פרס המכון הישראלי לעיתונות לשנת 2023 הוענק לארבעה זוכים על הצטיינותם בעבודה עיתונאית אמיצה וחסרת פשרות, בהם כתב וצלם ynet ו"ידיעות אחרונות" רועי עידן ז"ל שנרצח בכפר עזה ב-7 באוקטובר. הפרס הוענק גם ליוסי אלי מחדשות 13, לי נעים מחדשות 12 והגר שיזף מ"הארץ", כשהארבעה חולקים פרס כספי על סך 50,000 שקלים.
2 צפייה בגלריה
רועי עידן ז"ל
רועי עידן ז"ל
רועי עידן ז"ל
(צילום: שי מכלוף)
בנימוקים לבחירת ארבעת העיתונאים סופר כי הפרס יוענק לרועי עידן ז"ל, שתיעד את החיים בעוטף עזה ובנגב בכלל כתושב הדרום, את הפעולות הפלסטיניות על הגדר, וכל מבצע צבאי ו"סבב" מול עזה.
"עם תחילת מתקפת החמאס על קיבוצו, כפר עזה, העביר עידן דיווח ראשוני למערכת החדשות, ואף שלח את צילומו האחרון: מגלשי הרחיפה של מחבלי החמאס פושטים על הקיבוץ. במעשים אלה גילה אומץ לב וקור רוח מקצועי עיתונאי, הראויים לשמש מופת, תוך דבקות במשימה העיתונאית וסיכון חיים, ושלח בבוקר ה-7 באוקטובר צילומים ראשונים מהמתקפה על ביתו בכפר עזה, שם נרצח לצד רעייתו סמדר.
בנוסף, יוסי אלי מחדשות 13 קיבל את הפרס על סיקור אמיץ וחסר פשרות של פרשת הירי ביובל קסטלמן, לי נעים מחדשות 12 על תחקירים שעוררו דיון ציבורי חשוב, בהם פרשת התצפיתניות וסיפור "הבית של פסי" בבארי, והגר שיזף מ"הארץ" על חשיפות של פגיעות שיטתיות של "נערי גבעות" וחיילים בפלסטינים בשטחים ושל תנאי כליאתם של עצורים פלסטינים, ועל חשיפות נוספות.
2 צפייה בגלריה
הגר שיזף, יוסי אלי ולי נעים
הגר שיזף, יוסי אלי ולי נעים
הזוכים בפרס המכון הישראלי לעיתונות לשנת 2023. הגר שיזף, יוסי אלי ולי נעים
(צילום: תומר אפלבאום, רן יחזקאלי וחברת החדשות)
הזוכים נבחרו על ידי ועדת הפרס, בראשה עמדה נשיאת המכון, שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר, ובה היו חברים - חוקרת התקשורת ד"ר ענת פלג, הכתבת והפרשנית מירב ארלוזורוב, ונדב איל, כותב טור ופרשן ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet.
"שנת 2023 עמדה בסימן המהפכה המשפטית והמחאות נגדה, אבל הכול התהפך ב-7 באוקטובר", מסרה דורנר, נשיאת המכון. "מכאן גם ההחלטה להעניק את פרס המצוינות לשנת 2023 לארבעה זוכים וזוכות על הישגים יוצאי דופן בעקבות אירועי 7 באוקטובר. אני מברכת את יוסי אלי מחדשות 13, את לי נעים מחדשות 12, את הגר שיזף מ'הארץ' על עבודה עיתונאית למופת שזיכתה אותם בפרס.
"זכייתו בפרס של רועי עידן, צלם מצטיין של ynet וקבוצת 'ידיעות אחרונות', ממחישה את סכנת החיים הכרוכה בסיקור המלחמה. עידן, עיתונאי אמיץ לב, נרצח עם רעייתו סמדר, זמן קצר לאחר שהעביר את צילומו האחרון - מחבלי חמאס פושטים במגלשי רחיפה על כפר עזה, קיבוצו. כדבריו של דויד גרוסמן, 'נזכור עולם שאבד עם אובדן יקירינו'".