עלילת הסרט "קדחת ים תיכונית" של מהא חאג' מתחוללת בחיפה והוא אף צולם והופק בחיפה, עירה של הבמאית. אולם במירוץ הקרוב לאוסקר הזר הדרמה האינטימית והנוגעת ללב תייצג את הרשות הפלסטינית. כך הכריז היום (ג') משרד התרבות ברמאללה.
קדחת ים תיכונית – טריילר
הבחירה בסרט שהוקרן בבכורה במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן, ואף זכה בפרס התסריט, מתאפשרת מכיוון שהוא הופק ללא מימון של כספי ציבור ישראלים, בעוד מקורות התקציב שלו הגיעו מגרמניה, צרפת וקפריסין. "החלטתי לא לקחת כסף מקרן הקולנוע הישראלית על אף שזו זכותי", אמרה חאג' בריאיון לתקשורת הזרה במאי. "רציתי לעשות סרט ללא כסף ישראלי משום ששאפתי להציגו לעולם כסרט פלסטיני".
2 צפייה בגלריה
מהא חאג'
מהא חאג'
"החלטתי לא לקחת כסף מקרן הקולנוע הישראלית על אף שזו זכותי". מהא חאג'
(צילום: GettyImages)
סרטה הקודם של חאג', "עניינים אישיים" שדווקא מומן מכספי ציבור ישראלים ואף תויג כיצירה ישראלית במהלך הקרנת הבכורה שלו בקאן ב-2016, הוחרם על רקע זה ברחבי העולם הערבי ואף סולק מתוכניית פסטיבל הקולנוע בביירות מחשש לנורמליזציה. בכורת הבימוי של חאג' בת ה-52 כן הוקרנה בפסטיבל חיפה באותה שנה, ולא מן הנמנע שגם "קדחת ים תיכונית" ישתלב גם בתוכנית הקרובה של הפסטיבל שיתקיים בחודש הבא, עניין טבעי בהתחשב בהקשר המקומי של הסרט. זאת למרות הביקורת הפוליטית הנחרצת של הבמאית נגד מדיניות ישראל, כפי שבאה לידי ביטוי על המסך וגם באופן ישיר בדבריה במעמד הקרנת הבכורה בקאן השנה, אותה הקדישה לעיתונאית שירין אבו-עקלה, שסבירות גבוהה שנהרגה מאש חיילי צה"ל בג'נין: "עיתונאית נהדרת ובת אהובה של פלסטין נרצחה. היא נורתה בראשה בגלל שפשוט עשתה את עבודתה במחנה הפליטים בג'נין בסיקור של עוד סיפור נורא של הכיבוש".
אל מול העניינים הפוליטיים, יצירתה "קדחת ים תיכונית" עדינה, נוגעת ללב ומשעשעת, והיא מתארת משבר קיומי של גבר פלסטיני, שהוא גם משבר זהות בתוך המדינה בה הוא חי. הוא שוקע בדיכאון ודועך לאטו למגינת ליבם של הסובבים אותו - אשתו, ילדיו והוריו. זהו משבר אישי קשה.
עוד במדור קולנוע:
המתיחות הבטחונית, עוולות הכיבוש וטשטוש מורשתו אומנם נוכחים כל הזמן - על מסך הטלוויזיה, בספרי הגיאוגרפיה של בנו ובטפסים שיש למלא במרפאה - אבל הנטיות האובדניות של וואליד (עמר חלחל) נובעות מבפנים. אם יש צוהר לאופטימיות בחייו המיוסרים, הוא נפתח מהחלון של השכן החדש שלו ג'לאל (אשרף פראח), גבר פוטנטי שחי את החיים על ספת ביתו עם כוס ערק או במיטת המאהבת. החשדנות בין השניים הופכת לקרבה ידידותית, לא כנה במיוחד, כשהם מגבשים עסקת חבילה נואשת. עוד מופיעים בסרט: יוסף אבו ורדה, שאדן קנבורה, סאמר קופטי, סמיר אליאס, ענת חדיד, סלאם חוסארי וסינתיה סאלים.
2 צפייה בגלריה
מתוך "חום ים תיכוני"
מתוך "חום ים תיכוני"
מתוך "קדחת ים תיכונית"
(צילום: Luxbox)
בהודעת משרד התרבות הפלסטיני נכתב כי הבחירה נעשתה על ידי צוות של קולנוענים מקומיים. "הסרט עוסק בסיטואציות והאכזבות של אדם פלסטיני בתוך המציאות של הכיבוש בשטחי 48 וספציפית בחיפה, מה שאולי לא מובחן אבל משקף ישירות ובאופן בלתי ישיר על הלך הרוח של המקום והאישיות שלו" נכתב בנימוקי הוועדה, "הסרט מנווט דרך הפרטים הקטנים, והאכזבות החונקות בסגנון א-סימטרי ובהקשר דרמטי מהודק עם אסתטיקה ויזואלית ברמה גבוהה".
בהודעה מזכירים כי זהו הסרט ה-15 שהרשות הפלסטינית שולחת לאוסקר הזר. שני סרטיו של הבמאי האני אבו-אסעד "גן עדן עכשיו" ו"עומאר" אף נמנו על חמשת המועמדים הסופיים לפסלון ב-2006 ו-2013. בשנה שעברה הנציג הפלסטיני לאוסקר היה הדרמה "הזר" של הבמאי יליד מג'דל שאמס אמיר פאחר אל-דין, שעלילתו מתרחשת בקהילה דרוזית ברמת הגולן.