אחד הדברים ששחקנים לרוב מוטרדים ממנו במהלך צילומים, ומתראיינים עליו בהרחבה לאחר מכן, הוא הנטייה "לקחת את הדמות שלהם הביתה". קיילי קווקו (שמוכרת בעיקר כפני מ"המפץ הגדול"), נאלצה להתמודד עם גרסה מורחבת של האתגר הזה במהלך צילומי העונה השנייה של הסדרה בכיכובה מבית HBO מקס, "הדיילת" (שעולה ב-24 באפריל ב-HOT). מי שמכיר את קאסי באודן, הדיילת התזזיתית שנאבקת באלכוהוליזם בגילומה של קווקו, יודע שמדובר באישיות מאתגרת ממילא. בעונה השנייה, באודן הפיכחת פוגשת ב"ארמון הנפש" שלה (Mind Palace) - מושג שהתסריטאים השאילו מקולגה בשם שרלוק הולמס - לא פחות מארבע גרסאות שונות של עצמה. כל אחת מהן מייצגת חלק באישיות שלה, ואם זה לא מספיק - הן מייצגות דווקא את החלקים שהיא מתעבת. נראה אתכם חוזרים עם זה הביתה כל יום.
7 צפייה בגלריה
קיילי קווקו
קיילי קווקו
"יש שם הרבה מטען רגשי". קיילי קווקו
(צילום: AP)
"זה היה הרבה יותר קשה לשחק את קאסי שנמנעת מאלכוהול ולא כל כך מחבבת את עצמה, ובנוסף לכך לשחק גם את שאר ה'קאסיות' שרובן סובלות משנאה עצמית, שזה משהו שאני עובדת עליו בעצמי, כקיילי", אומרת קווקו בריאיון ל-ynet שנערך לרגל עליית העונה השנייה. "זה היה לא פשוט לגלם חמש דמויות שכולן סובלות מהרס עצמי וללכת עם זה הביתה, יש שם הרבה מטען רגשי. ניסיתי לנקות את זה ממני אבל זה קצת חלחל, בגלל זה ניסיתי כל הזמן להוסיף (בסדרה, ס"ש) את השורות הקומיות, את המקומות המוזרים, את ההבעות - כדי לאזן את הכובד הזה".
אם עדיין לא ביקרתם בעונה הראשונה של הסדרה, אל תהססו להיעזר בשירותי האמלו"ק שלנו. בתסריט, שנכתב על פי ספר של כריס בוג'ליאן, מככבת קאסי, אלכוהוליסטית מתפקדת שעובדת כדיילת. בטיסה לבנגקוק היא מעניקה שירות לבחור בשל אלכס, שמביא איתו את כל החבילה - כסף, קסם, יופי ואוצר מילים מרשים. היא מפלרטטת איתו ומסיימת את הלילה אצלו בסוויטה, רק כדי להתעורר בבוקר ולגלות שהגרון שלו שוסף ושהיא עצמה מרוחה בדם שלו. בהיותה הבחורה המעט לא שפויה שהיא, קאסי מתקשה לחשוב בהיגיון. היא מטשטשת עקבות, נמלטת מהזירה ובהמשך מתמקדת בניסיון להדחיק את הכול בעזרת חברה הטוב - האלכוהול. מפה לשם היא מתקרבת לפתרון התעלומה סביב זהות הרוצח של אלכס, וגם לפתרון השריטה האישית שלה, וכל זה בדרמה קומית מהודקת, פוצעת ואינטנסיבית, שהתחבבה על מבקרים וצופים כאחד - ואף קיבלה שלל מועמדויות בטקס פרסי האמי האחרון (אולם זכתה רק בפרס על נעימת הפתיחה הטובה ביותר).
את העונה הראשונה יזמה קווקו עצמה באמצעות חברת ההפקה שהקימה. היא זיהתה את הפוטנציאל שבספר, רכשה את הזכויות, בחרה את הבמאי והתסריטאים וליהקה את עצמה לתפקיד הראשי. בעונה השנייה, לעומת זאת, התסריט נכתב מאפס. "אגב, גם חלק גדול מהעונה הראשונה היה מומצא", מדייק סטיב יאקי, השואו-ראנר של הסדרה בעונה הראשונה, שגם עיבד וכתב חלק מהפרקים. "בספר לא היה את 'ארמון הנפש' שאליו קאסי הולכת ופוגשת את אלכס, ולא היו הפלאשבקים לעבר שלה. אבל האלכוהול היה נוכח, ומכיוון שבסוף העונה הראשונה קאסי הייתה פיכחת בדיוק יום אחד, ידענו שאנחנו רוצים לבחון איך זה יהיה עבורה לאסוף את החיים שלה מחדש ולחיות אותם בלי אלכוהול".
לכתבות מגזין טלוויזיה נוספות:
"בעצם קאסי הייתה אלכוהוליסטית מתפקדת, מה שאומר שלמעשה היא הייתה במצב הכי גרוע שלה כשהיא לא שתתה", מוסיפה קווקו. "השתייה היא זו שהחזיקה אותה בחיים. בעונה הזאת זה נלקח ממנה והיא הייתה מדוכאת, משהו היה חסר לה והיא ניסתה למלא אותו עם הרבה דברים אחרים, אבל היא לא באמת הלכה עמוק פנימה או התמודדה עם עצמה. גם אני הייתי בדיכאון ואני יודעת איך זה מרגיש, ובעצם 'שאבתי' את הדמות שלה משם".
באיזה מצב היא מבחינה רגשית בעונה השנייה? "אני יכולה לומר בזהירות שהיא לא במקום כל כך מדהים. אנחנו מתחילים כשהיא במקום הכי טוב, אוכלת בריא, יש לה חבר חדש, היא ב'אלכוהוליסטים אנונימיים', עובדת בעבודה חדשה - הכול נראה מצוין ונפלא על פני השטח, אבל מהר מאוד אנחנו מגלים שהיא נאבקת בשדים לפחות כמו בעונה הראשונה, אם לא יותר. היא עושה הצגה בשביל כולם אבל האדם שהיא צריכה להתמודד איתו הוא היא עצמה".
7 צפייה בגלריה
מתוך "הדיילת", עונה שנייה
מתוך "הדיילת", עונה שנייה
פוגשת גרסאות שונות של עצמה. מתוך "הדיילת", עונה שנייה
(צילום: באדיבות HOT ו-NEXT TV)
כדי להמחיש את ההתמודדות הזאת הוחלט שב"ארמון הנפש", אולי המוטיב החשוב ביותר בסדרה בעונה השנייה, תפגוש כאמור קאסי את עצמה. בפעם הראשונה שהיא חוזרת לשם היא פוגשת את קאסי "שמלת הזהב", נערת המסיבות שהיא הייתה לפני שהפסיקה לשתות, שניגשת אליה עם כוסית מלאה ואומרת לה, "את מי בדיוק חשבת שתפגשי פה, עוד בחור לוהט ומת?".
לגלם חמש דמויות בסדרה אחת זה בטח מעורר חרדה. "לגמרי, וגם אני לא התמודדתי עם זה כל כך טוב", אומרת קווקו וצוחקת. "לא הלכתי לשום מקום בלי האוזניות והמוזיקה שלי. לכל דמות הייתה לי מוזיקה שונה, ושמעתי את זו שמתאימה לדמות שגילמתי באותו יום. קאסי הניהיליסטית שמעה דברים מאוד כבדים ומוזרים, וקאסי 'עתיד מושלם' הייתה בעניין של מוזיקה קלאסית. לכל דמות יש אישיות משלה ובעיות משלה, אפילו ל'עתיד מושלם', שהיא בדיחה, כן? אף אחד לא מאמין שיש באמת עתיד מושלם. היינו צוחקים שהיא הכי דפוקה מכולן".
ומבחינה טכנית? "מבחינתי במקרה הזה הבורות הייתה הברכה", אומרת נטלי צ'יידז, שחולקת את כיסא השואו-ראנר עם יאקי בעונה השנייה. "לא היה לנו מושג כמה קשה יהיה לצלם את זה. דיברנו עם המפיק של 'אורפן בלאק' (סדרת מדע בדיוני קנדית, ס"ש), כי יש להם משהו דומה בתסריט והשתמשנו באותה שיטת צילום שלהם, והוא אמר לנו 'רק בעונה השלישית התחלנו להשתלט על זה', ואנחנו חשבנו לעצמנו, 'אוי לא, לאן נכנסנו'".
יאקי: "אני חושב שידענו שזה הולך להיות סיפור מבחינת ההפקה, אבל חשבנו גם שמבחינה יצירתית זה שווה את זה".
7 צפייה בגלריה
מתוך "הדיילת", עונה שנייה
מתוך "הדיילת", עונה שנייה
"לכל דמות הייתה לי מוזיקה שונה", אומרת קווקו. מתוך "הדיילת", עונה שנייה
(צילום: באדיבות HOT ו-NEXT TV)

הסטירה של שרון סטון

אחד הליהוקים המעניינים של העונה השנייה הוא של השחקנית שרון סטון לתפקיד אמה המנוכרת של קאסי. המזל האיר פנים לאנשי "הדיילת", ועוד בטרם הסתיימה העונה הראשונה הובא לידיעתם שהשחקנית המוערכת בת ה-64 אוהבת מאוד את הסדרה ותשמח לקחת בה חלק. סטון, שבאוטוביוגרפיה שלה חשפה התמודדות עם אם מנוכרת ואלכוהוליזם משפחתי, מביאה לדברי יאקי פרספקטיבה ייחודית לדמות, ליסה, ומחדדת את המערך הרגשי בין שאר הדמויות.
למעשה היא אפילו הביאה קצת משלה - בסצנה מסוימת בת תשע דקות, שבה נקלעות קאסי ואמה לעימות, ליסה מפרגנת לקאסי סטירה מצלצלת. הסטירה, מתברר, לא נכתבה ואף לא נרמזה בתסריט. "זאת הייתה סצנה פראית, שנכנסה בשלמותה", חושפת קווקו, "והסטירה הייתה לגמרי תוספת של סטון. היא הגיעה משום מקום והתגובה שלי הייתה לגמרי אמיתית. זה היה כל כך גאוני מצידה. אחר כך היא הגיעה וחיבקה אותי ושאלה אם אני בסדר, אבל זה היה חלק מהתוכנית שלה. זאת אמא מתעללת. זה היה רגע מאוד אמיתי".
7 צפייה בגלריה
"הסטירה הייתה לגמרי תוספת שלה". שרון סטון
"הסטירה הייתה לגמרי תוספת שלה". שרון סטון
"הסטירה הייתה לגמרי תוספת שלה". שרון סטון
(צילום: AP)
עוד ליהוקים חדשים שיצטרפו לעונה השנייה הם מיי מרטין ("מיי וג'ורג'") בתפקיד דיילת-קולגה של קאסי, וזושה מאמט (שושנה מ"בנות") בתפקיד אנני, החברה הטובה שלה. לצידם מככבים גם גריפין מת'יוז הנהדר בתפקיד שיין, דייל וחבר לשעת צרה של קאסי, ורוזי פרז, שמגלמת את מייגן, דיילת-קולגה, שמתמודדת עם השלכות מעשיה מהעונה הקודמת. את היחסים עם קווקו, שבעונה הזאת ממלאת כל פונקציה אפשרית על הסט, מגדירים הקולגות שלה כאידיאליים. "היינו כל כך לחוצים לפני שהצטרפנו, כי מה אם הבן אדם הוא סיוט?", מודים מרטין, הנון-בינארים, "אתה אף פעם לא יכול לדעת. אבל מהר מאוד הבנו שהיא טבעית, מצחיקה ומקצועית".
"ניסינו למצוא הומור בסצנות שהן בעצם לא מצחיקות", מספר מתיוז', "וזה קצת מה שהסדרה עושה - מנסה למצוא הומור בטרגדיה. אבל אני חושב שהיא (קווקו, ס"ש) ניווטה את העונה הזאת נהדר, כי המסע הרגשי שלה בהתמודדות עם הפיכחות מרגיש מאוד אמיתי, וזה משהו שאתה לא רוצה לטעות בו בטלוויזיה. היא הגיעה מאוד מודעת לעובדה שהיא צריכה לחשוף אפילו עוד מהנפש שלה".
7 צפייה בגלריה
מתוך "הדיילת", עונה שנייה
מתוך "הדיילת", עונה שנייה
המינון הנכון של אבסורד וכאב. מת'יוז (מימין) וקווקו מתוך "הדיילת", עונה שנייה
(צילום: באדיבות HOT ו-NEXT TV)
גם בעונה הזאת נשמר ה-DNA הייחודי של "הדיילת", זה שהפך אותה לבולטת בנוף הטלוויזיוני העמוס, עם הריקוד המקסים שהיא רוקדת במעברים בין קומדיה לטרגדיה. קאסי היא ללא ספק דמות טרגית, והבחירה של קווקו לגלם אותה תוך כדי שימוש ביכולות הקומיות שלה מייצר את המינון הנכון של אבסורד וכאב, כזה שמניע את העלילה וחודר אל הלב. "היא לא שפויה", מסבירה קווקו, "והבחירות שלה לא שפויות, וזה מצחיק".
"אנחנו אוהבים להפתיע את הצופה שלנו עם רגשות עמוקים, אינטנסיביים ומפתיעים", מוסיף יאקי. "צוות השחקנים שלנו הוא מהתחום הקומי, אבל יש להם גם כלים דרמטיים מאוד אפקטיביים, וככה אנחנו יכולים לשחק עם כל הכלים בארגז שלהם".
7 צפייה בגלריה
מתוך "הדיילת", עונה שנייה
מתוך "הדיילת", עונה שנייה
"היא לא שפויה, וזה מצחיק". מתוך "הדיילת", עונה שנייה
(צילום: באדיבות HOT ו-NEXT TV)
איך אתם מתמודדים עם המעברים בין קומדיה לטרגדיה? מת'יוז: "אני חושב שאחד הדברים הכי חשובים שלמדתי בבית ספר למשחק הוא שקומדיה היא דרמה. הדמות בקומדיה לא יודעת שהיא מצחיקה. היא בדרמה של החיים האמיתיים שלה. אף אחד שם לא מנסה להיות מצחיק, זה לא סיטקום עם פאנץ' שמשוגר אחת לכמה שניות. אנחנו עושים כל כך הרבה טייקים לכל סצנה, ובכל אחת אתה מנסה משהו שונה והעורך יבדוק מה הכי עובד ויחבר את זה ביחד".
פרז: "אני אוהבת להיות מצחיקה ואני אוהבת להיות דרמטית אז זה שילוב מושלם בשבילי. הדרך שבה החלטתי לשחק את מייגן היא פשוט להיות היא, ולתת לאבסורד של הסיטואציה להביא את התגובה הקומית שהיא צריכה. אם הייתי יותר מדי קומית היא הייתה הופכת לקריקטורה. אבל היו כל כך הרבה סצנות וטייקים שהרסתי, ויסלחו לי שאר השחקנים, פשוט כי לא יכולתי להפסיק לצחוק".
בפרק הראשון של העונה החדשה מגלים הצופים (זהירות, ספוילר לפניכם) שקאסי לא רק פתחה בחיים חדשים ועברה ללוס אנג'לס, אלא גם מתחזקת קריירת משנה כסוכנת של ה-CIA. אחרי צפייה בפרקים הראשונים, קשה שלא לתהות איך למען השם ה-CIA גייס בחורה כמו קאסי. "אני חושב שעד סוף העונה אנחנו נצדיק את זה לחלוטין", מסביר יאקי, "היו לנו יועצים עם רקע בשירותי מודיעין שעבדו איתנו העונה, ולמרות שמה שקורה בעונה הזאת הוא בבירור לא התנהגות של סוכן, ההתנהגות שלה בשנה הראשונה שלה כסוכנת היא בדיוק סוג האדם שהם ייקחו. דיילת בינלאומית עם אישיות הרפתקנית והתעלמות מסמכות היא למעשה משהו שהם מחפשים בסוכנים שלהם".
7 צפייה בגלריה
מתוך "הדיילת", עונה 2
מתוך "הדיילת", עונה 2
"אישיות הרפתקנית והתעלמות מסמכות היא מה שמחפשים בסוכנים חשאיים". מתוך "הדיילת", עונה 2
(צילום: באדיבות HOT ו-NEXT TV)
האם היחס שלכם לדיילות השתנה מאז הסדרה? פרז: "כן, השתנה בצורה דרסטית. אני לעולם לא ארצה להטריד אותן יותר בטיסה. ואני גם מנסה לראות את הדרמה מאחורי הווילון, מי מחבב את מי, מי מתעב את מי, מי שוכב עם מי, ולצפות באינטראקציות שלהן עם הנוסעים".
מת'יוז: "אני צופה בהן מהרגע שאני עולה למטוס כי אני עכשיו יודע שיש להן חיים שלמים. ובגלל הסדרה אני מנסה לראות אם הן מדברות עלינו, הנוסעים, ואני שואל את עצמי גם מי יכול להיות בתפקיד חשאי. אני לא חושב שאי פעם אני אחזור לחשוב עליהן פשוט כעל נותנות שירות".
עכשיו, כשהעונה השנייה בחוץ, מה לגבי מחשבות על עונה שלישית? קווקו: "לא האמנתי שתהיה עונה שנייה, ואני שוב אומרת שאני לא יכולה להאמין בקיומה של עונה שלישית. אני רוצה לראות את התגובות לעונה הזאת. הידיעה שהעונה הראשונה הצליחה כל כך גרמה לי לעצבנות, קצת רציתי להשאיר את זה חתום כמו שזה ולהמשיך עם החיים שלנו, תודה רבה על הכול. זה סיכון שאת לוקחת כשאת עושה משהו טוב, לצאת ולעשות את זה שוב, כי איך את יכול להתעלות על זה? נצטרך למצוא מישהו אחר שיפגוש אותה ב'ארמון הנפש', זה יצטרך להיות מאוד יצירתי".