שמותיהם של הזוכים והזוכות בפרסי שרת התרבות והספורט בתחומי היצירה הספרותית לשנת תשע"ט הוכרזו היום (א'). 41 הזוכים, הנחלקים ל-7 קטגוריות, יקבלו 901 אלף שקלים בסך הכל.
הפרסים לסופרים בראשית דרכם, בשווי 25 אלף שקלים לכל זוכה, הוענקו לדפנה ברשילון, דנית גולד, צבי גילת, הדס גלעד, תמר פייקס, שרון קנטור, יונת רום-צימת וטלי שמיר ורצברגר. בוועדת השיפוט ישבו עמר לחמנוביץ, גלית דהאן קרליבך ואמילי עמרוסי. הפרסים למשוררים בראשית דרכם, בשווי 20 אלף שקלים לכל זוכה, הוענקו לדוד ניאו בוחבוט, דותן ברום, יעל (יוליה) טומשוב הולנדר, ספיר יונס, אורית נוימאר-פוטשניק, עופרה עופר אורן, נועה שורק ועמיחי יוסף שלו. בוועדת השיפוט ישבו סיון בסקין, חגית גרוסמן וד"ר עילי ראונר. במשרד התרבות והספורט הפנו את תשומת הלב לכך שהזוכה נועה שורק היא אחותו של החייל דביר שורק ז"ל, שנרצח לפני מספר חודשים בפיגוע בצומת גוש עציון.
1 צפייה בגלריה
עמליה כהנא כרמון
עמליה כהנא כרמון
עמליה כהנא כרמון ז"ל. אסופת כתביה זכתה בפרס
(צילום: ורד פאר. הספרייה הלאומית, ארכיון דן הדני)
הפרסים להוצאה לאור של ספרי ביכורים, בשווי 20 אלף שקלים לכל זוכה, הוענקו להוצאות הבאות: הוצאת אפיק על ספרו של יפעל ביסטרי "שאת", הוצאת גמא על ספרו של אלטייב ע'נאים "לב פרוס גס", הוצאת הקיבוץ המאוחד על ספרה של שרון מולדבי "להלל את החול" (שם זמני), הוצאת לוקוס על ספרה של שרון קנטור "זנב", הוצאת משכל על ספרו של רצון אדם "צריך להילחם במובן מאליו", הוצאת משכל על ספרה של מאשה צור גלוזמן "להשביע את הדרקון", הוצאת פרדס על ספרו של רוני אלדד "יבוא והוצאת פרדס על ספרו של אבישי חורי "איך עושה תהום". בוועדת השיפוט ישבו פרופ' יובל אלבשן, ד"ר לילך לחמן וד"ר סמדר שיפמן.
הפרסים על תרגום, בשווי 27,500 שקלים לכל זוכה, הוענקו למתרגמים עידן בריין, לי עברון, רותם עטר וערן צלגוב. בוועדת השיפוט ישבו ד"ר יהונתן דיין, יורם מלצר, אלון אלטרס. הפרסים בתחום העריכה הספרותית, בשווי 30 אלף שקלים לכל זוכה, הוענקו לנעמה צאל, עורכת סדרת "מעבדה" לספרות ישראלית מקורית. בוועדת השיפוט ישבו יורם מלצר, הלית ישורון וניסן שור. הפרסים ליצירה בתחום הוצאת ספרי מופת, בשווי 12 אלף שקלים לכל זוכה, הוענקו להוצאות לאור הבאות: הוצאת הקיבוץ המאוחד על הספר "שירת העטלפים במעופם", מבחר מאמרים ומסות מאת עמליה כהנא כרמון (בעריכת גדעון טיקוצקי, יערה שחורי ולילך נתנאל), הוצאת מקום לשירה על הספר "כל השירים" מאת ט. כרמי (בעריכת יובל יבנה) והוצאת ספרי סימן קריאה על הספר "הסוסה" מאת מנדלי מוכר ספרים (בעריכת מנחם פרי). גם בקטגוריה הזו שפטו יורם מלצר, הלית ישורון וניסן שור.
בכל שנה, משרד התרבות והספורט מחלק גם פרסים בתחום ספרות הילדים והנוער, ע"ש דבורה עומר. הפרסים על ספר ילדים מצטיין, בסך 20 אלף שקלים לכל זוכה, הוענקו לתמר הוכשטטר על הספר "דונו והדברים הבלתי רגילים שקרו לו", לנבו זיו על "סבא מסתיר הכל עם הגב", לאורית ברגמן על "פעם עקב אחרי לויתן" וליוסי ואסה וירדן ואסה על "היום האחרון של פורים". הפרסים על ספר נוער מצטיין, בסך 25 אלף שקלים לכל זוכה, הוענקו להגר ינאי על "המסע אל לב התהום", רותי ויטל גלעד על "הפחד לדרוס שליח פיצה", ציפור פרומקין על "ריקי לי וו דבוקה לכסא" ויוסף גודארד על "המרוץ אחרי המדליה ההודית". הפרס על מפעל חיים בתחום ספרות הילדים, בסך 25 אלף שקלים, הוענק לשלומית כהן אסיף. בוועדת השיפוט של הפרסים ע"ש דבורה עומר ישבו גלילה רון פדר, עטרה אופק וד"ר תמי ישראלי.
השרה מירי רגב פירסמה הודעה מטעמה: "אני מתרגשת וגאה על כך שוועדת השיפוט בפרס למשוררים בראשית דרכם ראתה לנכון להעניק לנועה שורק את הפרס השנה. יצירותיהם וסיפוריהם של הזוכים והזוכים מביאים לידי ביטוי את עולמן של הקבוצות השונות בחברה הישראלית, ומרחיבים את היריעה התרבותית שלנו כחברה וכעם. לכל אורך ההיסטוריה עם ישראל והספר היו כרוכים זה בזה ואנו נמשיך לפעול על מנת לשמר את מעמדו הייחודי של הספר בעם היהודי ובחברה הישראלית".