בסוף השבוע האחרון, במסגרת בליץ ההכרזות של דיסני אודות שלל התכנים שיעלו בשירות הסטרימינג דיסני פלוס בעתיד הנראה לעין – מגיבורי העל של מארוול ועד לסרטי "מלחמת הכוכבים" – הגיעה הכרזה נוספת, שלפחות תחילה נראתה מעט צנועה יותר: משפחת קרדשיאן, שושלת הסלבריטאים הענפה והמתוקשרת, עוברת על שלל גרורותיה לשירות הסטרימינג Hulu השייך לדיסני (ותעלה גם ברשת "סטאר" הבינלאומית אשר בבעלותה של דיסני). לנטפליקס יש את הזוג המלכותי הנסיך הארי ומייגן מרקל, אשר חתמו עם ענקית הסטרימינג על חוזה במסגרתו יפיקו עבורה תכנים? יפה, עכשיו לדיסני יש משפחה מלכותית משלה.
ההכרזה מגיעה כשלושה חודשים לאחר ההכרזה הקודמת שהגיעה מהקרדשיאנס, לפיה תוכנית הדוקו-ריאליטי "משפחת קרדשיאן" שהפכה אותם לתופעת תרבות (והשפיעה עמוקות גם על תעשיית הטלוויזיה הבינלאומית, שאימצה במהירות ובהתלהבות את הפורמט לאור ההצלחה המסחררת), תגיע לסיומה אחרי 14 שנים. עונתה ה-20 של התוכנית, אשר אמורה לעלות בערוץ !E בתחילת 2021, תהיה האחרונה - לפחות במתכונתה המוכרת. מהשלב הזה, יעזבו בני משפחת קרדשיאן את ביתם מאז 2007, השייך לענקית המדיה NBCUniversal, ויתחילו להפיק תכנים באופן רב-שנתי עבור Hulu - שנמצא בשליטה כמעט בלעדית של דיסני, לאחר שזו רכשה את רוב נכסי חברת פוקס בשנה שעברה. השורה התחתונה: האימפריה של משפחת קרדשיאן לא חדלה מליצור תכנים ולקצור מרשרשים, אלא פשוט עוברת לבית חדש כדי להמשיך ולעשות זאת.
5 צפייה בגלריה
מתוך "משפחת קרדשיאן"
מתוך "משפחת קרדשיאן"
מתוך "משפחת קרדשיאן"
(ערוץ E)
המהלך של הקרדשיאנס מגיע בדיוק בזמן עבור בני המשפחה, ומסמן שינוי טקטיקה נדרש. באפריל האחרון רשמה "משפחת קרדשיאן" את נתוני הצפייה הנמוכים ביותר שהיו לה בערוץ !E, עבורו הייתה הנכס המניב ביותר במהלך העשור האחרון – פחות מ-900 אלף צופים, שפל של ממש במונחי התוכנית. בשיאה, ב-2011, רשמה "משפחת קרדשיאן" נתון מרשים ביותר של יותר מ-10 מיליון צופים, שזיפזפו לערוץ על מנת לצפות בפרק החתונה של קים קרדשיאן עם כריס המפריז (נישואים שהחזיקו פחות משלושה חודשים). מעבר לכך, עם העקירה ל-Hulu קושרים הקרדשיאנים את גורלם עם קונגלומרט דיסני – חברת המדיה הגדולה והמשפיעה ביותר בעולם, צעד שרק ירחיב את קהלם. וכמובן שקיים גם העניין הכלכלי, אבל אליו עוד נגיע בהמשך.
דיסני, מבחינתה, קונה פה נכס בעל משמעות אסטרטגית עבורה, ולא רק ברמת הקרב מול גופי הסטרימינג האחרים – נטפליקס, למשל, אשר לבד מהנסיך הארי ומייגן מרקל גייסה לשורותיה את בני הזוג מישל וברק אובמה. במסגרת התרחבותה של דיסני לשלל ערוצי מדיה נוספים (טבע ומדע עם רכישת "נשיונל ג'יאוגרפיק", תכנים מתוסרטים לקהל הבוגר עם FX, ספורט עם ESPN), היא כבר יכולה ליהנות מהפירות הכלכליים הנלווים למותג קרדשיאן מבלי שתקושר ישירות לתוכן "נמוך" וצהוב יותר, שעלול לפגוע בתדמיתה הכל-משפחתית. מצב של Win-Win, אין ספק, ובשני המקרים – גם מבחינת דיסני, וגם מבחינת הקרדשיאנס – מדובר בחתיכת Win.
5 צפייה בגלריה
קים קרדישאן עם ארוסה דאז, כריס המפריז
קים קרדישאן עם ארוסה דאז, כריס המפריז
קים קרדשיאן וכריס המפריז
(AP)
עם מהלך החתמת הקרדשיאנס, דיסני מקבלת לידיה זיכיון מדיה שאת מלוא שוויו קשה לכמת. "משפחת קרדשיאן" אומנם הפכה לגולת הכותרת של !E במונחי רייטינג ובאזז, אבל היא גם הניבה שלל תוכניות אחרות, ספין-אופים בכיכוב בני המשפחה כמו "קורטני וקלואי עושות את מיאמי", חלקם זכו להצלחה רבה. רמז לחשיבות של מותג כמו הקרדשיאנס עבור אימפריית תוכן מזן דיסני - אשר עושה כסף גדול באמת ממותגים כמו מארוול, לוקאספילם ופיקסאר - ניתן למצוא בתלושי השכר של בני משפחת קרדשיאן בשנים האחרונות. ב-2017 פורסם בכלי התקשורת השונים כי הקרדשיאנס חתמו על חוזה לחמש עונות נוספות של התוכנית שלהם ב-!E, בסכום שנע בין 100 ל-150 מיליון דולר – כשלפי מרבית ההערכות, הסכום עמד על 150 מיליון, כשמרבית הסכום חולק שווה בשווה בין חברות הקאסט המרכזיות (קים, קורטני וקלואי קרדשיאן, קיילי, קנדל וקריס ג'נר), יחד עם תשלומים לבני משפחה ובני זוג נוספים המבליחים בתוכנית. קריס ג'נר, המטריארכית הממולחת של משפחת קרדשיאן-ג'נר, גוזרת קופון נוסף כמנהלת של בנותיה – עשרה אחוזים מכל עסקה שנחתמת מגיעים לכיסה. ואל מול סכומים כאלו, גם אם בשלב זה טרם פורסם שווי העסקה שנחתמה בין הקרדשיאנים ודיסני, אפשר להניח בביטחון יחסי שהיא גדולה אף יותר מ-150 מיליון ל-5 עונות.
5 צפייה בגלריה
קריס ג'נר
קריס ג'נר
קריס ג'נר
(AP)
מאותו סכום עצום שהרוויחו הקרדשיאנס, 150 מיליון דולר ל-5 עונות, ניתן גם להבין עד כמה קריטי היה מותג הקרדשיאנס עבור !E - וגם ניתן לנחש את אחת מהסיבות המרכזיות שהובילה לפרידתו מהערוץ. אומנם גופי מדיה שונים דיווחו כי הסיבה לסיומה של "משפחת קרדשיאן" טמונה בחוסר שביעות רצונה של קריס ג'נר ממצבו המעורער של קניה ווסט, בעלה של בתה קים, וחששותיה לגבי הנזק שהוא גורם למותג עם התנהגותו הלא צפויה. אולם על פי הספקולציות המושכלות יותר, הסיבה העיקרית לפרידתם של הקרדשיאנס מ-!E היא זו: במסגרת המשא ומתן עם הערוץ בנוגע לעונות נוספות, דרשו בני משפחת קרדשיאן יותר מדי כסף על המשך התקשרותם עימו.
בנסיבות אחרות, ייתכן שהיו נענים בחיוב, אולם כעת פשוט מדובר בתזמון גרוע: בחודשים האחרונים בשל משבר הקורונה העולמי, חווה NBCUniversal, חברת-האם של !E, קשיים כלכליים. בין צעדי הייעול שננקטו, בוצע קיצוץ משמעותי בתקציבים המופנים לזרועותיה השונות של החברה, ביניהן גם זה של ערוץ !E. כתוצאה מכך, ולאחר 29 שנים באוויר, בוטלו כמה וכמה מתוכניות הערוץ, בהן גם תוכנית חדשות הבידור הוותיקה "חדשות !E". באקלים הנוכחי עתיר הצמצומים, כשאפילו עוגן וותיק שכזה מסיים את תפקידו, מובן מדוע הסכומים אליהם התרגלו הקרדשיאנס במהלך השנים האחרונות כבר אינם אופציה מבחינת הערוץ. הכיסים של דיסני, אשר נהנית משגשוג חסר תקדים ופורשת תוכניות שאפתניות לעתיד, פשוט עמוקים יותר.
וכעת, על פי כל הסימנים, יעמיקו גם הכיסים של בני משפחת קרדשיאן. אם זה בכלל אפשרי. בשנים האחרונות הרשת עוסקת ביתר שאת בממון הרב שצברו הקרדישאנס - כשאלפי האייטמים והדיווחים רק מזינים את המותג הצומח. ביוני האחרון, כשהתפרסמה כוונתה של קים קרדשיאן למכור 20 אחוזים מחברת הקוסמטיקה שלה KKW לתאגיד התמרוקים הבינלאומי Coty תמורת 200 מיליון דולר, העריך מגזין פורבס כי שווי החברה שלה עומד על מיליארד דולר, וכי ההון הכולל של קרדשיאן בת ה-40 עומד על כ-780 מיליון דולר. את החברה, יש לציין, הקימה קרדשיאן רק ב-2017. מוקדם יותר השנה מכרה אחותה הצעירה של קרדשיאן, קיילי ג'נר, 51 אחוזים מחברת הקוסמטיקה והביוטי שלה "קיילי קוסמטיקס", גם כן ל-Coty. בתמורה, קיבלה 600 מיליון דולר – מה שמעמיד את שווי החברה שהקימה ב-2015 על 1.2 מיליארד דולר.
5 צפייה בגלריה
קיילי ג'נר
קיילי ג'נר
קיילי ג'נר
(AP)
וההון שצברה קיילי? במגזין Business Insider קובעים שמדובר בסביבות 900 מיליון דולר. במגזין פורבס, אשר במרץ 2019 הכריז על ג'נר כעל המיליארדרית הצעירה בעולם (ג'נר הייתה בת 21 אז), טוענים שהאחות הצעירה למשפחת קרדשיאן הוליכה אותם שולל ופרסמה נתונים שגויים. אולי כעונש, נקבע שם באוגוסט האחרון כי שוויה האמיתי עומד על סכום של כ-700 מיליון דולר בלבד. הלב נשבר.
וגם האחיות קורטני וקלואי קרדשיאן, וכמובן האם קריס ג'נר, לא בדיוק צפויות לקבל ביקור מההוצאה לפועל בעת הקרובה. על פי ההערכות של העיתון הבריטי איבנינג סטנדרט מספטמבר האחרון, קלואי קרדשיאן שווה כ-40 מיליון דולר, בעוד קורטני אוחזת בכ-35 מיליון. אבל דווקא במקרה של האם קריס, אשר בתור המנהלת/סוכנת גוזרת כאמור קופון מכל עסקי המשפחה, דומה שההערכה של הסטנדרד (כמו גם של מגזין פורבס) – שקבע את שווייה של ג'נר בכ-37.5 מיליון דולר - לא ממש מדויקת. מקורות אחרים מעריכים כי הסכום נע בין 90 ל-140 מיליון דולר – הערכה שמתיישבת באופן נינוח יותר עם שלל אפיקי ההכנסה של ג'נר, אשר גם הפיקה את "משפחת קרדשיאן" עבור !E, והרוויחה ממנה בהתאם. כך או כך, כאמור, לא צריך לדאוג לה: בספטמבר האחרון העריך פורבס את שוויה הכולל של המשפחה, על שלל נכסיה השונים והנדל"ן הרב שאגרה – ובלי הונו של קנייה ווסט, ששווה בזכות עצמו יותר ממיליארד דולר - ב-2 מיליארד דולר.
5 צפייה בגלריה
קים קרדשיאן וקניה ווסט
קים קרדשיאן וקניה ווסט
קים קרדשיאן וקניה ווסט
(AP)
אבל איך ייראה העתיד הטלוויזיוני של משפחת קרדשיאן באכסנייה החדשה והנוצצת שמצאה לעצמה? כרגע, לא לגמרי ברור. האם "משפחת קרדשיאן" תמשיך את דרכה שם, אולי בכסות חדשה אך עדיין אותה התוכנית? האם קלואי תנסה שוב להרים טוקשואו, אחרי הניסיון הכושל הקודם שלה ("'Kocktails with Khloe", ששודרה במשך עונה אחת בערוץ הכבלים FYI)? או שמא נראה דווקא תכנים שינסו למשוך את ההצלחה הלאה, אל הדורות הבאים, אל צאצאיהם של הקרדשיאנים השונים, אשר עד כה דווקא הוסתרו באופן יחסי מעדשות המצלמות המלוות את הוריהם כבר 14 שנים? נצטרך לחכות ולראות. אבל כך או כך, דבר אחד בטוח: הקרדשיאנס, שהפכו לאחת מהמשפחות המוכרות, המתוקשרות – והעשירות – בתבל, ימשיכו איתנו לעוד זמן רב. וימשיכו להרוויח מזה הון עתק.
פורסם לראשונה: 11:15, 14.12.20