הבמאי והתסריטאי האיראני ג'פאר פנאהי, מגדולי הקולנוענים באיראן, נעצר היום (ב') על ידי השלטונות - כך לפי דיווחי סוכנויות הידיעות. פנאהי (61) היה בדרכו למשרד התובע בטהרן שם ביקש לברר על אודות מצבו של ידידו, הבמאי מוחמד ראסולוף, אשר נעצר בשישי האחרון יחד עם הבמאי מוסטפה אל-אחמד.
1 צפייה בגלריה
ג'עפר פנאהי
ג'עפר פנאהי
ג'פאר פנאהי
(gettyImages/ASSOCIATED PRESS)
ראסולוף ואל-אחמד נעצרו באשמת קשרים עם קבוצות אופוזיציה מחוץ לאיראן, לאחר שחתמו על עצומה ברשתות החברתיות הקוראת לכוחות הביטחון להניח את נשקם. יחד איתם נעצר גם סגן שר הפנים לשעבר, מוסטפא טאג'זאדה, והפעיל הפוליטי מוחמד רזא ג'לאיפור. העצומה שעליה חתמו ראסולוף ואל-אחמד, ויחד איתם לפחות 70 אנשי קולנוע איראניים נוספים, הגיעה בעקבות המחאה שהתפשטה בערי איראן בשבועות האחרונים - לאחר שקריסת בניין עלתה בחייהם של למעלה מ-40 אזרחים, והשלטונות התעמתו עם אזרחים שהפגינו נגד השחיתות השלטונית.
עבור פנאהי, כמו ראסולוף, זהו לא המעצר הראשון על ידי השלטונות. ב-2010 נשלח פנאהי לשש שנות מאסר בית לאחר שהשתתף בהפגנות נגד הממשל, ונאסר עליו לביים סרטים במשך 20 שנה. גם ראסולוף, אשר נעצר במקביל לפנאהי, נשלח לשש שנות מאסר, שבהמשך הומתקו לשנה אחת. אולם ב-2011, למרות האיסור שהושת עליו, ביים פנאהי את הסרט "זה לא סרט", וב-2015 ביים את הסרט "טקסי", אשר זכה בפרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין.