כשנה לאחר שעורר את חמתם של צופים רבים כשסיפר בדיחות על חברי הקהילה הטרנסית בספיישל של נטפליקס, דייב שאפל שוב על המוקד - הפעם בשל מונולוג הפתיחה שלו בעת אירוחו האחרון ב"סאטרדיי נייט לייב", שבו התייחס לאמירות האנטישמיות של קניה ווסט והכדורסלן קיירי אירווינג. "הייתי בהוליווד, וזה מה שראיתי שם - המון יהודים", אמר והוסיף, "אפשר לפתח אשליה שיהודים שולטים בתעשיית הבידור, זה לא דבר מוזר לחשוב עליו. אבל זה כן דבר משוגע לומר בקול רם בימים אלה". כעת, השחקנית והקומיקאית היהודייה האנה איינבינדר ("האקס") ונוספים יוצאים נגדו וטוענים כי המונולוג שלכאורה יצא נגד אנטישמיות - הוא אנטישמי בעצמו.
3 צפייה בגלריה
 דייב שאפל והאנה איינבינדר
 דייב שאפל והאנה איינבינדר
דייב שאפל והאנה איינבינדר
(צילום: EPA)
בסטורי שפרסמה אמש (ג') באינסטגרם כתבה איינבינדר כי שאפל "השתמש בבדיחות כדי שלא ישימו לב לתיאוריות הקונספירציה שהוא משלב. מי שצחק מהבדיחות לא יסכים להודות שהייתה שם אנטישמיות כי הוא ירגיש שהוא משתף עם זה פעולה.
"המונולוג של שאפל היה מלא באנטישמיות. הוא עשה זאת באופן מחושב - בטכניקה הגאונית של 'שתי אמיתות ושקר אחד'. זוהי דרך של גזענים לעגן את העמדות שלהם במידה מסוימת של אמת. הם יגידו לך שני דברים טובים ונכונים, וכשכבר יש להם את האמון שלך - הם יכניסו שקר. במקרה הזה האמיתות היו בדיחות טובות, גם אני צחקתי מהן. העובדה היא שלא-יהודים לא רגישים לסטיגמות, מאפיינים ורעיונות אנטישמיים, אז הם לא שמים לב ורק זוכרים שהם צחקו. ואז כשיהודי אומר להם שזה היה אנטישמי, הם יגידו לו 'אתה רגיש מדי, אתה לא מבין בדיחות', כי הם לא רוצים להרגיש שהם אנשים רעים, אז הם עושים גזלייטינג ליהודים ואומרים לנו שזה בראש שלנו.
3 צפייה בגלריה
דייב שאפל
דייב שאפל
"אפשר לפתח אשליה שיהודים שולטים בתעשייה". דייב שאפל
(צילום: EPA)
"הסכנה היא ששאפל וכל קומיקאי אחר שחושב שהדגשת עמדות גזעניות זה פשוט חופש הביטוי נתפסים כמבשרי האמת הקשה... אני מזמינה אתכם לעצב מחדש את הנרטיב. הגברים האלה, שבוחרים להיטפל למיעוטים, הם בריונים ממסדיים שכופים את הסטטוס קוו. זה לא תפקיד של קומיקאי. מי שיוצא נגדם הם מבשרי האמת". השחקנית דברה מסינג ("וויל וגרייס") ואנשים נוספים ברחבי הרשת שיתפו את דבריה של איינבינדר. "כקומיקאית מצליחה וכאישה יהודייה, האמת שלך מהווה מגדלור", כתבה מסינג.
דברים אלו מגיעים לאחר שאתמול יושב ראש הליגה נגד השמצה פרסם בחשבון הטוויטר שלו גינוי שבו נאמר: "אנחנו לא אמורים לצפות ששאפל יהיה המצפן המוסרי שלנו, אבל מטריד לראות איך ב-SNL לא רק מנרמלים אנטישמיות אלו הופכים אותה לפופולארית. למה ממשיכים להתעלם מרגישויות של יהודים בכל פעם? למה לניצול טראומה מגיעות מחיאות כפיים?".
מנגד, הקומיקאי היהודי ג'ון סטיוארט דווקא בחר לצאת להגנת חברו שאפל. בתוכנית הלילה של סטיבן קולבר שבה התארח אתמול, שיתף כי "כולם שואלים אותי אם ראיתי את דייב ב-SNL, התשובה היא כן, אנחנו חברים טובים. אני תמיד צופה ושולח לו הודעות נחמדות. 'הוא מנרמל אנטישמיות במונולוג'? אני לא יודע אם יצא לך להסתכל בתגובות ברוב אתרי החדשות, זה נראה שאנטישימיות זה די נורמלי, נורמלי להפליא. אני כן אגיד שאני לא מאמין שצנזורה ועונשים הם הדרך להביא לסוף האנטישמיות או להשיג הבנה. אני לא מאמין בזה, זו דרך לא נכונה בשבילנו לגשת לנושא".
3 צפייה בגלריה
ג'ון סטיוארט
ג'ון סטיוארט
"צנזורה היא לא הדרך להביא לסוף האנטישמיות". ג'ון סטיוארט
(צילום: Tim P. Whitby/GettyImagesIL)
סטויארט הוסיף שלדעתו שאפל נגע בנקודה נכונה במהלך המונולוג, "'לדבר על דברים לא אמור להיות כל כך קשה', הוא אמר. אפילו לי אנשים קוראים אנטישמי כי אני לא מסכים עם היחס של ישראל כלפי הפלסטינים, ואחרים קוראים לי בכינויים שונים בגלל דעות אחרות שלי. זה לא מאפשר לקיים דיון... אם אי אפשר לדבר על הדברים באמת, איך מתקדמים? כשמבטלים את הדיון כל אחד נשאר עם המידע המוטעה שלו שרק הולך ומתעצם. הרעיון הוא לעצור את זה, להוציא את הדברים החוצה ולדבר עליהם".
בתחילת המונולוג המדובר ששודר בערוץ NBC ב-12 בנובמבר, שאפל הכריז שהוא "מגנה אנטישימיות בכל צורותיה, ועומד לצד חבריי בקהילה היהודית", זאת רגעים ספורים לפני שאמר כי ווסט שבר את החוקים הבלתי כתובים בהוליווד: "אם אלה כמה שחורים זו כנופייה, חבורת איטלקים הם מאפיה, אבל אם זו קבוצת יהודים זה צירוף מקרים - ואסור להגיד על זה שום דבר אף פעם". הקומיקאי שעסק ביהודים במשך מחצית מהמונולג שלו, שערך כרבע שעה, ציין כי בשפה האנגלית "יש שתי מילים שאסור לעולם לומר ברציפות: The ו-Jews (היהודים)". הוא הוסיף, "הייתי בהולוויד ויש שם המון יהודים, אבל זה לא אומר כלום! גם הייתי בפרגוסון במיזורי ויש שם הרבה שחורים - זה לא אומר שהם מנהלים את המקום".