ז'אנר "אימת גוף" (Body horror) עוסק בגוף אנושי שנחדר מבחוץ או משתנה מבפנים, והדבר מוצג בפירוט גרפי מעורר רתיעה, לעיתים במשולב עם היקסמות מוזרה. אלמנטים של אימת-גוף הופיעו בסרטי מד"ב ואימה כדי לטשטש את הגבול בין הגוף האנושי-גברי ודבר "אחר", בין אם הוא אחר חייזרי ("הנוסע השמיני"), אחר טכנולוגי ("וידאודרום" של דיוויד קרוננברג), או מטמורפוזה מפלצתית ("אקירה" של קצוהירו אוטומו). בשנים האחרונות הבכורה בז'אנר עברה לידי במאיות שזכו להצלחה והערכה ביקורתית משמעותית. ב"טיטאן" של ג'וליה דוקארנו (2021) היו דימויים קיצוניים של טרנספורמציה פיזית, אך גם ליבה רגשית של חיפוש אחר אב טוב יותר. ב"יופי מסוכן" (2024), סאטירת האימה של קוראלי פראז'ה, האובססיה האישית והתרבותית לשימור הגוף הצעיר נלקחת אל הקצה ומעבר לו.
"צמודים" – טריילר
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
באופן גס נראה כי ניתן להבחין בין "אימת-גוף" גברית ונשית, בין שינוי מאיים שמקורו ב"אחר", ובין שינוי הקשור להתמודדות עם דינאמיקה בין-אישית ולחצים חברתיים-תרבותיים. מבחינה זו נראה ש"צמודים" (Together), קומדיית אימת-גוף שכתב וביים מייקל שנקס, שייך הרבה יותר לצד הנשי של הז'אנר. הרעיון שבמאי גבר יביים אימת-גוף "נשית" (לפי הקריטריון שהצעתי) אינו כה חריג. רק לאחרונה יכולנו להיווכח בדרך בה לוקה גוואדנינו משלב ב"קוויר" אימת-גוף עם אלמנטים מיסטיים, וזאת כדי לבחון את הפנטזיה על מימוש מוחלט של תשוקה.
"צמודים" מצליח להפוך את הסיטואציה הפיזית הבלתי סבירה לדימוי שידבר לצופים ולצופות שהתנסו במורכבות של זוגיות רבת שנים. הסרט לא חותר לאפקט מקסימלי של זוועה, ונדמה שאין בו סצנות שאמורות לצלק צופים רגישים או לגרום להם לנוס מאולם הקולנוע (כמו ב"טיטאן" או "יופי מסוכן").
3 צפייה בגלריה
מתוך "צמודים"
מתוך "צמודים"
לא חותר לאפקט מקסימלי של זוועה. מתוך "צמודים"
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
יש בו סצנה אחת שמזכירה התרחשות חולנית למדי מ-Visitor Q של טקאשי מייקה (מ-2001), אבל כאן היא מוצגת באופן (יחסית) מעודן. כמובן שלא ניתן לפרט, אבל מי שראה את הסרט של מייקה יוכל לנחש. "צמודים" גם לא שואף לאמביוולנטיות פואטית כמו בסרט "קוויר", או לאי-ודאות מהסוג שיש ב"טיטאן" לגבי אפשרות החצייה של המוצג בין "המציאות" של העולם הבדיוני וסוג של הזיה. הרעיונות שלו אינם מורכבים מדי, ושנקס וצמד השחקנים – דייב פרנקו ואליסון ברי (בעצמם זוג נשוי מזה 8 שנים) מצליחים לגלם אותם היטב.
מטיבו של סרט שכזה, הנשען על סיטואציה שמתפתחת לכיוונים לא צפויים, לא ניתן לחשוף יותר מדי מהעלילה. בוודאי שחלק מהתגובה המבודחת/מתחלחלת שאליה מכוון הסרט מושתתת על אי-ידיעה זו. לכן אתייחס לעלילה באופן מאוד ראשוני וכללי.
3 צפייה בגלריה
מתוך "צמודים"
מתוך "צמודים"
הזוגיות שלהם תלויה אך ורק ביכולת שלהם להמשיך ולראות עצמם כחלק משלם זוגי. מתוך "צמודים"
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
הזוג טים (פרנקו) ומילי (ברי) חיים ביחד כבר 10 שנים. הם לא נשואים ואין להם ילד (פרנקו וברי הם אל-הוריים), הזוגיות שלהם תלויה אך ורק ביכולת שלהם להמשיך ולראות עצמם כחלק משלם זוגי, אך אחרי עשור הקשר בין השניים חורק. מילי מאוד מעוניינת בחותמת רשמית, ולעומתה נראה שטים נוזל ממנו החוצה. את המשבר הבלתי נמנע מאיצה ההחלטה של הדמויות לעזוב את הדירה המשותפת שלהם בעיר, ולעבור לאזור כפרי ומבודד יותר. היא קיבלה משרת הוראה, והוא חושב שהדבר יאפשר לו לעבוד על פיתוח החומרים המוזיקליים שלו.
ממש בפתיחת הסרט, עוד לפני שאנו פוגשים את הזוג, כבר יש סימנים לא מעודדים לגבי המקום שאליו הם עומדים לעבור. הסרט נפתח בחיפוש אחר זוג שנעלם ביער, בסמוך לביתם הכפרי. מערה מוזרה, עם פעמונים שעליהם סימנים חסרי פשר, ספסלי כנסייה שתולים בתוך הקירות, ומעין בריכה קטנה שברור כי לא יהיה רעיון טוב ללגום ממנה. לא אם אתה כלב (כפי שמודגם בהתחלת הסרט), ובוודאי לא אם אתה אדם. לטובת "צמודים" יש לציין כי העלילה לא מרגישה צורך לפתח איזו מיתולוגיה דה-לה-שמאטע כדי להסביר את מה שעומד להתרחש, אלא להתמקד בסיטואציה ובאופן התפתחותה. כל צופה בסרטי אימה ופנטזיה מהשנים האחרות יודע לזהות את סימני ה"אנחנו כבר נספר לכם בסרט הבא". הניסיון להפוך כל סרט לסדרה, וב"ה אולי גם ל"יקום", ניסיון שבדרך כלל בא על חשבון הסרט הנוכחי. לא כך במקרה הנוכחי.
השאלה ביסוד הסרט היא מהות הקשר הנוצר בתוך זוגיות, והאם השניים הופכים לסוג של אחד. בדיאלוג "המשתה" של אפלטון המחזאי אריסטופנס מספר את המיתוס אודות מקורה של האהבה. לפי המיתוס בני האדם נבראו כיצור בעל שני פנים, ארבע רגליים וארבע זרועות. יצור חזק שהיה איום על האלים ולכן זאוס החליט להחליש אותו באמצעות חלוקתו לשניים. מההפרדה הראשונית בין גבר ואישה נולדה האהבה כרצון לשוב ולהתאחד עם החצי החסר. ההתייחסות למיתוס הזה מופיעה ב"צמודים" כמסגור מאוד רלוונטי לעלילת הסרט. בהחלט יתכן שזוגות יצאו בית הקולנוע עם תחושות מאוד שונות, שלא לומר הפוכות, לגבי החוויה. האם זה סרט רומנטי או שהוא נשען על רעיון מסויט? מידת ההסכמה או האי-הסכמה עשויה לומר דבר מה על טיב יחסיהם.
3 צפייה בגלריה
מתוך "צמודים"
מתוך "צמודים"
האם זה סרט רומנטי או שהוא נשען על רעיון מסויט? מתוך "צמודים"
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג)
"צמודים" הוא סרט הביכורים של שנקס בן ה-34. הוא החל לביים בגיל 22 ומאז הרקורד שלו כולל מספר ספור של קומדיות קצרות שפועלות בתוך ז'אנרים של מד"ב ופנטזיה. בנוסף הוא גם יצר ב-2016 קומדיית רשת בת שישה פרקים בשם The Wizards of Aus שבה הוא מגלם קוסם מעולם פנטזיה טולקיני שמנסה להסתגל לחיים בעיר אוסטרלית. מכל עבודותיו הקודמות כדאי במיוחד לראות את האחרונה - סרט אנימציה בשם Rebooted מ-2019 (ניתן לצפייה ברשת) על שלד שהיה ניצב בסרטי אנימציית סטופ-מושן, ונקלע למצוקה מקצועית ורגשית בגלל המעבר של התעשייה ל-CGI. לאור התגובות הביקורתיות האוהדות שקיבל "צמודים", ולאור היכולת המופגנת בו, יש סיכוי מצוין ששנקס יקודם להפקות בסדר גודל משמעותי יותר. יהיה מעניין לראות האם הוא יממש את ההבטחה של סרט ביכורים מוצלח זה.