עבדיו, הוא בוחר לפטר את אומניה ומתכוון לפעול במתכונת של עובדי מנהלה בלבד, ללא אמנים. שר התרבות חילי טרופר, האם לכך התכוונת כשנאבקת להשיג תמיכה כלכלית נוספת למען מוסדות התרבות? האם במשמרת שלך כספי הסיוע ילכו להנהלה, לארנונה ולקירות, ולא לאמנים שלה? זהו תקדים מסוכן שאתה יכול למנוע, כאן ועכשיו".
2 צפייה בגלריה
מקהלת האופרה הישראלית
מקהלת האופרה הישראלית
שרים את "שירת העבדים העבריים"
(צילום: מקהלת האופרה הישראלית)
מהאופרה הישראלית נמסר בתגובה: "מוסדות התרבות ברחבי העולם, כמו גם האופרה הישראלית, מתמודדים בימים אלו עם מציאות חדשה ומורכבת, שאין לדעת מתי תסתיים. שורה של מקרים ברחבי העולם מלמדת כי שיעורי ההדבקה בקרב זמרי מקהלה הינם גבוהים ביותר. רק לאחרונה בעקבות חידוש הופעות אופרה בסט. פטרסבורג בהשתתפות מקהלה, נרשמה הדבקה של יותר ממחצית מהמשתתפים. כדי להגן על בריאותם של כל המשתתפים בהפקות האופרה ושל עובדי האופרה, החליטה האופרה הישראלית לקיים בעונה הקרובה אך ורק הפקות ללא מקהלה. מצב זה עלול להימשך גם בעונה 21/22 במידה שהקורונה לא תחלוף. לאור העובדה שלא ברור מתי ניתן יהיה לשוב ולהעלות הפקות עם מקהלה, החליטה האופרה הישראלית להעביר כבר כעת לזמרי המקהלה את כל הכספים שהצטברו לזכותם, ובכלל זה את פיצויי הפיטורין, וזאת על מנת לסייע להם להתמודד עם הקשיים הנובעים מאי העסקה במשך תקופה כה ארוכה. מהלך זה נעשה בשקיפות וברגישות מתוך מטרה לסייע לזמרים ככל הניתן בתקופה קשה זו. חשוב לציין, כי למרות שבתי אופרה רבים בעולם בחרו לבטל כליל את עונת 20/21 בעקבות משבר הקורונה, האופרה הישראלית החליטה לקיים את העונה עם שש הפקות חדשות שיספקו תעסוקה למספר רב של אמנים ועובדים, כולל: סולני אופרה, נגנים, מלחינים, במאים, מעצבים, מנהלי הצגה, צוותי הפקה, במה ותאורה ועוד רבים אחרים. אנו מקווים שמשבר הקורונה יחלוף בחודשים הקרובים ושנוכל בעונה הבאה לשוב ולהעלות הפקות בהשתתפות מקהלה".