כיאה למעמדו ההולך ומתבסס כקולנוען בינלאומי מוערך, הבמאי הישראלי נדב לפיד ממשיך במסע העולמי המרשים עם סרטו החדש "הברך". היום (ה') הוכרז כי היצירה המטלטלת, שהוקרנה לראשונה במסגרת התחרות הרשמית בפסטיבל קאן בחודש שעבר וזכתה בפרס חבר השופטים, הוזמנה גם לפסטיבל היוקרתי קרלובי וארי, המתקיים בצ'כיה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "הברך"
מתוך "הברך"
ממשיך לרשום הישגים. מתוך "הברך"
בימים האחרונים הוכרז כי "הברך" הוזמן לפסטיבל טורונטו, לצד הסרט "איפה אנה פרנק" של הבמאי הישראלי ארי פולמן. במקרה של הפסטיבל הצ'כי, ללפיד תחבור הבמאית הישראלית המבטיחה הדס בן ארויה עם סרטה החדש "מישהו יאהב מישהו", שהוקרן בבכורה בפסטיבל ברלין בחודש מרץ האחרון ושיתחרה במסגרת פסטיבל ירושלים.
"הברך", שעלה לאקרנים בישראל היום, נוגע בהיבטים שונים בחייו האישיים של הבמאי הישראלי המצליח, וקושר בין יצירה אמנותית, מאבק על חופש הביטוי, טראומות מן העבר, התרסה אנטי ממסדית והתמודדות עם דעיכתה של אם חולה (אמו של הבמאי, העורכת ערה לפיד, הלכה לעולמה לאחר מאבק במחלת הסרטן). השחקן אבשלום פולק מגלם בסרט קולנוען תל אביבי מחתרתי בשם י', אשר מוזמן להקרנה והרצאה בנגב. המפגש עם המארחת שלו, נציגה של משרד התרבות (בגילומה של נור פיבק), מוביל להתנגשות אדירה בין השניים, שמהדהדת את הקונפליקט הפנימי של מדינת ישראל. "מישהו יאהב מישהו" הוא סרטה השני של הדס בן ארויה ומככבת בו אלישבע וייל, שמגלמת צעירה תל אביבית בעיצומו של בלבול קיומי, במהלכו היא מחפשת גירויים מיניים עם בן זוגה הצעיר ומתנסה בחוויות נועזות עם גבר מבוגר ובודד.
2 צפייה בגלריה
מישהו יאהב מישהו
מישהו יאהב מישהו
מתוך "מישהו יאהב מישהו"
(צילום: מידן ארמה)
בנוסף לשני הסרטים הללו, יוקרן בבכורה עולמית בקרלובי וארי גם הסרט Patchwork של הבמאי היווני פטרוס חראלמבוס, בהפקה משותפת ליוון וישראל. עלילת הדרמה, שהתקבלה לתחרות הראשית, עוסקת באישה הנקרעת בין משפחתה וילדיה לבין בחורה צעירה שנכנסת לחייה. בתפקיד הראשי מככבת אנג'ליקה פאפולה היוונייה, לצדה של ג'וי ריגר הישראלית. שירי נדב-נאור מגלמת בסרט דמות בשם יעל. מארק רוזנבאום ובנו מיכאל רוזנבאום לוקחים חלק כמפיקים שותפים.
בפני האורחים בפסטיבל יוצגו שני פרויקטים ישראלים נוספים, שטרם הושלמו. האחד הוא "עליה" של הבמאי דקל ברנסון, המלווה צעירה בת 18 מאוקראינה המגיעה לישראל ומנסה להשתלב בה. השני הוא הדרמה "ולריה מתחתנת" של הבמאית מיכל ויניק, שקשור גם הוא בהגירה מאוקראינה ושגרסתו הראשונית תוצג בפני נציגי התעשייה שיגיעו לעיירת הנופש הצ'כית. העלילה מבוססת על מחזה קצר שבמרכזו שתי נשים אוקראיניות המגיעות לישראל ככלות להשכרה עבור אזרחים מקומיים.