טקס האוסקר ה-96 צפוי להתקיים הלילה (בין ראשון לשני) בלוס אנג'לס, וכשברקע מתחוללת מלחמת ישראל-חמאס, מיצג וידאו למען השבת החטופות והחטופים יוקרן על גבי בניין מחוץ למקום שבו מתקיים הטקס הנחשב.
במיצג Don’t Forget #HerToo, שיצר אמן הווידאו שי פילר במסגרת יום האישה הבינלאומי, התבקשו 19 נשים להיכנס לחדר דמוי שבי במטרה להראות לעולם כיצד נראים כעת חייהן של 19 ישראליות המוחזקות בעזה. הפרויקט הוקרן על חזית הקונסוליה הישראלית בניו יורק, לאחר מכן בסוהו, והערב, כאמור, יוקרן מול האולם שבו יתקיים הטקס כדי לנסות להעלות גם שם את נושא החטופים לסדר היום הציבורי.
"הסרט שלהם זו המציאות שלהם. בזמן שטקס פרסי האוסקר יתקיים הערב - נזכיר לעולם ובעיקר לשחקני הוליווד שיש עדיין 134 חטופות וחטופים שעוברים זוועות בשבי חמאס. אסור לשכוח אותם", אמר פילר, איש תוכן וקריאייטיב, המתמקד כיום ביצירת תכנים חברתיים במרחבים ציבורים בארץ ובעולם. "סוגיית החטופים תהיה בראש סדר היום הבינלאומי. כל מי שצופה בזה חוטף אגרוף לבטן ומבין שאסור להתעלם מהם. כל דקה שהם שם - הם עוברים התעללות".
לטובת יצירת הווידאו, 19 נשים התבקשו להגיע ללוקיישן ולפרויקט שהן אינן מכירות. עם הגעתן ליום הצילום, הן התבקשו ללמוד ולהכיר את החטופה שבשמה הן נכנסות לחדר המדמה שבי. רק לאחר שהיו מוכנות מרצון להשתתף בניסוי, הן נכנסו לחדר מצולם שמדמה את המציאות בשבי. בתום שעה בחדר, הן התבקשו להסתכל למצלמה ולהביע באמצעות העיניים שלהן את הרגש. יש לציין כי לנשים התאפשר לצאת מהחדר בכל רגע נתון.
היצירה Don’t Forget #HerToo, נוצרה מתוך הזעקה של החטופות ושואבת השראה ממהפכת MeToo שהחלה לפני כמה שנים, ושבמסגרתה נשים חשפו את ההתעללות וההטרדה שחוו מגברים לאורך השנים. היצירה ממחישה כיצד אותן נשים חלוצות ומנהיגות שהיו מספיק אמיצות כדי לזעוק את כאבן האישי, לא אמיצות מספיק לצעוק את זעקתן של אחרות.
כשהיא מתמקדת בנקודת הזמן הנוכחית, היצירה יוצרת ניגוד בין הצופים בסביבה העירונית המשגשגת והנוצצת בלוס אנג'לס, לבין ה'עכשיו' של הנשים השבויות בסביבה המאיימת והמפחידה שנכפתה עליהן בשבי.
2 צפייה בגלריה
טקס פרסי האוסקר ה-96
טקס פרסי האוסקר ה-96
טקס פרסי האוסקר ה-96
(צילום: PEDRO UGARTE / AFP)
המיצג אינו האזכור היחיד למלחמה שצפוי להתקיים בטקס, כשמוקדם יותר היום פורסם כי ארגונים פרו-פלסטיניים ופרו-הפסקת אש הכריזו שיקיימו צעדת מחאה תחת הסיסמה "אין פרסים בזמן רצח עם", אך באקדמיה לקולנוע מוכנים לקראתם - על פי אתר "דדליין"."אנחנו מודעים היטב למפגינים, ויש לנו כמה תרחישי גיבוי שנוכל להפעיל במהירות במידת הצורך", התייחס לנושא גורם ביטחוני בכיר שעובד באקדמיה לקולנוע. "אנו עובדים יחד עם השותפים שלנו במשטרת לוס אנג'לס, ולא צופים בעיות או עיכובים עבור האורחים או המועמדים", הוסיף בעודו מתבונן במתחם המגודר והשמור בכבדות סביב תיאטרון דולבי שבו עתיד להתקיים הטקס.
הדברים מגיעים לאחר שכמה ארגונים פרו-פלסטיניים ופרו-הפסקת אש - בהם "קולנוענים למען פלסטין" ו-"SAG AFTRA (איגוד השחקנים) למען הפסקת אש" - הכריזו כי יתכנסו לצעדת מחאה ברחובות לוס אנג'לס לפני הטקס, תחת הסלוגן "אין פרסים בזמן רצח עם". על פי פרסום ב"הוליווד ריפורטר", המארגנים צופים כמה מאות משתתפים שיגיעו במטרה לצעוד, לחסום ולשבש את האירוע, בדרישה להפסקת אש מיידית וקבועה. עוד הם קוראים להפסקת "המצור על עזה וכיבוש פלסטין".
בהצהרה משותפת שפרסמו ברשתות החברתיות ארגון "קולנוענים למען פלסטין" יחד עם "ארגון קול יהודי למען שלום", כתבו: "תעשיית הבידור לא תסיח את דעתנו. נמשיך לקרוא להפסקת אש קבועה ולשחרור פלסטינים. בואו נתגייס ונצא לרחובות כדי להראות שאנחנו מסרבים להסיט את המבט מרצח העם המתמשך הזה! הפסקת אש עכשיו!".
2 צפייה בגלריה
ההזמנה לצעדת המחאה שפרסמה ברשתות החברתיות
ההזמנה לצעדת המחאה שפרסמה ברשתות החברתיות
הזמנה לצעדת המחאה שפורסמה ברשתות החברתיות
(צילום מסך מתוך האינסטגרם)
פרטי תוכנית הפעולה של מארגני הטקס למניעת הפרעות מצד מפגינים אינם ידועים בשלב זה. עם זאת, על פי "דדליין" נראה שהכוונה היא לנווט את האורחים והמשתתפים הרחק מהמפגינים ולאפשר להם ללכת על השטיח האדום, שמכוסה באוהל, ללא הפרעה.
מהאקדמיה לא נמסרה תגובה רשמית בנוגע להיערכות הביטחונית לטקס, אולם במשטרת לוס אנג'לס כן מבהירים מעט בנוגע להיערכות. "השוטרים עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם מארגני האירוע וסוכנויות אבטחה, ומיישמים אמצעים מקיפים כדי להבטיח חוויית אוסקר בטוחה לכולם", אמר מפקד משטרת לוס אנג'לס, "משטרת לוס אנג'לס מתגברת את האבטחה כדי למנוע שיבושים על ידי מפגינים ולהבטיח הגעה וכניסה בטוחה של אורחים למקום האוסקר, לצד שמירה על סביבה מאובטחת לאירוע". כמו כן, הוא הוסיף כי הם קיימו שיחות עם המפגינים כדי לוודא שזכותם להתאסף ולהתנגד תכובד.
יחד עם הסלוגן "בזמן שאתם צופים - פצצות נופלות", המפגינים צפויים לנסות לצעוד דרך הוליווד מאולם הסינרמה לטקס האוסקר. אם הצעדה אכן תתרחש, המפגינים עשויים להיתקל במחסומים, בגדרות וביותר מ-1,000 אנשי אבטחה - בהם שוטרים ואנשי ביטחון מטעם האקדמיה לקולנוע, כך על פי מקורות.
זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה מפגינים פרו-פלסטיניים פוקדים אירועי תרבות. בינואר האחרון נרשמה מחאה בפסטיבל סאנדנס, שבה השתתפה גם כוכבת "הצעקה" מליסה בררה שפוטרה מהזיכיון בעקבות פוסטים שקראו לפעולות ישראל ברצועה "רצח עם". גם בפסטיבל ברלין, שהתקיים בחודש שעבר, נרשמו מחאות ואף נאומי קבלה שבהם גינו את ישראל.
פורסם לראשונה: 10:26, 10.03.24