האמנית מאיה אטון הלכה לעולמה והיא בת 48, כך נודע היום (ב'). הלווייתה תתקיים הערב (20:00), בבית העלמין גבעת שאול שבירושלים.
3 צפייה בגלריה
מאיה אטון
מאיה אטון
מאיה אטון
(צילום: אוראל כהן)
אטון הייתה אמנית רב-תחומית מוערכת וזוכת פרסים, בוגרת בצלאל ואוניברסיטת תל אביב, ומרצה לאמנות רב תחומית בשנקר, שנחשבה לאחת מהאמניות הפעילות הבולטות בישראל כיום, וקולה היה עדין, מורכב וייחודי.
עם היוודע דבר מותה, אנשי אמנות רבים ספדו לה ושיתפו את יצירותיה. "בצער רב וביגון קודר, למעשה בלב שבור, אני נושא את הבשורה המרה שהאמנית הנפלאה מאיה אטון הלכה לעולמה והיא רק בת 48", כתב הבמאי, מבקר האמנות והאוצר גלעד מלצר. "צעירה, סופר מוכשרת, מקורית, חכמה, ונדיבה. הייתה לי זכות אדירה להציג אותה בשנת 2007 בתערוכת הנושא 'שטוח'... מול הגווארדיה הוותיקה של הפוסט-מינימליסטים, כולם גברים, היה חשוב לי שיהיו אמניות... לא בכל יום חולפת כוכבת שביט כל כך נהדרת בשמי האמנות שלנו. לרגע קצר, קצר מדי, היית נהדרת".
חוקרת ואוצרת האמנות דרורית גור אריה כתבה: "מאיה כל כך אהובה, כל הבוקר התפללתי לנס כששמעתי על מאבקך. לתערוכה שלך קראת 'הרים סולריים ולבבות שבורים' והותרת את כולם שבורי לב. את, שהצלחת לחבר דיכוטומיות ועולמות, שציירת קלפי טארוט והעמדת לוחות סולאריים נפלאים של אנרגיה, והכול תמיד מדויק להפליא. כל כך רציתי להאמין שכל זה יעמוד לך. עצב גדול, אמנית נפלאה. עכשיו השמיים יזדעזעו מעוצמת הכוחות שלך. יהי זכרך ברוך, תחסרי כאן מאוד".
3 צפייה בגלריה
מאיה אטון
מאיה אטון
מאיה אטון
(צילום: עמית מגל)
גם במחלקה לאמנות בבצלאל נפרדו מהחברה והקולגה: "המומים וכואבים את מותה הפתאומי של מאיה אטון, בוגרת המחלקה ובוגרת התואר השני של בצלאל, ומרצה בה במהלך שנת 2019. מאיה הטביעה חותם מובהק וייחודי בשדה האמנות המקומי. מותה מותיר במחוזותינו חלל וצער".
אטון נודעה בעיקר ברישומיה הריאליסטיים המפורטים והמפעימים, אך עסקה ביצירתה במגוון מדיות - מהדפסים דרך פיסול ועד סאונד. יצירותיה עסקו רבות בחיבור שבין אמנות, מיתוסים, מודע ותת מודע, מדע ותרבות. החל משנת 2006 הציגה אטון תערוכות יחיד רבות. אלה הוצגו בין היתר בסדנת ההדפס ירושלים, ישראל (2019); המוזיאון היהודי לונדון, אנגליה (2018); מוזיאון חיפה לאמנות, ישראל (2017); מוזיאון תל אביב לאמנות, ישראל (2009); מוזיאון ינקו-דאדא, עין הוד, ישראל (2007). לצד אלה השתתפה לאורך השנים בתערוכות קבוצתיות רבות.
יצירותיה של אטון נמצאות באוספים חשובים והיא זכתה בפרסים יוקרתיים בארץ ובחו"ל, בהם גם פרס משרד התרבות והספורט לאמנית צעירה.
3 צפייה בגלריה
יצירתה של מאיה אטון
יצירתה של מאיה אטון
יצירתה של מאיה אטון
(מאת מאיה אטון)
בעקבות תערוכה שהציגה ב-2015, סיפרה אטון ל"כלכליסט" כי במובן מסוים השלימה עם כך שהאינסטגרם הפך למעין אמנות. "זה חלק מהחיים. כבר הרבה זמן אני מתעניינת במפגש בין הזרות לאינטימיות ביומיום. הדימויים ברשתות החברתיות משנים את היחסים שלנו זה עם זה ועם עצמנו. זו לא הצהרה, רק מצב נתון. העיסוק בתכנים מוכרח לעבור דרך המגע האישי שלי, ודרך שפה מינורית יותר של רישום. כך אפשר לעסוק בפוליטיות של הדימוי, בחברתיות שלו. זה בדיוק המעבר בין האינטימי לציבורי, בין המוכר לזר. הפיכת חדר האמבטיה ללוקיישן סלפי סוגרת מעגל. במובן מסוים זה אובדן הבעלות שלי על החדר, וזה מתחבר לנושא שמעניין אותי מאוד, מה קורה לזכויות היוצרים בעידן שלנו, כשהן הופכות לנדיפות יותר ויותר".