תקבל כסף, אך לא כבוד: הסופרת שהביכה את המלך

נפתח בבלאגן קטן. אסטריד רומר, סופרת סורינאמית ילידת 1947, זכתה לאחרונה בפרס הספרות ההולנדי (Prijs der Nederlandse Letteren) שמוענק מדי שנה על ידי התאחדות הלשון ההולנדית, ושנחשב לפרס נחשק, יוקרתי ומכובד. עד כאן, איש לא אמור להיות מופתע: מדובר בסופרת בולטת, שפרסמה מאז שנות ה-70 קרוב ל-40 ספרים, ובכל זאת, השמחה הייתה קצרה, ולאחרונה כבר נודע כי הטקס הרשמי יבוטל - לאחר שהסופרת פרסמה בפייסבוק דברי תמיכה בדסי באוטרסה, נשיא סורינאם בין השנים 2020-2010. בין היתר, האיש מואשם ברצח מתנגדים פוליטיים בשנת 1982, בסחר בסמים ובהלבנת כספים, ובעבר הולנד אף הוציאה נגדו צו מעצר בינלאומי. בפוסט שכתבה, רומר תיארה אותו כאדם "אמיץ".
5 צפייה בגלריה
נשיא סורינאם דסי באוטרסה
נשיא סורינאם דסי באוטרסה
נשיא סורינאם לשעבר, דסי באוטרסה
(צילום: רויטרס)
בהתאחדות הלשון ההולנדית, גוף בין-ממשלתי שחברות בו הולנד, בלגיה וסורינאם, התלבטו כיצד לפעול. לבסוף החליטו שם שרומר תקבל את הפרס, בסך של כ-175 אלף שקלים, אך פיליפ, מלך הבלגים, לא יגיע לכבדה בנוכחותו. בתגובה, הסופרת כתבה בפייסבוק שביטול הטקס "מכביד על ראשה".

ד"ש מדה ויטו: הפינגווין שלכם חזר

אוהבים קולנוע? אוהבים קומיקס? אוהבים את דני דה ויטו? יום חגכם הגיע. חברת די.סי הודיעה כי דה ויטו, מהשחקנים החביבים בהוליווד, צפוי לכתוב קומיקס שיופיע באנתולוגיה חדשה שתוקדש לנבלים הגדולים של העיר גות'אם (כינוי ותיק לעיר ניו יורק, ובתרבות העכשווית, מקום מגוריו ופעילותו של באטמן). הסיפור של דה ויטו יתמקד בדמותו של הפינגווין, הנבל שהוא עצמו גילם בסרט "באטמן חוזר" משנת 1992, בבימוי טים ברטון.
את הקומיקס יצייר דן מורה (השם רק נראה ישראלי, מדובר באמן מקוסטה ריקה) - ובשביל דה ויטו בן ה-76 מדובר בהתנסות ראשונה בתחום. נוכח שיתוף הפעולה הבלתי צפוי, התחילו להתפשט ברחבי המרשתת שמועות שהשחקן גם צפוי לחזור לדמותו של הפינגווין (הכינוי של אוסוולד צ'סטרפילד קובלפוט השלישי) בסרט הקרב ובא על עלילותיו של הפלאש. עצה מאיתנו: אל תמהרו להאמין לכל מה שאתם קוראים באינטרנט. לא כולם חשדנים כמו "אוזני חמור".

מברוקס ועד פרטון: ענקי התרבות מתיישבים לכתוב

עוד אדם בעל רזומה שהחליט להתנסות בתחביב חדש הוא ענק הבידור מל ברוקס (מדובר אחרי הכול בשחקן, במאי, תסריטאי, מפיק וכן הלאה, שזכה בכל הרביעייה המוזהבת: אוסקר, אמי, גראמי וטוני). עכשיו, בגיל 95, הוא עובד על ממואר שיהיה ספרו הראשון, בעל השם הבלתי מתנצל: All About Me (ובתרגום חופשי: "הכול על אודותיי").
5 צפייה בגלריה
מל ברוקס
מל ברוקס
תמיד יש פעם ראשונה. מל ברוקס
(צילום: AP)
הספר בן 400 העמודים יראה אור בנובמבר בהוצאת פינגווין (שמישהו יקרא לדה ויטו), ויכסה את קורותיו של ברוקס - מלווין קמינסקי במקור - החל מילדותו בקהילה היהודית ביו יורק, דרך שירותו הצבאי במלחמת העולם השנייה, השתלבותו בעולם הבידור וידידותו הפורה וארוכת השנים עם קרל ריינר (שהלך לעולמו בגיל 98 בשנה שעברה) וכלה בימיו המאוחרים. חלק נרחב יוקדש לסרט "המפיקים", שעובד למחזמר זוכה פרסים. הקטע שאנו מצפים לו יותר מכל: אנקדוטות מאחורי הקלעים של תעשיית הסרטים, ופיסות רכילות פיקנטיות ונוסטלגיות מעולם הזוהר שהיה ואיננו. ברוקס עצמו תיאר את תהליך הכתיבה כ"משמח ולרגעים מתוק-מריר".
5 צפייה בגלריה
דולי פרטון
דולי פרטון
בקרוב הספר. דולי פרטון
(צילום: AP)
בתוך כך, אושיית תרבות נוספת שעובדת על ספר היא זמרת הקאנטרי, המלחינה המחוננת והאייקון האמריקני, דולי פרטון. במקרה של מחברת Jolene ו-Nine to Five, מדובר ברומן שייקרא Run, Rose, Run (בתרגום חופשי: "רוצי, רוז, רוצי"), על אישה צעירה שעוברת לנאשוויל כדי להגשים את חלומותיה המוזיקליים. אף שהספר מוגדר כרומן (פרטון כבר פרסמה מספר ספרי זיכרונות בעבר) ניתן להניח שעלילתו תישען לפחות באופן חלקי על כמה יסודות אוטוביוגרפיים. אגב, פרטון לא כותבת את הספר לבדה, אלא בתמיכת כותב רבי המכר ג'יימס פטרסון. היצירה תתפרסם במרץ 2022, בצירוף הפתעה: אלבום עם 12 שירים שנכתבו בהשראת הספר ודמויותיו. קונספט שאפתני.
ואם כבר התחלנו, ראוי לציין שגם הבמאי הגרמני הנערץ ורנר הרצוג עומל במרץ על שני ספרים, שיתפרסמו בשנתיים הקרובות. הראשון הוא ספר עיוני על אודות החייל היפני הנודע הירו אונודה, שסירב להילחם בתום מלחמת העולם השנייה, והמשיך להסתתר בפיליפינים במשך 29 שנים, עד שמפקדו הגיע לשחרר אותו. השני הוא ממואר שישפוך אור על חייו של הרצוג ועל עבודתו.

חינם, חינם, חינם

חדשות מתוקות לחובבי המוזיקה הלמדנים: הספרייה במרכז פליציה בלומנטל למוזיקה מעניקה לציבור גישה מקוונת למגזיני המוזיקה Wire ו-The Musical Times, לגמרי בחינם. הראשון הוא מגזין בריטי שרואה אור מאז שנות ה-80 ושמתמקד בעיקר בסצנות אוונגרדיות - החל מג'אז, דרך רוק אקספרימנטלי ועד אלקטרוניקה והיפ-הופ. השני הוא כתב עת אקדמי ותיק ומוערך שמתמקד במוזיקה קלאסית. אם אתם מעוניינים לדפדף בהם, בשלב הראשון תצטרכו להירשם לספרייה.

ירושלים, בירת הפסטיבלים הספרותיים

החגים מתקרבים, ובבית אבי חי מכינים אירועים ספרותיים לקהל הרחב. במסגרת סדרת "חיים על המדף", בלהה בן אליהו תראיין מספר אנשים במספר ערבים: המשוררת והסופרת נורית זרחי, כלת פרס ישראל, תספר על יצירתה וחייה לכבוד ראש השנה; הסופרת מיכל בן נפתלי, כלת פרס ספיר, תציג קריאה בספר יונה, לרגל יום הכיפורים; העיתונאי והסופר רינו צרור, חתן פרס סוקולוב, ישוחח על ספרו החדש "שם משפחה" לכבוד חג הסוכות וחוקר הספרות ד"ר עמרי הרצוג ידבר על הומור וגבריות יהודית (פיליפ רות, מנדלי מוכר ספרים וכל השאר) לכבוד שמחת תורה. פרטים נוספים תוכלו למצוא באתר של בית אבי חי.
5 צפייה בגלריה
ג'וליה פרמנטו-צייזלר
ג'וליה פרמנטו-צייזלר
ג'וליה פרמנטו צייזלר
(צילום מסך: יוטיוב)
בתוך כך, למקרה שפספסתם, פסטיבל הסופרים במשכנות שאננים זוכה לריענון, עם מינויה של הסופרת והעורכת ג'וליה פרמנטו צייזלר למנהלת האמנותית שלו. "השמחה והריגוש מלווים גם בתחושות של אחריות לצד הרפתקנות. פסטיבל הסופרים הוא פלטפורמה משמעותית בעולם הספרות הבינלאומי והישראלי, ואני שואפת שהמבקרים בו יזכו לא רק להכיר את הכוכבים הגדולים אלא גם להיחשף לקולות פחות מוכרים. אני מתכננת לטרוף את הקלפים ולהוביל פסטיבל מעורר השראה, מסקרן וחדשני", היא מסרה. הפסטיבל הקרוב ייערך ב-19-15 במאי, 2022.

הצרות הטובות של סאלי רוני

ולסיום, בלאגן מסוג אחר. הסופרת האירית סאלי רוני זכתה להצלחה חריגה עוד לפני גיל 30, ולאחר הסדרה "אנשים נורמלים" שמבוססת על ספרה, הדברים יצאו משליטה באופן מוחלט. עכשיו, בשביל שלא תקנאו יותר מדי, היא יודעת גם קצת אי נחת. צרות של עשירים, אבל עדיין. בקצרה: גרסאות מוקדמות של הרומן החדש שלה Beautiful World, Where Are You (בתרגום חופשי: "עולם יפה, היכן אתה") דלפו והן מוצעות למכירה ב-eBay בעבור מאות דולרים. עותק בבעלותו של אדם מצפון קרוליינה, למשל, נמכר לפני כמה ימים תמורת כ-200 דולר (כ-650 שקלים) תמימים. גם תיקי הבד שאיתם נשלח הספר לקוראים הראשונים מוצע למכירה. רוני עצמה לא רואה מכך סנט.
5 צפייה בגלריה
סאלי רוני
סאלי רוני
סאלי רוני
(צילום: GettyImages)
ב"הגרדיאן" מציינים שגם ספרו של ג'ונתן פראנזן, Crossroads (בתרגום חופשי, "פרשת דרכים"), כבר מוצע למכירה באינטרנט, למרות שהוא צפוי לראות אור רק באוקטובר. כמו במקרה של רוני, גם כאן מדובר בגרסה מוקדמת של הספר, אך לא סופית ולא רשמית: אלו עותקים "לקריאה בלבד" שמטרתם ליצור באזז ראשוני סביב הכותר, ושאמורים להישאר בידיהם של אנשי הוצאות הספרים ואולי גם כמה עיתונאים, סלבס ו"משפיעינים" ברשתות החברתיות. אנשים פשוט לא יודעים לשמור על המתנות שלהם.
נוכח ריבוי של מקרים כאלה לאחרונה, בעולם המו"לות בארצות הברית ובאירופה מכנסים ישיבות חמורות סבר, ומתלבטים אם שיטת השיווק הזו בכלל משתלמת, כיוון שלצד אייטמים כמו זה, היא גורמת להם גם מעט כאב ראש ומבוכה (כך או כך, במחשבה שנייה, נדמה שעוד אפשר לקנא ברוני).