
מעמד הביניים האמריקני הולך ונעלם, והפער בין המתענגים על חיי שפע ואלו שבקושי שורדים מתרחב. אחוז הולך וגדל של בני המעמדות הנמוכים מתפרנס ממה שמכונה "כלכלת חלטורה" (באנגלית Gig Economy). עבודות שבהן העובדים, נטולי הזכויות הסוציאליות, משועבדים לאפליקציות שמתזזות אותם בין נוסעים מזדמנים, שליחויות או כל משימה אחרת שהם נדרשים לבצע. זוהי אשליה של חופש בחירה ועיסוק בצורה מעודכנת של שיעבוד. "מזל משמיים" (Good Fortune), סרט הביכורים של הסטנדאפיסט-שחקן קומי עזיז אנסרי, עוסק באדם שמנסה, ללא הצלחה, להתפרנס מעבודה שכזו. נושא שראוי לבחינה חריפה - אך הקומדיה לא מאוד מצחיקה, והביקורת החברתית נטולת-פואנטה.
"מזל משמיים" - טריילר
(קרדיט: באדיבות פורום פילם)
קונספט הפנטזיה של הסרט משלב שני מנגנונים מוכרים היטב. הרעיון של התחלפות בין שתי דמויות, שמאפשר לאחד לחוות את החיים בעורו של השני. ב"מזל משמיים" זו לא אם ובת, או פושע ושוטר, אלא התחלפות בין איש האלפיון העליון ועובד הצווארון הכחול. המנגנון השני הוא היכולת לחוות מציאות אלטרנטיבית כשהדבר נעשה בעזרת ישות על-טבעית (כמו ב"אלו חיים נפלאים" הקלאסי של פרנק קפרה).
ארג' (אנסרי) הוא אותו עובד צווארון כחול הכפוף לאפליקציה. ההשכלה הגבוהה שלו אינה רלוונטית לשוק העבודה, וכדי לשרוד כלכלית הוא נאלץ להתפרנס מכמה עבודות – בראשן כשליח המוקפץ על ידי אפליקציה כדי לעמוד בתורים במקום האנשים שמשלמים לו. זאת עבודה שכרוכה בלא מעט רגעים מבזים, כמו לעמוד במשך שעות בתור למאפי קינמון פופולריים, רק כדי לגלות שהם נגמרו לפני שהגיע תורו. הוא משלים הכנסה בחנות לכלים וחומרים לעבודות בית, מקום שבו הוא פוגש את אלנה (קיקי פאלמר) - עובדת דעתנית המנסה לאגד את העובדים לשם שיפור תנאיהם. השכר של העבודות השונות של ארג' אפילו לא מספיק לשכירת מגורים זולים, ולכן בלילות הוא ישן במגרשי חניה בתוך המכונית המתפרקת שלו. האם ניתן בתנאי חיים שכאלו לחזר אחר אלנה?
במהלך עבודתו ארג' מזדמן לביתו של ג'ף (סת' רוגן) טק-ברו שחי את החיים הממש-טובים. עם בית מפואר ומעוצב, אוסף שעוני יוקרה, ומכוניות ספורט בגראז' הפרטי. חיים של עושר כמעט ללא עבודה, שבהן הפעילות המאומצת ביותר של ג'ף היא מעבר בין אמבט קרח לסאונה חמה, והזמנת בגדי יוקרה דרך הרשת. ג'ף שוכר את ארז' כעוזר פרטי ומטיל עליו שלל משימות. נראה שהם מסתדרים מצוין עד שארג' מבצע טעות בהחלט נסלחת אבל מפוטר ללא היסוס על ידי ג'ף.
בנקודה שפל זו בחייו של ארג' ישנה התערבות של כוח עליון. "מזל משמיים" נפתח בהצגת יום עבודה של עובד צווארון כחול נוסף שהבוס שלו הוא אלוהים - או, לפחות, מלאכית בכירה בשם מרתה (סנדרה או). זהו גבריאל (קיאנו ריבס), מלאך שמעמדו הזוטר ניכר בקוטנן של כנפיו שאפילו לא מאפשרות לו לעופף. בטייק-אוף קומי על הפתיחה של "מלאכים בשמי ברלין" (1987) של וים וונדרס אנו רואים את גבריאל מבצע פעולות קטנות שמושכת את תשומת הלב של נהגים השקועים בטלפון, ובכך מונע מהם לעשות תאונה.
4 צפייה בגלריה


גבריאל, אנחנו צריכים אותך. דבר עם מירי רגב. מתוך "מזל משמיים"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
לגבריאל יש חלום לעשות דברים שיכולים לעשות רק מלאכים בכירים ממנו – ממש לעזור לשנות חיים של בני אדם. כשהוא פוגש את ארג' המיואש הוא מציע ללמד אותו את ערכם של חייו כפי שהם במלוא דלותם. הדבר יעשה באמצעות החלפה של חייו של ארג' באלו של ג'ף. כל אחד מהם שומר על המראה שלו, אבל ארג' יחווה את הנאות החיים וינסה לחזר כאדם עשיר אחרי אלנה, וג'ף יצטרך ללמוד לשרוד כעובד בכלכלת חלטורה.
כפי שניתן להבין מהטריילר של הסרט, התוכנית של גבריאל לא ממש עובדת כפי שהוא ציפה. גבריאל הוא יצור די מגושם ותמים, שלא לומר נאיבי באופן חסר-תקנה. הרעיון של "תכיר בערך של חייך ולכן תרצה לחזור אליהם" לא כל כך עובד כשהבחירה היא בין תענוגות העושר, לשעבוד של המעמד הנמוך. יש כל מיני כללים מלאכיים לסיטואציית הפנטזיה, רק כדי שיהיה אפשר לתקוע את ההחזרה של ארג' וג'ף לחייהם המקוריים. ב"משנה מקום, משנה מזל", הקומדיה הנהדרת של ג'ון לנדיס מ-1983, הודגם הערך של קומדיה כתובה היטב שמשכילה לנצל את ההתחלפות המתרחשת בחיים של ברוקר לבן מפונק ונוכל רחוב אפרו-אמריקני. לעומת זאת, הקומדיה של אנסארי מדשדשת בתוך הסיטואציה.
ברמת העמדה החברתית יש, לפחות לכאורה, יתרון ל"מזל משמיים" על פני "משנה מקום, משנה מזל". מבלי להיכנס לטריטוריית ספויילרים אפשר לומר שסרטו של לנדיס הוא, בסופו של דבר, הצדקה של הקפיטליזם ברוח שנות ה-80. לעומת זאת אנסארי מנסה לנסח ביקורת על האופן שבו קפיטליזם דן גם אנשים חרוצים לעוני ושולל מהם את חלומותיהם. הבעיה שהסרט מתקשה לשכנע בערכם של החיים נטולי פינוקי העושר. גם במהלך הסיום – שאותו לא ניתן להסגיר – יש ניסיון לא משכנע להסביר כיצד שתי הדמויות הראשיות משתנות באופן חיובי בעקבות ההתנסות. פנטזיה או לא, שינוי זה הוא בגדר לעג לרש.
ברמה הבסיסית והמהותית יותר עבור אלו שבאים לקולנוע כדי לצחוק – "מזל משמיים" אינו מצטיין במיוחד. למרות עלילת המשנה הרומנטית (ונטולת הכימיה ההדדית), מרכז הסרט הוא במשולש ריבס- אנסארי- רוגן. הבדיחה של המלאך התמים כסוג של עובר זוטר עם מעמד מתדרדר פחות מצחיקה מכפי שנראה היה ליוצר הסרט, ועדיין ריבס הוא מי שזוכה למרב הצחוקים. רוגן עושה תפקיד מאוד לא מאתגר לנטיות הקומיות שלו, ואנסארי מעצב דמות קצת נודניקית. הדינמיקה ביניהם מציעה ממד של שעשוע, אבל היא לא מעוררת יותר מכמה צחוקים ספורים.
"מזל משמיים" הוא פרויקט משקם עבוד אנסארי. קריירת הסטנדאפ שלו שגשגה מאז 2005, והובילה לתפקידי משחק בקומדיות קולנועיות ובסדרה "מחלקת גנים ונוף". ב-2015 הוא יצר את הסדרה "מומחה לכלום" בנטפליקס, אבל היא הושעתה ב-2018 אחרי שתי עונות במקביל להאשמות שהופנו כלפי אנסארי בנוגע ל"התנהגות לא נאותה" במהלך דייט. מאז אנסארי צילם שני סטנדאפים ואת העונה השלישי של "מומחה לכלום" ב-2021.
ב-2022 הוא נתקל במכשלה נוספת של MeToo# כשעבד על הסרט Being Mortal. הפעם ביל מאריי, מי שהיה אמור לככב בסרט, הואשם על ידי השחקנית קיקי פאלמר שהטריד אותה במהלך הצילומים. בעקבות התלונה מאריי פוטר והפרויקט קרס. לאור הליהוק של פאלמר ב"מזל משמיים" נראה שאנסרי לא נוטר לה טינה (או שהוא ממש מרגיש מחויב להפגין זאת). אגב, גם סת' רוגן, חבר ותיק של אנסארי, עבר מהפקת Being Mortal לסרט הנוכחי. ייתכן והיה מעניין יותר, ובוודאי מסוכן יותר, אם אנסארי היה מנסה לעשות קומדיה סאטירית הנובעת מחוויותיו האישיות בעידן MeToo#. במקום זאת קיבלנו את "מזל משמיים" - סרט שמנסה לשאת אמירה חברתית אקטואלית, אבל נעשה על ידי אדם שחייו מאוד שונים מאלו של גיבור הסרט, ואולי לכן הוא גם לא מסוגל להציע יותר מאופטימיות שטחית.










