השחקנית והזמרת היוונייה אירן פאפאס הלכה לעולמה היום (ד') בגיל 93.
פאפאס, שנולדה בשם אירן ללקו, הייתה מגדולי השחקנים והשחקניות של הקולנוע היווני, ואף כיכבה בשלל סרטים מחוץ למולדתה, רבים מהם בהוליווד. לתודעה הבינלאומית היא קפצה אחרי שכיכבה בדרמת הפעולה "תותחי נברון" (1961) לצד גרגורי פק ואנתוני קווין. ב-1964 כיכבה שוב לצד קווין ב"זורבה היווני", סרטו של מיכאל קאקויאניס שהפך ללהיט בינלאומי.
2 צפייה בגלריה
אירן פאפאס
אירן פאפאס
אירן פאפאס
(AP)
פאפאס שבה לעבוד עם קאקויאניס פעמים רבות בהמשך הקריירה שלה, בין היתר בסרט התקופתי "האישה הטרויאנית" לצד קתרין הפבורן, שם גילמה פאפאס את הלנה מטרויה. היא גם כיכבה בסרטים על פי הטרגדיות היווניות הקדומות - "אנטיגונה" (1961) ו"אלקטרה" (1962). בסך הכל שיחקה פאפאס ביותר מ-50 סרטים, האחרון מהם ב-2004.
בנוסף, ניהלה פאפאס גם קריירה מוזיקלית. ב-1969 שחררה את אלבום הבכורה שלה, ועד 1986 הוציאה שלושה אלבומים נוספים, בהם שיתפה פעולה עם המלחין מיקיס תאודריקיס ("זורבה היווני") שהלך לעולמו לפני כשנה, והיוצר והמלחין ואנגליס שהלך לעולמו בחודש מאי האחרון.
2 צפייה בגלריה
אירן פאפאס
אירן פאפאס
אירן פאפאס
(AP)
פאפאס התחתנה ב-1947 עם הבמאי היווני אלקיס פאפאס, אולם בני הזוג התגרשו ארבע שנים מאוחר יותר. ב-1954 פגשה את השחקן האמריקני מרלון ברנדו וניהלה עמו רומן - עובדה שחשפה רק 50 שנה מאוחר יותר, אחרי מותו של ברנדו. "הוא היה התשוקה הגדולה של חיי", סיפרה. ב-1957 התחתנה פאפאס עם המפיק חוזה קוהן, אולם בני הזוג נפרדו זמן לא רב לאחר מכן. ב-2013 החלה פאפס לסבול מתסמינים של מחלת האלצהיימר.
במקביל לקריירה הקולנועית והמוזיקלית, פאפאס הייתה פעילה פוליטית, ונודעה כתומכת של המפלגה הקומוניסטית ביוון. בין 1967 ל-1974, כאשר משלה ביוון דיקטטורה צבאית, פאפאס התנגדה לה ציבורית וחיה מחוץ למדינה, בין היתר ברומא ובניו יורק.