הערב (ה') פורסמה הרשימה הקצרה של המועמדים לפרס האוסקר - והסרט הישראלי "7 ברכות", זוכה פרס אופיר והמועמד מטעם ישראל לאוסקר, נותר בחוץ.
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "7 ברכות"
מתוך הסרט "7 ברכות"
מתוך הסרט "7 ברכות"
(צילום: מריה ברודקין, באדיבות סרטי יונייטד קינג)
"מאוד עצוב לנו", אמרה ל-ynet אלינור סלע, מיוצרות הסרט שגם משחקת בו, "אנחנו מודים על ההזדמנות שהייתה לנו להציג בהצלחה את הסרט בארצות הברית ובאירופה במסגרת הקמפיין. עשינו כל מה שיכולנו כדי לייצג את ישראל בימים כואבים ומורכבים אלו. הסרט ממשיך לייצג אותנו בכבוד בעולם, רק בשבוע שעבר הוא זכה לתשואות בהקרנה בברלין והכי חשוב - הוא ממשיך למלא את הלב לכל כך הרבה אנשים ונשים פה בארץ. נסתרות הדרכים. ואנחנו בטוחות של'7 ברכות' עוד דרך ארוכה ואנחנו נמשיך ליצור ולאהוב".
בין המועמדים הבולטים שנכנסו לרשימה נמצאים "אזור העניין" הבריטי, נציג צרפת "הקדירה" בכיכובה של ז'ולייט בינוש, "חדר המורים" מגרמניה, ו"אחוות השלג" הספרדי.
מלבדם, ניתן לציין גם את "ימים מושלמים" של הבמאי וים ונדרס, שמייצג את יפן, "קפיטאנו" האיטלקי, "הארץ המובטחת" (דנמרק), Fallen Leaves הפיני של אקי קאוריסמקי, "ארץ אלוהים" הפיני ו"טוטם" ממקסיקו. בנוסף התקבלו גם שלושה סרטים תיעודיים: "20 ימים במריופול" מאוקראינה, "ארבע בנות" נציג טוניסיה ו"אם כל השקרים" של מרוקו.
"7 ברכות" אומנם לא הצליח להיכנס לשורטליסט ומי שהצליחו להיכנס הם בעיקר הפייבוריטים, אך יש כמה הפתעות, בהן נציג ארמניה Amerikatsi, ו-The Monk and the Gun מבהוטן, שנתיים אחרי "לונאנה: יש יאק בכיתה", שהצליח אפילו להיכנס לחמישייה הסופית בטקס שייזכר בעיקר בגלל וויל סמית'.
3 צפייה בגלריה
מתוך "אזור העניין"
מתוך "אזור העניין"
מתוך "אזור העניין"
(צילום: יח"צ)
בעוד הסרט זוכה פרס אופיר לא נכנס לרשימה הקצרה לאוסקר, סרטו של גיא נתיב "גולדה" בכיכובה של הלן מירן הצליח להיכנס לרשימה בקטגוריית האיפור, לצד "מאסטרו", "נפוליאון", "אופנהיימר", "רוצחי פרח הירח" ועוד. כזכור בסרט מירן בקושי מזוהה מאחורי איפור כבד שיוצר דימיון מדויק בינה לבין ראש ממשלת ישראל לשעבר.
נציגות ישראלית נוספת נמצאת בקטגוריית סרט האנימציה הקצר אליה הצליח להיכנס "מכתב לחזיר", בבימויה של טל קנטור. הסרט אורך 17 דקות ומספר על ניצול שואה שמקריא מכתב שכתב לחזיר שהציל את חייו. תלמידה צעירה השומעת את עדותו בכיתה שוקעת בחלום אפל.
מאחורי "7 ברכות" עומדות התסריטאיות והשחקניות ריימונד אמסלם ואלינור סלע, שמבססות את הסרט על תופעה לא מוכרת בקרב יהדות מרוקו של "הלוואת ילד" בקרב המשפחה. הסרט נפתח בסצנה שבה נישאת מארי (אמסלם) לבחיר ליבה, דן (ערן מור), צעיר ממוצא צרפתי שהוריו (עידית טפרסון וסילבן ביגלאייזן) מתבוננים בהסתייגות לא מבוטלת בבני משפחתה המורחבת של כלתו. כאשר נדרשת אם הכלה להושיט כוס יין לבתה, ניכר היסוס בין שתי נשים, אחיות, העומדות לצידה: חנה (תיקי דיין), אמה הביולוגית, וגרציה (רבקה בכר). בסופו של דבר, הן אוחזות בכוס ביחד ומגישות אותה למארי. די מהר יתברר לנו שעוד במרוקו חנה מסרה את מארי בת השנתיים לאחותה העקרה כדי שתוכל לגדל אותה כבתה וכדי למנוע את גירושיה.
מוקדם יותר השנה, הסרט כבש בסערה את טקס פרסי אופיר, כשזכה בפרס הסרט הטוב ביותר, ובכך קיבל את הזכות להיות נציג ישראל בטקס האוסקר. הסרט גרף עשרה פרסים במהלך האירוע, בהם פרס השחקנית שהוענק לריימונד אמסלם, פרס הבמאית לאיילת מנחמי, פרס העריכה והתסריט.
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "7 ברכות"
מתוך הסרט "7 ברכות"
מתוך הסרט "7 ברכות"
(צילום: מריה ברודקין, באדיבות סרטי יונייטד קינג)
עד 7 באוקטובר הוא מילא אולמות בישראל וחצה את רף רבע מיליון הצופים, נתון מרשים ועדות לחיבור של הקהל ליצירה הזו. יוצרי הסרט, אלינור סלע, ריימונד אמסלם, איילת מנחמי ורונן בן טל, וכל הקאסט של "7 ברכות" סיפרו לפני כחודש בריאיון ל-ynet שהם הרגישו שיש להם סיכוי אמיתי להפתיע ולהיכנס לפחות לרשימה הקצרה של המועמדים. אותה שורט-ליסט מכילה 15 סרטים בקטגוריה, ולפני הטקס הרשימה מצומצמת שוב לכדי חמשת הסרטים המועמדים. "עוד לפני המלחמה, הדיבור פה היה שאם יש איזשהו סרט שיש לו סיכוי שזה יקרה איתו, זה הסרט הזה", נזכרה אז סלע. "ואנחנו רצינו פייר פייט. העולם נעצר רק עבורנו בזמן שכל שאר המדינות ממשיכות לעשות את הקידום שלהן".
"אף אחד אצלנו לא זכר בכלל שיש סרט. זה לא היה בתודעה שלנו. הסרט הזה כאילו נקבר ב-7 באוקטובר ב-6:30 בבוקר כשכל המדינה השתנתה", מתארת מנחמי את הסיטואציה יוצאת הדופן. "היו איזה שבועיים או שלושה של שכחה מוחלטת, ודווקא כשהחלטנו פשוט ללכת ולפגוש את המפונים מכפר עזה, למרות שאפילו לא ידענו מה יקרה שם, נוצר איזה טוויסט בעלילה".
הטוויסט שעליו מנחמי מדברת קרה הודות למפגש עם כמה מפונים, אחת מהם היא ליאורה אילון, אימו של טל אילון ז"ל, חבר בכיתת הכוננות של כפר עזה, שנרצח בהגנה על הקיבוץ באותה השבת. "נשים שם באו אלינו ואמרו לנו - 'תביאו לנו את האוסקר, תביאו לנו את התקווה הזאת'", מספרת סלע. "אחרי שליאורה צפתה בסרט היא כתבה לי מייל מרגש ומטלטל ואמרתי לאיילת, 'אוקיי, זה הצו 8 שלנו ואנחנו נוסעות לייצג את ישראל'".