בשנה האחרונה הריסון פורד נהנה מפריחה מחודשת בקריירה שלו. בגיל 81 השחקן כובש את מסך הטלוויזיה עם שתי סדרות סופר מצליחות ("שרינקינג" ו-"1923"), ואת המסך הגדול עם הסרט "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" שיוצא לאקרנים היום (ה') וכבר מוגדר כאחד הסרטים המצופים והמדוברים ביותר של השנה החולפת ומה שמעריצים ואנשי קולנוע מכנים "אירוע קולנועי שאסור להחמיץ".
7 צפייה בגלריה
הריסון פורד עם פיבי וולר-ברידג'
הריסון פורד עם פיבי וולר-ברידג'
כוכבי "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" בפרמיירה. הריסון פורד עם פיבי וולר-ברידג'
(צילום: Tristan Fewings/Getty Images)
"חוגת הגורל", הסרט החמישי בסדרה, מהווה גם את אקורד הסיום לסאגה הכה-פופולרית של אינדי, הכובע והשוט. סיום של פרנצ'ייז הוא לא דבר שכיח במיוחד בתרבות הקולנוע ההוליוודית של ימינו. מוות של דמות או של שחקן הם לא בהכרח עילה להגיע לסוף העלילה, כשהיום אפשר להפיח חיים באמצעות טכנולוגיה גם כששחקן כבר לא נמצא איתנו, אבל כששחקן כמו הריסון פורד מכריז שזו הפעם האחרונה שהוא ייכנס לנעליו של הארכיאולוג המפורסם בעולם, מאמינים לו. בעיקר בזכות כך שהדמות של אינדיאנה ג'ונס נשענת לחלוטין על השחקן שמגלם אותה.
לכתבות נוספות במדור קולנוע:
סטיבן שפילברג, שהכיר לצופים את הדמות לראשונה ב-1981 והחזיק בכס הבימוי עד לסרט הנוכחי, פינה את מקומו לג'יימס מנגולד ("פורד נגד פרארי", "לוגאן") והעולם לא קרס לתוך עצמו. הסרט אף זכה להקרנת בכורה עולמית בפסטיבל קאן האחרון, אולם הדבר לא היה מסתייע ללא פורד מהסיבה הברורה שהוא זה שעושה את אינדי.
"תמיד רציתי לעשות פרק סיום לאינדיאנה ג'ונס", אומר פורד ל-ynet בריאיון מיוחד. "רציתי לראות אותו בסוף הקריירה שלו, בסוף הדרך שאותה בנינו במהלך כל כך הרבה שנים. ליווינו אותו בחלק מהדרך ואני רציתי שניקח אותו עד לסופה".
הצופים פוגשים את ד"ר ג'ונס ביום הפרישה שלו מתפקידו כמרצה באוניברסיטה כשהוא זקן, נרגן ועייף מהחיים. באותו היום מופיעה הלנה (פיבי וולר-ברידג', יוצרת וכוכבת "פליבג"), בת הסנדקאות שלו, שמשכנעת אותו בדרכים מיוחדות השמורות לה, לחזור בו מפרישתו ולהצטרף אליה בחיפוש אחר חפץ בעל תכונות של כיפוף זמן - לפני שהנאצים ישימו עליו יד.

"החרדה הבאה הגיעה לפני שפגשתי את הריסון, אבל אז עברנו לאלכוהול והכול היה בסדר"

בוולר-ברידג' ופורד יש קצת מן הזוג המוזר, ומחיאות כפיים לצוות הכותבים שבחר שלא להתעלם מפער הגילים בין השניים ולא לצוות אותם כנאהבים. למעשה, לא באמת ברור מה הקשר ביניהם - לא על הנייר אלא במציאות. פורד הוא אמריקאי בן 81, נגר שהפך לכוכב קולנוע ענק שבמשך עשרות שנים נחשב לשובר לבבות אולטימטיבי וכיכב בסרטים איקונים דוגמת "בלייד ראנר", "מלחמת הכוכבים" ו"אייר פורס 1", ואילו וולר-ברידג' הבריטית בת ה-37, היא קול ייחודי וסרקסטי שמייצג דור, והכוח המניע מאחורי להיטי טלוויזיה גדולים של השנים האחרונות כמו "פליבג" ו"להרוג את איב". אולם כשיושבים מול השניים לא ניתן להתעלם מהחיבה ההדדית, הכימיה הנהדרת וההומור שמשותף לשניהם.
7 צפייה בגלריה
מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
"כמעט נפלתי מהכיסא כתגובה ראשונית". פיבי וולר-ברידג', מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
"הכרתי את עבודתה של פיבי, אבל לא באמת ידעתי למה אני נכנס", פורד צוחק. "בדיעבד, אני יכול להגיד שמצאתי את זו שמשתווה לי, לא רק בגישה לדברים ובהומור, אלא גם בשתייה".
איך הגבת כשהציעו לך תפקיד בסרט? "אכלתי ארוחת ערב עם המפיקה קת'רין קנדי, וזה היה יום לפני שנכנסנו לסגר הראשון בבריטניה, וזו הייתה סוג של חווית חוץ אחרונה שהייתה לי לזמן רב אחר כך", עונה וולר-ברידג'. "במהלך ארוחת הערב קת'רין שאלה אותי אם אשקול להשתתף בסרט של 'אינדיאנה ג'ונס'. כמעט נפלתי מהכיסא כתגובה ראשונית", היא צוחקת. "הייתי כל כך המומה אבל נשארתי לשבת ומיד הזמנתי לי בקבוק יין. אחרי שהצלחתי להתעשת אמרתי שברור, ושאשמח לקרוא את התסריט. התסריט העיף לי את הראש מכמה שהוא מבריק, מורכב ויפה, יש בו הרפתקה מטורפת. ואז התחיל הסגר והיה לי זמן לחשוב ולהתרגל לעניין במשך כמה חודשים, וזו הייתה מבחינתי מתנה נפלאה. החרדה הבאה הגיעה דקה לפני שהייתי צריכה לפגוש את הריסון, אבל מיד התחלנו לדבר על התסריט ואז עברנו לאלכוהול והכול היה בסדר".
7 צפייה בגלריה
הריסון פורד עם פיבי וולר-ברידג'
הריסון פורד עם פיבי וולר-ברידג'
"מיד התחלנו לדבר על התסריט ואז עברנו לאלכוהול והכול היה בסדר". הריסון פורד עם פיבי וולר-ברידג'
(צילום: Tristan Fewings/Getty Images)
גם פורד וגם וולר-ברידג' מבינים את החשיבות של תסריט מוצלח, כשהאחרונה ניחנת ביכולת כתיבה מושחזת של דמויות בלתי נשכחות, ואילו פורד פשוט נהנה לקחת חלק במה שהוא מכנה "כתיבה מדהימה".
"גם בשתי סדרות הטלוויזיה שאני משתתף בהן נתקלתי בכתיבה יוצאת דופן שגרמה לי לרצות לקחת חלק", אומר פורד. "אני אוהב את 'שרינקינג' ואת ההומור שיש בתוכנית, ומאוד נהניתי לעשות אותה ואותו הדבר אני יכול להגיד על '1923', מה שמחזיר אותנו חזרה לסרט הזה שהתחיל מתסריט נפלא, כפי שפיבי ציינה קודם".
"לרוב אני לא יודע לאן פני מועמדות", הוא ממשיך, "חוץ מאותן הפעמים שבהן אני מוצא את עצמי בתוך קהילה של אמנים עם רעיון, ועם דרך לבטא את אותו הרעיון. כשסיפור מגיע אליך אתה מתחיל לבטא בעצמך משהו, ערך רגשי שעולה בך, ובסרט שלנו יש גם את הערך הזה וגם את הפן המבדר. יש את כל מה שמצפים לו - וגם דברים אחרים שממש לא מצפים להם מ'אינדיאנה ג'ונס'. באמת מדובר בסרט שהכי כדאי לראות אותו עם כל המשפחה, עם אנשים".
7 צפייה בגלריה
מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
"מדובר בסרט שהכי כדאי לראות אותו עם כל המשפחה". הריסון פורד מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
ומה לדעתך סוד הקסם שלו? "לדעתי אחד הדברים הגדולים ב'אינדיאנה ג'ונס' זה שהוא עובר מדור לדור, מהורים לילדים, וזו הזדמנות נדירה עבור ילדים לחוות משהו במשותף עם ההורים שלהם. אני אמליץ לכולם ללכת לקולנוע ולראות את הסרט עם אנשים זרים באולם חשוך. כולם נמצאים שם בגלל משהו אנושי משותף, ויש בסרט הזה הרגשה של בית, של משהו מוכר ולכן גם סוג של נחמה. יש כל כך הרבה בחיים שלנו שיכול לפרק אותנו ולהרחיק אותנו אחד מהשני, אבל הסרט שלנו הוא משהו שיכול לגעת באנשים מכל הקצוות ולכן אני כל כך גאה בו".
"חוגת הגורל" הוא לא סרט שמתכוון להסתיר ולהחליק את הקמטים או את הגיל ולברוח מהדבר שבסופו של יום משותף לכולם: הזקנה. נהפוך הוא, בעולם שבו הוליווד והרשתות החברתיות מנסות להשאיר את כולם צעירים, מגיע פורד כאינדיאנה ג'ונס ששם את הזקנה בקדמת המסך ואף חוגג אותה. כבר בדקות הראשונות של הסרט הצופים זוכים לראות את פורד ללא חולצה, והוא נראה לא רע בכלל, או כפי שניסחה זאת עיתונאית שפנתה לפורד במהלך מסיבת העיתונאים בפסטיבל קאן והודיעה לו חגיגית שהוא "עדיין לוהט".
7 צפייה בגלריה
הריסון פורד
הריסון פורד
"עדיין לוהט". הריסון פורד
(צילום: Daniel LEAL / AFP)
"היחס שלי לגיל הוא די ברור", אומר פורד. "תסתכלי עליי! אני לא ממש שם לב אליו. אני עדיין מביט בראי ורואה את עצמי עם שיער חום ולא כסוף. אני לא מפחד מהגיל וקיימת בי תחושה של סיפוק שמגיעה איתו. וכן, היו לי הזדמנויות מדהימות בחיי. בנוגע לדמות, לא רציתי לשחק עם הגיל או להתכחש אליו, דווקא רציתי לצלול לתוכו ולהתמודד עם השאלה של איך זה להרגיש נווד זקן בעולם. האש והתשוקה של אינדי כמעט ונעלמו לחלוטין, הוא לא נמצא במצב טוב מאוד, אז בואו נעבוד עם זה עכשיו".
גם לוולר-ברידג' הייתה התייחסות משלה לנושא הגיל. "כשדיברתי עם קת'י קנדי בפעם הראשונה והיא סיפרה לי על הסרט, הדבר הראשון שהיא אמרה היה שהסרט יהיה על אינדי הזקן' וזה מה שתפס את תשומת ליבי. זו דרך מאוד אמיצה וחדשנית לדעתי לסיים פרנצ'ייז שהתחיל בצורה חדשנית' ולכן אנחנו כל כך גאים להיות חלק ממנו. עבורי אנשים זקנים מעניינים הרבה יותר מאנשים צעירים כי הם הרי חוו ויודעים דברים. לראות מישהו שנהנינו לראותו בגיל צעיר, וללמוד מה קורה איתו בהמשך ואיך הוא מתמודד עם קשיים לקראת סוף חייו - זה דבר נהדר, מלהיב ודי נדיר. כמעט ולא רואים כאלה. אני תמיד מרגישה סוג של הקלה כשאני רואה פרצופים יותר מבוגרים על המסך, בייחוד בסיפור כמו שלנו, כשיש מישהו שאפשר להזדהות איתו אבל גם לצאת איתו להרפתקה מטורפת".

"שלא יהיה לאף אחד ספק - זה אני ששיחקתי וצילמתי את כל הסצנות האלה"

חלקים מהסרט משובצים בזיכרונות עבר ובפלאשבקים, והצופים מקבלים בהם את אינדיאנה ג׳ונס כפי שהיה בשלושת הסרטים הראשונים, צעיר בהרבה מאיך שהם מקבלים אותו בסרט החמישי. לשם כך השתמשו בלוקאס פילם בטכנולוגיה מיוחדת שמשלבת בינה מלאכותית על מנת לבדוק אימג'ים של פורד כאינדי במשך 40 השנים האחרונות ולמצוא את אלו המתאימות למנח הפנים הנדרש.
7 צפייה בגלריה
מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
"סרט נוגע בהזדקנות של הדמויות ובמצב שהן נמצאות עכשיו". פיבי וולר-ברידג' והריסון פורד מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
"שלא יהיה לאף אחד ספק - זה אני ששיחקתי וצילמתי את כל הסצנות האלה. מה שעשו באמצעות הטכנולוגיה, הוא פשוט להקיף את העיניים והשפתיים והפנים שלי בעור, בצבע ובצורה שהם היו בהם לפני 40 שנה", מסביר השחקן. "לא עשו לפנים שלי פוטושופ אלא השתמשו באמת בפרצוף שלי. אני לא יודע בדיוק איך הם עושים את זה, אבל זו טכנולוגיה פנטסטית ואפקטיבית בהתחשב בסיפור עצמו. הסרט הרי נוגע בעניין של זמן, ואיך זמן נוגע בהרבה דברים. במקרה שלנו הוא נוגע בהזדקנות של הדמויות ובמצב שהן נמצאות עכשיו בחיים שלהן. הסרט נוגע בדברים שאדם רוצה לגעת בהם כשהוא מגיע לשקיעה של החיים שלו. אתה רוצה ליישר הדורים, אתה רוצה לסגור קצוות פתוחים, אתה רוצה להרגיש שלם יותר עם עצמך. לדעתי הסרט מותיר הרגשה טובה ואני מאוד אוהב את הדרך שבה הוא מסתיים".
איך זה לקחת חלק בסוף הדרך של אייקון תרבותי? "אני אוהבת סופים וחושבת שהם מאוד חשובים, בעיקר היום כשזה דבר נדיר", מחייכת וולר-ברידג'. "ברגע שדברים מסתיימים זה גורם להכול להיות יותר בפוקוס. אנשים באים עם קצת יותר לב והם יותר פתוחים כשהם יודעים שזו הפעם האחרונה שתראה משהו. בנוסף, האלמנט של סכנה גדל בסוף כי יודעים שחייבים לעשות את זה שצריך. אבל אני חייבת לומר שכשקראתי את התסריט, הוא הרגיש לי כמו הסוף הנכון כבר מהעמוד הראשון, וזה אתגר גדול שהצוות המבצע פה עמדו בו בהצלחה אדירה והגיעו איתו למקום יפהפה".
7 צפייה בגלריה
מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
"אני חושב שכולנו יכולים להסכים שאינדי הוא היילייט סופר-חשוב בקריירה שלי ובחיים האישיים שלי". הריסון פורד מתוך "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
הריסון, איך זה להיפרד מאינדי? "העבודה שלי היא ליצור את ההתנהגות שתלווה את הטקסט כדי לספר את הסיפור, ואני מאוד גאה בסיפורים שסיפרתי עד עכשיו וגאה בעשייה הקולנועית שליוותה אותם. חשוב לי להיות מעורב בעבודה שכוללת תשוקה אמיתית. אני חושב שכולנו יכולים להסכים שאינדי הוא היילייט סופר-חשוב בקריירה שלי ובחיים האישיים שלי".
״אני אסיר תודה ומרוצה מאוד מהדרך שבה הצלחנו לסיים את חמשת הסרטים שעשינו. מספק אותי מאוד לדעת שאנשים אוהבים את הדמות הזו כל כך וזה מעניק ערך למשהו שעשינו במשך 42 וחצי שנים", הוא מוסיף וחיוך קטן מרחף על שפתיו. "אני לא רק אומר להתראות לדמות של אינדי אלא גם להזדמנות לעבוד על סרטים מהסוג הזה, אבל עם השאיפה של לעשות משהו חדש. תראי, אני באמת חושב שעשינו משהו בעל תוכן ועם עניין אמיתי ואני אסיר תודה על האפשרות שניתנה לי להיות חלק מזה ולגלם את אינדיאנה ג'ונס".