אחת מתמונות השנה של תחרות הפוטו-ג'ורנליזם הוותיקה בעולם (POY) היא של צלם AP עלי מחמוד, שהתלווה למחבלים ב-7 באוקטובר ותיעד אותם על טנדר רוכנים מעל גופתה של שני לוק. השליחה המיוחדת מטעם משרד החוץ למאבק באנטישמיות, מיכל קוטלר-וונש, מתחה ביקורת על הבחירה ואמרה כי "כך נראית נורמליזציה של שנאה אנטישמית".
3 צפייה בגלריה
חטיפת גופתה של שני לוק ב 7.10
חטיפת גופתה של שני לוק ב 7.10
התמונה שזכתה בפרס מטעם POY. חטיפת גופתה של שני לוק ב 7.10
(צילום: AP Photo/Ali Mahmud)
הפרס מוענק מדי שנה מטעם בית הספר לעיתונות של אוניברסיטת מיזורי בארצות הברית. בנימוק ועדת הפרס נכתב כי "שליטי חמאס המיליטנטיים של רצועת עזה ביצעו מתקפה רב-חזיתית וחסרת תקדים על ישראל עם עלות השחר ביום שבת 7 באוקטובר 2023. הם עשו זאת תוך ירי של אלפי רקטות, כאשר עשרות לוחמי חמאס חדרו את גבול המבוצר בכמה מקומות דרך האוויר, היבשה, והים ותפסו את המדינה לא מוכנה בזמן חג גדול. תגובתה של ישראל הייתה חריפה עבור עזה ותושביה. תקיפות אוויריות כבדות הרגו אלפי פלסטינים".
"אנחנו מכירים את הסיפור הזה", אמר הערב (ד') אביה של שני לוק, ניסים, ל-ynet. "התמונה הזאת זכתה בתואר התמונה שמתארת הכי טוב את המלחמה. אני לא מופתע. זה שהבת שלי, שני, היא יפיפייה ומיליון דולר, ואז יש את התמונה שלה על הטנדר - זאת הקיצוניות. מצד אחד יופי, שמחה, אושר וחופש - לצד ילדה מול חמישה על הטנדר. דיברתי מול האו"ם ואמרתי: 'בין שתי התמונות האלה יש קו אחד, וכל אחד צריך לבחור מי הוא מהם: שני השמחה והרוקדת, או הפלסטינאים האלה. האור או החושך?'
"כולם מנסים לטשטש את הגבול הזה, והתמונה הזאת מביעה את האור והחושך, אי-אפשר לבלבל ואי אפשר להכניס ערפל לתמונה, אלה דברים יסודיים ומבוססים. זאת התמונה הזאת, ואני שמח שהתמונה הזאת התפרסמה כי היא חשובה. היא הקייס של ישראל כדי להראות את מה שרע. זאת תמונה מאוד חזקה שפורסמה, וכולם עקבו אחרי הסיפור של שני כשחשבנו שהיא חיה. בכל מקום שאני נמצא בעולם ישר מתחילות לרדת דמעות ברגע ששומעים את השם שלה, ילדה יפה בת 22 שנרצחת באמצע היום ונחטפת לעזה, זה דבר חזק. אני חושב שהם נתנו את הפרס לתמונה הזאת בגלל הכוח שלה, ולא בגלל מה שאני רואה בה - האור והחושך. בתמונה אחת אפשר להבין מה קרה שם, חטיפה, מחבלים, מכונות ירייה".
3 צפייה בגלריה
שני לוק ז"ל
שני לוק ז"ל
שני לוק ז"ל
(צילום: מהאלבום הפרטי)
עוד הוסיף: "טוב שהיא זכתה בפרס, זאת אחת התמונות החשובות ב-50 השנה האחרונות. אלה אחת התמונות שמעצבות את הזיכרון האנושי, היהודי מרים ידיים, הצנחנים בכותל, תמונות שמסמלות תקופה. התיעוד הזה של שני, ושל נועה ארגמני על האופנוע - הן מסמלות את התקופה הזאת. אני באמת חושב שזה דבר טוב כדי להשתמש בזה להסברה לעתיד. אם אני אתחיל לבכות ואגיד איזה מסכנים אנחנו, מה יצא מזה? זאת ההיסטוריה. עוד 100 שנה יסתכלו וידעו מה היה פה. אני מטייל בעולם וכולם ישר יודעים מי זאת שני".
מקרה דומה התרחש לפני כשלושה חודשים, אז מגזין "הניו יורק טיימס" בחר את התמונה של הצלם מוחמד פאיק אבו מוסטפא לרויטרס, שהתלווה למחבלי החמאס ב-7 באוקטובר, כאחת מתמונות השנה שלו. "התמונות שנאספו כאן, מחווה לצלמים האמיצים שנקלעו לסכנה כדי ללכוד אותן, מזכירות לנו את הדמעות הרבות שהיו בשנת 2023", כתבו בעיתון. בתיאור התמונה השנויה במחלוקת של הדחפור הפלסטיני שפורץ את גדר הגבול ביום של הטבח כתבו: "הפלסטינים השתמשו בציוד העברת האדמה כדי לפרוץ את גדר הגבול בין עזה לישראל. חמושים של חמאס פלשו לתוך ישראל דרך היבשה, הים והאוויר במתקפת פתע שהובילה לפריצת המלחמה".
3 צפייה בגלריה
טרקטור פלסטיני פורץ את גדר ההפרדה
טרקטור פלסטיני פורץ את גדר ההפרדה
טרקטור פלסטיני פורץ את גדר ההפרדה
(צילום: REUTERS/Mohammed Fayq Abu Mostafa)
מוחמד, שזכייתו הוכרזה כעת, הוא אחד הצלמים שהופיעו בתחקיר של ארגון HonestReporting, שעורר הדים בעולם כשעסק בצלמי עיתונות של כלי תקשורת בינלאומיים, שבשבת הזוועות הצטרפו למחבלים של חמאס וחדרו מרצועת עזה לישראל. בתחקיר נטען שהמחבלים של חמאס לא היו היחידים שתיעדו את פשעי המלחמה שביצעו ביישובי הדרום ב-7 באוקטובר; את חלק מהזוועות תיעדו צלמי עיתונות שעובדים עבור סוכנויות הידיעות AP ורויטרס ועבור CNN ו"הניו יורק טיימס". במערך ההסברה הלאומי של משרד ראש הממשלה הגיבו בזעם ואמרו כי הם רואים בחומרה רבה את תופעת הצטרפותם של צלמי עיתונות העובדים עם כלי תקשורת בינלאומיים לסיקור מעשי הטבח של מחבלי חמאס ודרשו הבהרות. השר בני גנץ אמר כי הם "אינם שונים מהמחבלים - ודינם אחד".
בעקבות התחקיר, ב-CNN אמרו ל-ynet כי הם משעים את העבודה עם הצלם שעבד איתם, שאף תועד מחובק עם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. ברויטרס, שרכשו את התמונה מהצלם, הגיבו אז כי התמונות שרכשו מצלמים פרילנסרים צולמו כשעתיים אחרי שחמאס פתח במתקפה ושיגר רקטות לישראל: "רויטרס מכחישה מכל וכל כי היה לה ידע מוקדם על תקיפה, או ששיבצנו עיתונאים בחמאס ב-7 באוקטובר. סוכנות הידיעות רק רכשה תצלומים משני צלמים עצמאיים מעזה שהיו בגבול בבוקר ה-7 באוקטובר, איתם לא ניהלה מערכת יחסים קודמת". ברויטרס וב-AP סירבו לומר כי יפסיקו את העבודה עם אותם צלמים, ואכן, בחודש שחלף מאז המשיכו להשתמש בתמונות נוספות שצילמו, בין היתר מרפיח. בסוכנויות הכחישו כל ידע מקדים על המתקפה.