שלמה ארצי הודיע היום (א') שיוותר על פרס ישראל "בשל הקרע בעם", בעקבות המחאה נגד המהפכה המשפטית.
2 צפייה בגלריה
שלמה ארצי
שלמה ארצי
"בעיתוי הנוכחי, כשהמדינה שלנו פצועה ושסועה, אני מרגיש שקשה לי לקבל את הפרס". שלמה ארצי
(צילום: מוטי קמחי)
ארצי קיבל את ההודעה על הפרס בשבוע שעבר בעת שהותו בחו"ל, וביקש שהשר קיש לא יתקשר אליו מאחר ויודיע שאינו מוכן לקבל את הפרס.
לכתבות נוספות בנושא המחאה המשפטית:
"אני מודה מאוד לוועדת פרס ישראל שהחליטה להעניק לי את הפרס בתחום הזמר העברי. זה מרגש אותי וזה כבוד גדול עבורי כזמר וכיוצר", כתב ארצי בהודעה שנמסרה מטעמו. "אבל בעיתוי הנוכחי, כשהמדינה שלנו פצועה ושסועה, אני מרגיש שקשה לי לקבל את הפרס ולכן אני נאלץ בצער לוותר על הכבוד הגדול הזה.
"אני שר למעלה מ-50 שנה לכולם, וכולם תמיד היו אהובים וראויים בעיניי, מבלי להבדיל בין חשיבה פוליטית, חילונית, דתית, עדתית או מגדרית. להיות חלק מהפסקול של מדינת ישראל - זה הפרס האמיתי בו זכיתי.
"אני רועד בכל גופי ונפשי כי אני מלא בדאגה מהפילוג, מהקרע, מהשבר שנקלענו אליו. אנא עצרו, דברו, ותשקוט הארץ. כי פרס ישראל שאני הכי מאחל לנו ולעצמי זה את ישראל האהובה, המחבקת, הדמוקרטית שאליה שרתי כל חיי ושעליה גדלתי ב-73 שנותיי וגידלתי בה את ילדיי ונכדיי". בתגובה לסירובו של ארצי לקבלת הפרס, אמנים הגיבו וחיזקו את בחירתו.
שר החינוך יואב קיש הודיע כי יוסי לוי (דקלון), מחלוצי המוזיקה הים-תיכונית, יקבל את פרס ישראל בתחום הזמר העברי במקום ארצי. מעמד קבלת פרסי ישראל יתקיים ביום העצמאות.
2 צפייה בגלריה
חתן פרס ישראל תשפ"ג. דקלון
חתן פרס ישראל תשפ"ג. דקלון
חתן פרס ישראל תשפ"ג. דקלון
(צילום: ירון ברנר)
ועדת הפרס, אותה הובילה מרגלית צנעני, ציינה כי "בשירתו דקלון העניק נופך ייחודי לזמר העברי ובה משתקפת אישיותו הייחודית: נעים זמירות ישראל". הוועדה אף הוסיפה כי "דקלון ידוע באישיותו הנעימה והצנועה ונערץ על קהל מאזינים מכל גווני קשת החברה הישראלית וכן הוא מושא להערכה וחיקוי על ידי חבריו האמנים".
למשמע הבשורה דקלון הגיב בהתרגשות: "שמחתי והתרגשתי מאוד לקבל את הבשורה משר החינוך יואב קיש על זכייתי בפרס ישראל היוקרתי. בשעה זו מאחל לעם ישראל שימצא את הדרך לפיוס ואחדות, זה הפרס הכי גדול בשבילי". נכון לעכשיו נבצר מדקלון להתראיין מסיבות אישיות.
פרס ישראל הוא הפרס החשוב ביותר הניתן במדינת ישראל בתחומים שונים בהוויית העשייה והיצירה בארץ. לצד הפרס בתחום הזמר העברי יינתנו השנה פרסים בתחומי החינוך, מדעי החיים, אמנות פלסטית, כימיה והנדסה כימית, משפטים, מוזיקה והמוזיקולוגיה, מחשבת ישראל, פילוסופיה וקבלה, מדעי הסביבה והקיימות וכן, פרס מפעל חיים.