את הריאיון הזה יובל סמו היה מעדיף מצולם במקום כתוב. הסיבה פשוטה - לעיתונאים הוא מעוניין לספק שני סוגי אינפורמציה: חוויות ודעות על העבודה שלו כקומיקאי או השתטויות מוחלטות. שאלות שלא עושות לו את זה הוא למד לנתב לכיוונים אחרים. "בריאיון מצולם אני יכול להשתולל ואז אני מסיט אתכם מהרוע שאתם מחפשים", הוא אומר בראיון טלפוני ל-ynet. "אחרת את תשאלי אותי שוב 'מה מירי רגב חושבת על החיקוי?' ו'איך זה לגור עם דנה?', ותמיד אלה אותן שאלות. אז משם אני יכול לתת ריקוד ואתם שוכחים את השאלה, הבנת אותי?".
לפני 15 שנים, כשעוד היה שליש משלישיית פרוזאק (עם שלומי קוריאט ואופיר לובל), סמו התראיין למקומון תל אביבי, ריאיון שזכה לכותרת "איש מת מהלך". מי שקרא אותו קיבל את הרושם שסמו היה מתעורר ומנסה להתאבד עוד לפני הקפה של הבוקר, ואז מתמסטל כדי לעבור את היום. סמו הפיק את הלקחים. "ברור שיש לי דעה על הכל, אבל קומדיה בשבילי זאת דרך חיים וחשוב לי שיכירו אותי בגלל העשייה הקומית שלי, ולא בגלל הבחירות או מה קרה כשפגשתי את מירי רגב".
5 צפייה בגלריה
קומדיה בשבילו זאת דרך חיים. סמו
קומדיה בשבילו זאת דרך חיים. סמו
קומדיה בשבילו זאת דרך חיים. סמו
(צילום: מוטי לבטון)
וברוך השם, סמו מחזיק ברזומה מכובד בתחום העשייה הקומית. הנקודות הבולטות בו הן כמובן היותו חבר בקאסט "ארץ נהדרת" ו"הפרלמנט", וגם התפקידים הראשיים בסדרות "זנזורי", "השוטר הטוב" וסדרת הילדים "אלישע", שהייתה הסיפתח שלו לעולם הטלוויזיה הקומית לילדים. עכשיו, אחרי ש"אלישע" החזירה את נשמתה לאלוהי המסך הקטן, הוא חוזר עם "אבא מטפלת", סדרה חדשה שתעלה בערוץ טין ניק (ב-23 בפברואר, ב-HOT וב-yes) בה הוא יגלם אב חד הורי שמתחפש לאישה כדי לקבל עבודה כאופר בבית עשירים, במטרה לממן לבת שלו טיול בת מצווה לפריז. כמיטב המסורת של "אלישע", שעסק בסיוט/פנטזיה של לא מעט מבוגרים - לחזור לבית הספר בגיל 40 - מתפקדת גם היא כממתק קומי רב-סטרי שמצחיק ילדים והורים בו זמנית.
ילדים, אמרנו? לא את כל הילדים, מתברר. "אלישע" הייתה אמורה לתת פייט לסדרות שהילדים של סמו (שהביא לעולם עם זוגתו, השחקנית דנה אברהם-סמו) צפו בהן באדיקות. ואכן "אלישע", על שש עונותיה, הפכה לתופעה למרות שהיא לא דומה לשום סדרת ילדים קיימת, עם קאסט שמורכב בעיקר ממבוגרים, כולל הגיבור שלה, לוזר בן 40, ולמרות שחלק לא מבוטל מהפאנצ'ים שלה עובר מעל הראש של קהל היעד המקורי.
ילדים עדיין נדבקים לסמו ברחוב ודורשים סלפי עם אלישע, אבל הילדים הפרטיים של סמו שגם נמצאים בטווח הגילאים הנכון, בני 13 ו-9, פחות. "כולם אהבו את 'אלישע' חוץ מהילדים שלי", הוא מתפעם, "ועד היום, נשבע לך, אני לא יודע למה. הם באמת ראו כל סדרה אפשרית חוץ מ'אלישע', ואני לא רוצה להעליב אבל אפילו סדרות של משפחות שמצלמות את עצמן ברשת הם רואים. אז פה ישב בן אדם, כתב, בא פצוע כל יום הביתה מהצילומים - ואתם לא רואים".
איך אתה מסביר את זה? "אני לא יודע אם זה בגלל שזה מביך אותם שאני שם או שזה פשוט לא דיבר אליהם. כשמישהו מדבר איתי ברחוב על הסדרה הם מתעלמים ולא מגיבים".
לא ניסית לקבל מהם תשובה ישירה? "לא, אני לא אוהב להביך אותם. הם גם לא יבואו להקרנה של 'אבא מטפלת'. הבת שלי כבר אמרה 'להקרנה אני לא באה'".
זה כי הם הילדים של אבא שלהם. גם אתה לא היית בא להקרנה אם היית יכול. "זאת משפחת הביישנים, נראה לי שזאת הסיבה האמיתית. באמת אגב, לא צוחק. מצחיקים מצחיקים, אבל כשצריך להיות בחוץ זה קצת..".
השמועה אומרת שיש לכם גם ילד שלישי. "הילד השלישי הוסתר מהציבור. ראית מה זה? אפילו איכילוב לא הוציאו הודעה. אבל הוא יאהב את הסדרה שלי. אני אעשה סדרות עד שהם יגידו 'בואנה, שיחקת אותה, גבר'".
5 צפייה בגלריה
אבא מטפלת
אבא מטפלת
"הז'אנר הזה החזיר אותי לתחילת דרכי הקומית". "אבא מטפלת"
(באדיבות טין ניק)
אז אני מניחה שאתה לא ממותג כבן אדם הכי מצחיק בבית. "אין לי בעיה לא להצחיק בבית. מישהו צריך לדאוג לעמותה הזאת, מה זאת אומרת? מישהו צריך לשלם פה את החשבונות. ויש רגעים שצריך להתעצבן גם, מה לעשות. אי אפשר כל יום להצחיק, צריך למלא מצברים".
דנה יותר מצחיקה ממך? "דנה בטבעי שלה מצחיקה, כן. יש אנשים, כמו דב נבון, שהם מצחיקים בהוויה שלהם. היא כזאת. היא לא מתכוונת. איתה אתה יכול למצוא את כרטיס האשראי במדיח. בואי תסבירי לי איך קורה דבר כזה".
אתה בן אדם יותר מסודר? "אני?", הוא נזעק, "אני הבן אדם המסודר, מה זה יותר מסודר? אני בן אדם מסודר פיקס ברמות על! אני בלגניסט באקשן, זה כן. את הכל מביא לצילומים, יש הבדל עצום. את יודעת ש - וזאת גם כותרת - כשרן נולד אני הייתי בפחדים שהיא תשכח אותו בעגלה בסופר? את מכירה את העגלות האלה ששמים את הילדים? פשוט ידעתי שהיא תלך איתו לקניות ותחזור רק עם המוצרים. זה לא קרה, אבל חשבתי שזה יקרה".
5 צפייה בגלריה
מצחיקה בהוויה שלה. דנה אברהם-סמו
מצחיקה בהוויה שלה. דנה אברהם-סמו
מצחיקה בהוויה שלה. דנה אברהם-סמו
(צילום: איתן ברנט)
העובדה שהעמותה הפרטית שלו לא התפקדה לכת מעריצי "אלישע" לא הפריעה לסמו להתאהב בז'אנר סדרות הילדים, ובאמת, על פניו מפתיע שזה לא קרה קודם. סמו מקפיד על עמימות ככל שזה נוגע לגיל הביולוגי שלו ("בסוף החודש אני 36. נו, אני בן אדם מבוגר, למה להיכנס לזה? בנאדם מנסה לתעתע. אני ממש עכשיו בתביעת ענק מול ויקיפדיה"), אבל לזכותו ייאמר שגם אי שם בסוף שנות ה-40 לחייו הוא ניחן בכל היתרונות שמאפיינים מבוגר שמסרב להתבגר. ביצירת תוכן שאמור לפנות לילדים בגובה העיניים - מדובר בזהב טהור. "אני בן אדם מבוגר שמשתטה, ומנסה לעשות את ההשתטות הכי טוב שאפשר", הוא מתעקש.
אתה יודע לזהות מתי משהו יעבוד אצל ילדים ומתי לא? "לא. אני יודע אם פאנץ' יעבוד, אבל אם כל הדבר הזה יעבוד? אין לי מושג. אם הייתי יודע הייתי עושה רק הצלחות והיו לי גם כמה כישלונות מפוארים. עשיתי גם דברים שלא הצליחו. אבל כל פרויקט אתה בא כאילו זה הראשון שלך ואני אומר שאם השקענו במונית ואיפור - בואו נעשה את זה כמו שצריך".
אז למה דווקא לילדים? "כי זה החזיר אותי לתחילת הדרך של כולנו. התחלתי בצוותא 2 עם כל החברים והיה לנו חופש. היינו באים ועושים שמח, והז'אנר הזה החזיר אותי ללעשות שמח, במסגרת של התסריט ומה שמתאים לילדים, אבל חופש יצירתי ואומנותי. אין לנו מישהו מעלינו שיגיד לנו מה לעשות. הכל מותר. ובתוך זה חזרתי לתחילת דרכי הקומית. ולא רק אני, כולם חזרו לשם.
"שזה לא יישמע כאילו אנחנו מזלזלים, להיפך. אנחנו משקיעים בבמאי טוב, כותבים טובים, צוות שחקנים טוב, מתייחסים לילדים בכבוד ועם אינטליגנציה גבוהה, כי הדור הזה כל כך חכם. כל מה שלמדתי מ'ארץ נהדרת' אני לוקח לשם. מה שאני רציתי זה שההורים ישבו יחד עם הילדים וייהנו. יש פאנצ'ים ובדיחות סלפסטיק שמדברות לילדים ופתאום יש בדיחות פוליטיקה שמדברות להורים, ואז הילדים ישאלו 'רגע, מי זה ליברמן?' או 'מה זה להקת קווין?', ולפי התגובות שקיבלתי ברחוב - זה מה שקרה. ההשראה הגיעה מ'פרקר לואיס', סדרה ששודרה כשהיינו צעירים והקדימה את זמנה. אני זוכר שנגנבתי ואמרתי שאם אני אעשה משהו פעם, אני אעשה משהו דומה לה. אז זה לא אחד לאחד אבל העריכה והקצב דומים, ופה הכנסנו משהו קצת יותר אנושי".
5 צפייה בגלריה
אבא מטפלת
אבא מטפלת
"כל מה שלמדתי מ'ארץ נהדרת' אני לוקח לשם". "אבא מטפלת"
(באדיבות טין ניק)

גברת דאוטפייר? "גבר שמחופש לאישה כבר היה גם ב'טוטסי'"

אם יום אחד תשבו בבית עם הילדים שלכם ותצפו ביחד ב"אבא מטפלת", אל תתפלאו אם אחד מהם ישאל אתכם מה הקשר בין הון לשלטון, למה יוקר המחיה בארץ גבוה ומה מקור הפערים בין עשירים לעניים. אולי בלי להתכוון יצאה לסמו ולשותפים שלו לכתיבה (רז יובן ואלעד חן) סדרה על הורות בעידן הפערים הכלכליים: אייל מנסיני (סמו) הוא אב חד הורי שהמקצוע שלו הוא "בין עבודות", אחותו (דאנה איבגי) עובדת בדונאטס תחת מרותה של לילי (רבקה מיכאלי) האנגלו-סקסית. מנסיני נשבע לבת שלו, שקד, שהוא לוקח אותה לטיול בת מצווה לפריז אבל העירייה שתתה את הכסף שחסך, אז הוא מוצא לעצמו ג'וב מכניס - להיות האופר של משפחת דנינו-מינאז' האמידה מאוד (רוי מילר וגיה באר גורביץ' על תקן ההורים). מאחר והמשפחה חיפשה דמות אימהית, מנסיני עושה את הדבר הטבעי ומתחפש לאישה כדי לקבל את העבודה, ובין שקל לשקל מעניק לילדים חסוכי האהבה את המרי פופינס שבו.
"רציתי לבנות שני בתים מנוגדים", מסביר סמו, "כמו בסרט 'החיים יפים' של בניני, שבתוך כל הרוע בעולם הוא מראה לבן שלו את הדברים הטובים - אז אנחנו גרים בבית המעוך הזה, שהפיתות תלויות על הקיר ואני ישן בתוך ארון, וממול יש את המשפחה המושלמת שגרה במגדל והאמא גורו פילאטיס והאבא ירש הון, אבל הילדים מקבלים את החום והאהבה מהמטפלת. אז אני מראה לבת שלי איך אפשר ליהנות מהדברים הקטנים".
אתה יודע שישר ישוו את זה ל"גברת דאוטפייר". "כן, אבל גבר שמחופש לאישה כבר היה גם ב'טוטסי' וב'חמים וטעים' ובכל כך הרבה מקומות, והסיפור שלנו הוא כל כך ישראלי, סיפור על איך אפשר ליהנות מפשטות, על ההבדל בין שני העולמות, על איך שאנחנו עסוקים בקריירה ושוכחים לשחק עם הילד בדברים הכי פשוטים. החבר הכי טוב של הבת שלי זה הבן של משפחת העשירים, והיא לא שואפת להיות כמוהם כי הצלחנו להראות לה שהמשפחה האלטרנטיבית שעשינו היא בסוף חמה ומגניבה ושמחה".
5 צפייה בגלריה
אבא מטפלת
אבא מטפלת
מראה איך אפשר ליהנות מהדברים הקטנים. "אבא מטפלת"
(באדיבות טין ניק)
בראיון קודם של סמו ב"ידיעות אחרונות" סיפר העורך שלו ב"ארץ נהדרת", מולי שגב, איך פריצת הדרך של סמו בתוכנית אירעה דווקא בעקבות צילומי הסרט "זוהי סדום". סמו ניצל אז את הזמן הפנוי על הסט כדי לספק את חומרי המייקינג-אוף של הסרט. "הוא לקח את צוות הצילום, הם הסתובבו בבולגריה והתחיל לאלתר שיחות עם אנשים ברחוב... יצאה לו מהפה אוטוסטרדה של שטויות, אמרנו לעצמנו שזה פנומנלי, חייבים לעשות עם זה משהו". באופן מעניין, אשתו של סמו, דנה, עשתה בדיוק את אותו הדבר בפריז, בצילומי הסדרה "הנספח" שבה שיחקה.
בארץ גילה סמו את הדבר הנפלא שנקרא רשתות חברתיות והוא מנצל אותן לטובת המטרה הקדושה, העברת הזמן המת בין הצילומים. חפשו אותו בחשבון האינסטגרם, שבנות ההפקה של "ארץ נהדרת" שכנעו אותו לפתוח. הוא אמנם לא קורא את התגובות אבל יש לפחות אדם אחד פחות שמשתעמם בין הטייקים.
"הייתי אנטי רשתות והאינסטגרם זה די חדש, אבל שומר על החיות כי ימי צילום זה משהו כל כך.. אני חייב לעבוד בהילוך רביעי כי אם אני לא עושה את זה אני נרדם. זה מה שמחזיק אותי ער בין הצילומים, איך להביא את ההצחקה הבאה. אני קורא לזה 'קומדיית מעברים' וכל יום לפני יום צילום אני חושב בראש מה אני עושה מחר. כל יום יש קטע חדש בסטורי ובפיד את יכולה להיכנס ולראות קטעים של בן אדם משועמם על הסט".
תראה מה זה, ראיון שלם בלי מילה על מירי רגב. "המצחיק הוא שאתמול חשבתי על זה, מתי הייתה מחאת האוהלים? לפני תשע שנים, זאת הייתה הפעם הראשונה שעשיתי את הדמות. אני זוכר שעשינו את הפאנל בחוץ והיא באה לשם. האישה איתנו והיא תישאר איתנו. וזהו, האמת. נזכרתי בזה אתמול ואין פואנטה".