אנשי רוח ותרבות, בהם סופרים וסופרות, אמנים, אנשי אקדמיה ועוד, חתמו היום (ג') על מכתב לשגרירי גרמניה ובריטניה בישראל בקריאה לבטל לאלתר את הביקורים הצפויים של ראש הממשלה בנימין נתניהו במדינות. בין השמות החתומים על העצומה - הסופרות נורית זרחי, דורית רביניאן, נעה ידלין ופניה עוז-זלצברגר, המחזאי והתסריטאי יהושע סובול, כמו גם האמנית סיגלית לנדאו, השחקנית חלי גולדנברג והיוצרת עמליה רוזנבלום.
2 צפייה בגלריה
דורית רביניאן, נעה ידלין
דורית רביניאן, נעה ידלין
דורית רביניאן, נעה ידלין
(צילום: טל שחר)
"מדינת ישראל נמצאת כעת במשבר חריף ביותר, החמור בתולדותיה, בתהליך מואץ ומסוכן של הפיכתה מדמוקרטיה משגשגת לדיקטטורה תיאוקרטית", נכתב בעצומה שנשלחה לשגריר גרמניה סטפן זייברט, ולשגריר בריטניה ניל ויגאן.
"מהלך הרסני זה מובל בידי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, הנאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אימונים, אשר על מנת למלט נפשו מאימת הדין קשר קשר יחד עם גורמים אנטי-ציונים, פונדמנטליסטים ומשיחיים, המקדמים אג'נדות גזעניות, הומופוביות ואנטי דמוקרטיות, ועם טרוריסטים יהודים מורשעים, נגד מדינת ישראל, נגד כלל אזרחיה - הן אלו בישראל והן אלו ברחבי תבל".
עוד נכתב שם כי "גרמניה ובריטניה הוכיחו במשך כל שנות קיומה של ישראל את תמיכתן, וקולן ברגעים אלה נחוץ לנו היום יותר מתמיד. אנו מבקשים מגרמניה ובריטניה להודיע לנאשם נתניהו על ביטול מידי של ביקוריו המדיניים המתכוננים אצלכם. והיה והביקור יתקיים - צל כבד מרחף מעליו".
בשיחה עם ynet, אמרה הסופרת והמשוררת נורית זרחי כי "צריך לעשות כל דבר שאפשר, אפילו שנראה שאנחנו לא מצליחים. אני לא חושבת שזה ישפיע על ביבי, יש הרגשה שהדברים לא נעשים בתוך הממשלה, שאף אחד לא מנהל את זה ושהכול נתון לכוחות של אנשים שהרצון העיקרי שלהם - והם גם מודים בזה - זה למשול. הרצון לדרוך על גוויות ולעשות מה שהם רוצים - הרעיונות שלהם לא מקובלים עליי ועל הרבה מהאנשים פה. גם חלק מהאנשים שהצביעו לו לא חשבו שזה מה שיקרה. צריך לעשות כל מה שניתן כדי לעצור את זה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: שאול גולן)
גם הסופרת כלת פרס ספיר נעה ידלין ("בעלת הבית"), הוסיפה ואמרה כי "אנחנו נמצאים ברגע קריטי בתולדות המדינה, רגע לפני החרבה מוחלטת של אושיות הדמוקרטיה, השוויון והחופש. מכיוון שהתרחיש הזה לא בא בחשבון, זאת העת לגייס לצידנו את ידידותיה של ישראל בעולם, אלה שרואות את הנעשה כאן ומתחלחלות. אם ממשלת ישראל מסרבת להקשיב לקולות שפויים מתוכה, אולי היא תיאלץ להקשיב כשתגלה שנותרה בודדה בטירוף המשיחי, הכוחני וההרסני שאחז בה". גם יהושע סובול הוסיף ואמר כי "ככל שהעולם הגדול יבהיר לנו שלא מקבלים אותנו כשיש בראשנו ממשלה שמבטלת את עבירת המרמה והפרת האמונים, ומחוקקת את החוק הצרפתי כדי לחלץ את ראש הממשלה ממשפט - אז ראוי שכל העולם ידע את זה ויגיב כמו שהוא מבין שצריך להגיב. זו מדינה שבית המחוקקים שלה הופך לקן הקוקייה".
"אף אחד לא מקשיב ואף אחד לא עושה דבר מלבד להיכנס בנו", הסבירה האמנית סיגלית לנדאו בשיחה עם ynet. "משתוללים על מפכ"לים, משתוללים על חיילים, פחד אלוהים. זה הזמן לבחון בדיוק כל אמצעי... אני רוצה לעזור, זה מצב של חוסר אונים והשלב הבא שלי הוא שביתת רעב. אני חושבת שלכל המהלכים הפוליטיים שם אין יסוד, זה מורכב והכנופייה שהשתלטה על המדינה הזאת לא יכולה להמשיך לעשות את מה שהיא עושה. זה שנייה לפני מלחמת אחים. אני רוצה לדעת שלא יישפך דם. אני מסכימה שזה אקט קיצוני, אבל אין ברירה. שכל אחד ישאל את עצמו אם הוא עושה כל מה שהוא יכול - כולל הכול. אנחנו עשר דקות אחרי הזמן כבר".